Bensinkran...

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Tja!På min nyinköpta gs500e suzuki, så finns det tre lägen på bensinkranen: "PRI" "RES" och "ON", vad betyder "PRI"? Är det desamma som off? Tacksam för svar!!

A.K.O.A skrev:
Tja!På min nyinköpta gs500e suzuki, så finns det tre lägen på bensinkranen: "PRI" "RES" och "ON", vad betyder "PRI"? Är det desamma som off? Tacksam för svar!!

ON = automatisk. Öppen när motorn går, avstängd annars
RES = samma men tar även från reserven
PRI = konstant öppen. Normalt sett dåligt den dränker förgasaren efter ett tag.

om du har pri på så flödar den hela tiden, alltså den behöver inget baksug från förknasarna. Om Du har valt läge PRI o tar av tanken så rinner bensinen ut, om du dock har läge On så rinner den inte ut! Fiffigt va, on är samma som off! Iallfall om du tar bort tanken! :)

A.K.O.A skrev:
OFF styrs med vacum och sker automatiskt.

PRI är när du kör slut på soppa i förgasarna. Drar du runt startmotorn så blir det inte tillräckligt med vacum upp till soppakranen och soppa rinner inte ner.

Med PRI så strömmar soppa ner utan vacum så man kan starta. Dock skall PRI slås av när man lyckats att starta.

Last edited:
Tack för alla svar! var lite orolig för att dränka motorn i bensin... :Bugar

Är nålventilerna i förgasarna hela dränker du ingen motor med bensin. PRI är exakt samma sak som ON är på en hoj utan vakumstyrd bensinkran. Enda fördelen jag kan se med en vakumstyrd bensinkran är att man slipper vrida den till OFF när man tar av tanken eller när man ställer ifrån sig den på hösten. Hur många vrider av bensinkranen på en modern hoj efter varje körning? Jag gör det då aldrig.... :)

När du monterat av tanken och sätter tillbaka den efter bytt tex stift.
Så när du viker vaccum slangarna och klämmer fast dom mellan tanken och ramen... (sånt gör vi alla nån gång!)

Då är PRI läget trevligt att ha när hojen stannar! :D

Kanske inte så konstigt att min gamla hoj är skum som fan då....
Antog att PRI var samma som OFF så den har alltså stått på hela jävla tiden den har stått still :huvet

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti