bensin sprutar ur vevhusventilationen

pjotar

Ny medlem
Gick med
16 May 2013
Hoj
suzuki rf 600
tjo!
Fick problem när jag skulle hjälpa far med sin Suzuki savage 650 -92!
Vid lätt gaspådrag börjar det rinna bensin/olja ur slangen till vevhusventilationen.
Har haft loss förgasaren och gjort rent, tömt motor på olja/bensin, köpte nytt olje filter och olja.
Startar motorn och det är tar ca 30 sek så är 1,5 L pet flask full.

vad är problemet?

slitna kolvringar?

förgasaren som inte är tätt? (borde ju bli bensin i oljan även när den står still å kranen är öppen? vad jag märkt så är det endast när den är igång)

hjälp önskas snarast =)

Är du säker på att det är slangen till vevhusventilationen och inte slangen från flottörhuset det rinner ur? Det låter helt orimligt att hojen skulle kunna släppa förbi 3 liter i minuten förbi kolvringarna och fortfarande starta... Det lär knappast passera dessa mängder via insuget heller...
Det är inte så att det är en vacuumstyrd kran på hojen som öppnar när motorn startar, och sedan ett ordentligt läckage i flottören som rinner ut i slangen utan att passera vevhuset? Har hojen bränslepump eller bara en slang mellan kran och förknasare?

förgasaren måste ju flöda på nåt sätt iaf, kolla att flottörventilens lila fjäderpinne verkligen fjädrar och att gummitoppen på nålen och sätet ser bra ut.
flödar förgasaren så mycket att det blir bensin i cylindern kanske den kan pressa förbi en viss del, men det låter mycket, kan det vara så att soppan åker in/ut i vevhusventilationen när förgasaren flödar?

det rinner ur en slang som sitter i toppen på cylindern antog att det är slang från vevhusventilationen då den slangen går från cylinder till luftburken? ja det är vacuum kran. är ingen riktigt fena på mek men inte heller tummen mitt i handen haha ;). ska kolla flottören och nålen en gång till imorgon. Men som ni säger så låter det inte som att kolvringarna e kassa... =)=)

typ samma sak hände på min gamla suzuki. Det var en flottörnål som hängt sig. Löstes lätt genom att skruva av botten på fuggen och pilla lite på nålen tills den släppte. Kan tilläggas att den hade stått väldigt lång tid när det hände.

tack för tipset! den här hojen har stått drygt ett år, blir lite förgasar pill imorrn ;)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti