Bensin/olja blandning 2takt?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Som nybliven 2takts ägare med en ktm 200exc i garaget undrar man lite om oljeinblandningen i bensinen.

I manualen står det mellan 1:40 och 1:60 i blandningsförhållande. Vad är det den verkliga skillnaden på fetare/magrare blandning? Förr i tiden när man körde moppe så var det ju separat tank men polarna har jag för mig alltid körde på 2% (1:50).

Vad bör man köra i en enduro som jag skall motionsputtra runt i skogen med uteslutande under + gradersperioden.

Hellre lite för mycket olja än för lite, så lägg dig på högsta rekomenderade blandning, 1:40, dvs 2.5% (blandar du 3% gör inte så mycket heller, men upp över 5% blir inte bra)

Och tänk på att inte alla 2-taktsoljor blandar sig vid väldigt låga temperaturer, de flesta gör dte, men inte alla. Är du osäker och det är väldans kallt så köp en för 2-takt snöskoter.

Tänk på att kolla bestyckningen om ni ändrar blandningen märkbart

Mer olja ger snålare blandning om jag minns rätt. :)

Tänk på att kolla bestyckningen om ni ändrar blandningen märkbart

Mer olja ger snålare blandning om jag minns rätt. :)

en % hit eller dit påverkar inte bestyckningen tillräckligt för att man ska behöva ta hänsyn till det.

Men vid vinterkörning är såklart "vinterbestyckning" och halvt övertäckta kylare ett måste om man vill undvika haveri.
Ta ut en "sommarbestyckad" 2-taktare en kall vinterdag så lever den inte så länge

som sagt jag skall bara köra när det är fint (varmt) väder till att börja med.

en % hit eller dit påverkar inte bestyckningen tillräckligt för att man ska behöva ta hänsyn till det.

Men vid vinterkörning är såklart "vinterbestyckning" och halvt övertäckta kylare ett måste om man vill undvika haveri.
Ta ut en "sommarbestyckad" 2-taktare en kall vinterdag så lever den inte så länge

En original cross eller enduro är så fetbestyckad från start så det är ingen minsta fara att köra på tex 3% oljeinblandning istället för 2% utan ombestyckning.

Och behöver bestyckas om speciellt för iskörning.

Jag tror 200 exc har termostat så man slipper tejpa kylaren på vintern? Men bestyckningen måste ju ändras

Håller mer Klubba om oljan..

Okej förstår vari missförståndet skedde....jag är nybörjare som skall myspysa under sommaren till att börja med :-)

Jag kan lova att när snön ligger så kommer du febrilt leta dubbdäck för att still körsuget. Det är underbart att köra på vintern. Grymt grepp och skön luft att andas :tummenupp

Jag röstar på 3%.

Visst går det med 2% också utan att den skär men man märker ett lite högre slitage på kolv mm när man plockar isär hojen efter ett antal timmar.

Förut var det 2%. men när man tog bort blyet i bensinen så började man rekommendera något högre oljeinblandning typ 2,5%.
Den nya E10 bensinen som kommer snart skulle jag inte våga köra en tvåtaktare på.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick