Belastning bromsar/gaffel ?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Jag har en RS250 USD gaffel liggande och börjar småfundera på att montera den på ett Cagiva Mito 125 chassi. Jag hadde tänkt använda orginalhjul som har 1 st skiva på höger sida.

Orginal är ju allt OK. Men en RS250 o gaffel är ju konstruerad för 2 skivor/bromsar. Med en skiva/broms, blir det ogynsamma vrid-krafter etc som ställer till med problem? Skulle gissa att man kan göra bort sig ordentligt här.

Allt är välkommet.

Tack
Håkan

Jag tror vridkrafterna är det minsta du behöver oroa dig för, är du väldigt orolig så kan du väl montera en gaffelstabilisator mellan benen för att motverka eventuella vridningar.
På cyklar som har det original så sitter det en aluplatta som förstärkning i fästena för framskärmen(dom jag sett).

Rätta mig om jag har fel men eftersom det är en USD gaffel vi pratar om borde stabilisatorn bli U formad
för att framhjulet inte ska slå i vid en fjädrande rörelse?
Hjälper den då överhuvudtaget? U formen är väl inte helt stabil...

Ett stag mellan gaffelbenen på en konventionell gaffel kan vara rak eftersom den rörliga delen på gaffeln är i "samma" höjd som däcket.
Jämför fästpunkterna på framskärmen på en USD gaffel mot en konventionell,
på USD gaffeln sitter skärmen monterad nere vid navet & på en konventionell uppe vid däcket.

Sen måste väl styrkronan bytas för att benen ska få plats.
En USD gaffel är ju betydligt tjockare än en konventionell gaffel vid infästningen i kronan.

I övrigt ett kul projekt. :tummenupp
Jag tror inte att du får några problem med vridrörelser. (men jag vet inte...)

(med reservation för att jag har missat något)

:)

Du har helt rätt om stabben tror jag. Kanske dessa gaflar är så stabila att det inte är ett problem. Eller så önsketänker jag. Ska leta bilder på RR 125or o se om man kan se något.

Gaffeln är komplett med kronor och axel. Men det blir väl 7 miljoner andra problem som jag ännu inte har funderat på. T ex man måste få ett bromsok att sitta korrekt i förhållande till skivan. Mardröm :rodnar

*he he* Inte tänka så negativa tankar innan du ens har försökt.
Med lite "tur" så behöver du flytta bromsoket för att passa skivan då är det "bara" tillverka en distans som flyttar oket dit du vill.

Seså ut i garaget & sätt igång nu. Glöm inte att fota. :tummenupp

Orginal är ju allt OK. Men en RS250 o gaffel är ju konstruerad för 2 skivor/bromsar. Med en skiva/broms, blir det ogynsamma vrid-krafter etc som ställer till med problem? Skulle gissa att man kan göra bort sig ordentligt här.

Som jag har förstått det så blir gaffeln som ett stycke när man dratt åt hjulaxel och när gaffelbenen sitter fast i styrkronan. Gaffeln kan alltså inte vridas, såvida det inte sker med våld (om du åker omkull eller så), om man bara har en skiva eller har olika mycket olja i gaffeln osv.

Skäggis skrev:

Som jag har förstått det så blir gaffeln som ett stycke när man dratt åt hjulaxel och när gaffelbenen sitter fast i styrkronan. Gaffeln kan alltså inte vridas, såvida det inte sker med våld (om du åker omkull eller så), om man bara har en skiva eller har olika mycket olja i gaffeln osv.

Låter vettigt. Det blir ju 3 st stadiga punkter som tillsammans liksom låser.

Skäggis skrev:
Som jag har förstått det så blir gaffeln som ett stycke när man dratt åt hjulaxel och när gaffelbenen sitter fast i styrkronan.
I princip korrekt, men styvheten är ju inte oändlig, utan i praktiken ger det hela sig rätt rejält vid körning. Gå ut till hojen o dra hjulet i överkant mot gaffeln eller vrid i hjulet mot styrstoppet. O tänk sen efter hur mkt det kan svaja om man landar framhjulet lite snett i 200. Nån här lyckades ju få svarta 'ormspår' i asfalten av vobblet efteråt. Att det går att få stabilt vet vi ju, alla bilar har bara ett 'gaffelben'.
By the way, nån av WPs skogsgafflar har kompressionsdämpningen i ena gaffelbenet o returen i det andra....
Finns ju en del gaffelkonstruktioner där bromsreaktionskraften från oken leds upp i ramen istf att kröka gaffelbenen. (själva bromskraften tas förstås via gaffelbenen) Tror inte nåt sånt tillverkas, kanske inte värt saken eller man tror det vore omöjligt att sälja en hoj m sån gaffel.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
By the way, nån av WPs skogsgafflar har kompressionsdämpningen i ena gaffelbenet o returen i det andra....
/u

En hel del MTB gafflar är konstruerade så. Dels så har dom dyrare delat upp det rent hydrauliskt mellan benen som du beskriver det. Men även en del billigare gafflar, har t.ex. oljedämpning i ena benet och elastomerdämp i andra. Jag är däremot inte säker på vad dom har i det tredje benet :lol

Marzocchi-gaffeln på min Guzzi har just den
konstruktionen med kompressionsdämpning
i vänster rör och returdämpning i höger.

Funkar faktiskt bra i praktiken.
Klart man vill ha en Öhlinare men det är ingen panik.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back