Bensinkostnad per år

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
Försöker samla ihop så mycket pengar som möjligt för att få råd att köpa MC nästa sommar (eller rättare sagt, köpa kanske i vinter när det är lite billigare). Har även tänkt ta körkort på våren -09 isf. Sitter o skriver vilka kostnader man kan räkna med så kom jag o tänka på bensinen, vilket verkar bli en större post än jag hade räknat med.

Min fråga är lite hur stor den kan tänkas vara? Vet att det är en dum fråga och väldigt individuellt. Det jag känner är att de flesta verkar köra några hundra mil per år, men känns som att man skulle köra över 1000. Fast det kanske man inte gör p.g.a. väder och sånt?
Och hur mycket drar en MC vid normal blandad körning?
Tänkte främst liknande zx9r, fzr1000, gsxr750 o liknande från 90-95?

Tacksam för alla svar

landsväg kan du nog räkna ungefär 0,55 -0,6 ,lekkörning betydligt mer låg runt 0,9 på favoritvägarna med min gixxer 1000 men då var tempot betydligt högre,xren jag har nu ligger mellan 0,7 o 0,8 men då går bakhjulet på tvären nästan jämnt också ,går o köra på 0,5 o lägre om man vill.
1000 mil klämmer du lätt på en sommar låg på 1200 i snitt ett par år men nu är det nog inte mer än 600 knappt

Bensinen är nog det sista av intresse vid MC köp. Det är ett nöje och kostar därefter. Oroar du dig för bensinpengar lär du skita på dig när du märker försäkringspremierna :)

jag har en 954, lugnt ca 0,5 och sen mot litern beroende på hur man kör. som de andra tycker, det är ett nöje. kosta va de kosta vill!

jag har en 954, lugnt ca 0,5 och sen mot litern beroende på hur man kör. som de andra tycker, det är ett nöje. kosta va de kosta vill!

min cbr1000rr drar lika mycket...tankar full tank 150-180kr sen kan va ute och leka hela dan utan att behöva tanka igen det är inte så dyrt tycker jag...

Jag ligger på ca 0,45 när jag kör bakom kollegans GS650 och 0,6-0,7 när jag kör framför. Nu har jag bara en liten tioårig 600, men poängen är att det är väldigt mycket upp till dig och hur du kör.

Jag är lite av åsikten att man ska räkna på alla ägandekostnader som en mc innebär - UTOM bensinen. Jämför du den bensinkostnaden med kostnaden för inköp + ev laga + service + byta däck + försäkring(!) + ... så kommer du nog se att bensinen är en försvinnande liten kostnad.

Räkna med ca 1000-2000 i månaden i bara försäkring sen bensin 500-1000mil

500milx0.8=400Liter , 400x14=5600:-
1000milx0.8=800Liter , 800x14=11200:-

Nu kostar bensinen ca 14 men den kommer troligen öka mera också... Så du får nog ränka med minst 6000:- i bensin pengar om du kör ganska lite.

Jag brukade snitta 1000mil per år innan och jag bor där sesången inte är så himla lång.

Eller så köper du BMW:yoparty .....billig i både drift och försäkringskostnader.

Själv kör jag F800ST.....drar mellen 0,35 - 0,5. Körde i somras från Umeå till Gotland, runt en massa, över 300 mil. Full packning plus passagerare, snittade ca 0,5 även då.
Försäkringspris för mig drygt 2000:- helförsäkring helår.:2cool

Så det behöver inte bli dyrt, finns ju andra modeller om du tycker en 800:a är litet.:hojbusa In å kolla på deras hemsida bara.

Bensinkostnaden är en stor post, i alla fall för mig.
Säg att jag kör typ dryga 1000 mil/ säsong det blir typ 7500:- för soppan.
Försäkringen för min mc kostar ca 3800:-
Två uppsättningar däck går väl på typ knappa 6000:-
Lite olja och annat förbrukningsmaterial, kanske 2000:-

Så drivmedelskostnaden är tyngst i mitt fall.

totalt hamnar jag på ca 20 tusen / år.

Last edited:
Herrejävlar... ända gångerna jag kommer ner i 0.5 är när jag långåker med polare bakom i bil som ska hänga på o därför inte gasar så mkt... det har hänt en gång :D
Annars är det 0.8 och uppåt...

Visst är det ett nöje och när man kan köra en dag för 200 kr t.ex. då är det inte så dyrt, men är man ute o kör mycket de flesta dagar så blir det nog en stor post. Kollat snabbt på försäkringar o det skulle gå på c.a 6-7k för helår med halvförsäkring. Men bensinen kanske uppåt 10k. Anledningen att jag räknar är för jag vill va säker på att ha råd att åka om jag väl köper en o jag är bara fattig student :rolleyes:

Fast jag jobbar på nu för att få råd o dessutom är skolan slut till nästa sommar så då har man förmodligen jobb. :yoparty
Tack för alla svar!

Sen tycker jag att man ska lägga till kostnaden för garage, många tycks komma på det efteråt om man läser diverse trådar om larm o lås. Hojen är dyr o stöldbegärlig o ska låsas in, inte stå under en presenning utanför dörren.

Sen tycker jag att man ska lägga till kostnaden för garage, många tycks komma på det efteråt om man läser diverse trådar om larm o lås. Hojen är dyr o stöldbegärlig o ska låsas in, inte stå under en presenning utanför dörren.

Eller gör man som svärfar min gjorde, drar in den i vardagsrummet :tummenupp

Har om 14dagar eldat upp ca:12000 på soppa,3600 på försäkring,ca:5000 på service och 1800 på däck sen tillkommer några hundra på kedjeolja och lite annat skräp som tvätt osv+värdeminskning.

Soppan är för mig den enskilt högsta utgiften om man bortser från värdeminskningen men den är ju beroende på vad ny hoj man köper och hur länge man behåller den.

Henrik

Skit oxå!!
Jävla fråga. Nu blev man tvungen att räkna efter och upptäcka att soppan
kostar faan så mycket mer än försäkringen.
Blir till att rensa minnet med ett stort glas sprit så man kan sova...:huvet

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back