Bensinpriset och andra priser genom åren?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Satt nyss och funderade på vad en liter soppa kostade när jag körde moppe -91. kan det stämma att det kostade runt 4.50/L?
Och vad kostade en liter mjölk då ungefär... En stor stark... En dagens lunch... etc.? Det är bara intressant att se skillnaden på hur soppan gått upp i pris mot andra varor.
Skriv gärna om vilka år ni vill men för min del så var -91 ett intressant år att veta priser...

Det finns ju någon konsumentpris-index-sida på nätet tror jag.

En av mina konstanta laster i livet har varit snus, det skulle jag vilja se ett prisindex på!

Nu tar jag mig en pris!

Det finns ju någon konsumentpris-index-sida på nätet tror jag.

En av mina konstanta laster i livet har varit snus, det skulle jag vilja se ett prisindex på!

Nu tar jag mig en pris!

De gör du rätt i... Vad kostar det att snusa i dag? Har själv aldrig snusat då jag spydde av det i 15-års åldern. Men farsan har alltid snusat...

Bensinpris%201981-2009.JPG

De gör du rätt i... Vad kostar det att snusa i dag? Har själv aldrig snusat då jag spydde av det i 15-års åldern. Men farsan har alltid snusat...

45:- dosan om man köper styckevis, köper man rulle så blir det mellan 37 och 39:- st.

Räknar man på en dosa om dagen så blir det lite pengar... :huvet

När jag körde moppe, nådens år 1976, kostade en lite soppa ca 1,05:-.
Samma år fick du betala 50:- för SL´s månadskort..Alltså ungefär 50 lite soppa på ett månadskort. Nuförtiden kostar en 30-dagars biljett 690:- och du får pröjsa ca 13:-/liter för soppan. 690/13 = 53. En jämförelse bara.... Tror jag pröjsade 2.50 el 3.00:- för en dosa snus 1977...Nu ligger priset på ca 45:- eller?

När jag körde moppe, nådens år 1976, kostade en lite soppa ca 1,05:-.
Samma år fick du betala 50:- för SL´s månadskort..Alltså ungefär 50 lite soppa på ett månadskort. Nuförtiden kostar en 30-dagars biljett 690:- och du får pröjsa ca 13:-/liter för soppan. 690/13 = 53. En jämförelse bara.... Tror jag pröjsade 2.50 el 3.00:- för en dosa snus 1977...Nu ligger priset på ca 45:- eller?

Det var kul att höra vad det kostade då, för jag är född -76 :)

Det var tider det. En tia i tanken på Zundappen och man åkte en vecka på det...:tummenupp Då fanns det oljeblandat direkt på pumpen vid OK-Brommaplan.

45:- dosan om man köper styckevis, köper man rulle så blir det mellan 37 och 39:- st.

Ånä, en LD kost int mer än 36:-. Billigaste jag sett tror jag var 30:-
åas behövs det typ tre prillor för samma effekt :gnissla

Lössnus är så jeivla opraktiskt

Ånä, en LD kost int mer än 36:-. Billigaste jag sett tror jag var 30:-
åas behövs det typ tre prillor för samma effekt :gnissla

Lössnus är så jeivla opraktiskt

en stock offroad = 145 spänn / 14.50 dosan, och så fiins det ingen annan snus som kan jämföra sig i kvalité :tummenupp

1990. Minns hur dom "vuxna" nästan slet sitt hår av förtvivlan över hur dyr soppan blev. Var det Kuwait det stormade i då? Det bekom inte mig ett skit. 18 år å ett rykande färskt körkort i fickan. Vi bodde nästan i bilarna då, å stjälpte gladligen varje intjänad krona i tanken.
Helg efter helg stod vi utanför danshaken vid stängningsdags å väntade på att få köra hem fulla gäster mot skrynkliga ölväxelpengar. Det var bra buissiness å blev många gratismil! :)

Under gymnasietiden nåt år innan var man klyftig nog att börja snusa. Minns inte säkert, men tror att dosan kostade ca 7-7:50 kr på macken vid skolan. Nu erbjuder lågprisbutiken här en stock för 370 kr eller om det var 390(?), medans nödbutiken i kvarteret tar 48 kr/dosan.

Dessutom minskade dom ju innehållet med 5 gram för några år sen, det e ju åxå en slags prisökning.

Kommer ihåg 5öres-kolan. Man var ju lycklig när tanten i kiosken räknade fel och man fick 21 st istället för 20 för en krona. :)

Kommer ihåg 5öres-kolan. Man var ju lycklig när tanten i kiosken räknade fel och man fick 21 st istället för 20 för en krona. :)

Jag handlade mina 5öres kola och mitt snus av gubben på BP, han ides aldrig räkna kolan, en krona en näve, två kronor två nävar...

Sen var jag på besök i en annan stad, gick in på en annan BP mack och la upp en krona, jag nästan grät av besvikelse så lite jag fick, jag räknade säkert fem gånger och det var 21 stycken varje gång så jag kunde ju inte klaga heller...

Den BP macken hade dessutom kvar blandpumpen en bra bit in på 80talet, så där tankades även mopeden, tills jag insåg att det var lotteri om man fick olja för fem liter eller för femton när man tankade sju liter :huvet

Jag minns när jag var liten nåm gång på järnåldern, eller som vi säger i modern tideräkning; 70-talet...Då fick man en tia av farsan i ena handen, en femliters jeepdunk i den andra. Man (gasp) gick till macken, fyllde dunken med riktig blyad bensin, köpte en Aftonbladet åt gubben och det blev pengar över till godis!:)

Shit, när jag började kostade den 5 spänn dosan och 25 när jag slutade för 4 år sedan. Tur att jag slutat och tur att priset gått upp så in i :huvet så man inte börjar igen. Suget försvinner ALDRIG!:gnissla

Ja när började den här äckliga trenden att skjutsa sina ungar överallt? Har inget minne att man nånsin fick skjuts, man fick ju en cykel för att kunna ta sig nånstans i vettig tid. Idag ser jag nog bara barn som precis lärt sig cykla, sen försvinner dom från gatorna.

Sitter väl inne och spelar WoW förstås :mad:

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back