Behövs Loctite när man fäster bromsoken?

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
CBR954
Jag tänkte byta bromsbeläggen i dagarna och undrar om man bör använda Loctite när man skruvar fast oken i gaffeln, vad har ni för åsikter om det?

Kollade på Loctite på en mack men den verkade fästa lite väl bra, för att få isär delarna igen behövde man hetta upp dem och det är jag inte så sugen på. Finns det flera varianter av Loctite (tror denna hette strong eller attack eller något sånt)? Den vanliga ska väl bara vara att skruva isär igen?

En annan sak med att fästa oken, jag förmodar att man ska dra åt för kung och fosterland?

Tacksam för svar, vill helst inte fucka upp något med bromsarna.

Ja, Loctite är ju ett varumärke och det finns ju en hel drös med olika produkter. Dock är det inte ovanligt att man som du kallar just gänglåsning för Loctite. Jag brukar inte använda detta till bromsoken och har faktiskt inte hört talas om att man skulle behöva det. Jag har en liten tub med gänglåsning från Biltema, och skruvarna fastnar rätt ordentligt men det går att lossa med vanliga verktyg.

Stockel skrev:
2158236 Jag tänkte byta bromsbeläggen i dagarna och undrar om man bör använda Loctite när man skruvar fast oken i gaffeln, vad har ni för åsikter om det?

Kollade på Loctite på en mack men den verkade fästa lite väl bra, för att få isär delarna igen behövde man hetta upp dem och det är jag inte så sugen på. Finns det flera varianter av Loctite (tror denna hette strong eller attack eller något sånt)? Den vanliga ska väl bara vara att skruva isär igen?

En annan sak med att fästa oken, jag förmodar att man ska dra åt för kung och fosterland?

Den blåa loctiten går att få upp utan värme. Jag använder inte loctite på oken utan kör med kopparpasta för att skona gängorna och så drar jag fast med momentnyckel enligt förskrivet moment. Det skadar ju inte att känna på oken någon gång ibland så att de inte börjar lossna. Banåkare borrar hål i bultskallarna och sätter dit en låstråd, det är säkert bättre än att hålla på med loctite som kanske inte är helt bra för gängor i aluminium som man behöver lossa då och då.

Man kan om man vill chansa skita i att använda Loctite,jag har gjort det någon gång och det har gått bra,men det är upp till var och en att välja.

Det finns svag och stark,svag används när man vill kunna lossa igen utan att värma osv.

Du skall inte dra för kung och fosterland ,utan dra till rätt moment.

Rätt moment hittar du ofta i handboken.

Stockel skrev:
2158236

Det tycker jag nog inte att du ska göra. Gängor i aluminium tål inte speciellt mycket. Det ända rätta sättet är egentligen att dra åt med momentnyckel enligt specifikation i en mekhandbok.

Stockel skrev:
2158236 En annan sak med att fästa oken, jag förmodar att man ska dra åt för kung och fosterland?

Du skall dra enligt rekommenderat moment, som står i verkstadshandboken som du har införskaffat eftersom du mekar själv. Du har givetvis en momentnyckel också som passar för ändamålet.

Om du har din handbok så står det vilket moment du ska dra fast oken i benen på gaffeln, om jag inte minns helt fel så har jag 39Nm = 3.9 kilo på min gixxer och då använder jag inge locktite alls och ska du promt använda det så köp ett locktite med normal styrka så du kan lossa det med vanliga handverktyg....

Stockel skrev:
2158236 Jag tänkte byta bromsbeläggen i dagarna och undrar om man bör använda Loctite när man skruvar fast oken i gaffeln, vad har ni för åsikter om det?

Bromsar

Stockel skrev:

Du kan inte dra åt för kung och fosterland då dra du nog av bultarna. Det finns loctie som inte sitter så hårt.Man får liksom knycka lös bulten. Annars skadar du bara bult skallen inte snyggt. Ta inte starkt loctie utan ett som inte lossnar av vibrationer. Ring till nån mc verkstad dom vet nog vilket du ska ha eller så det svagste loctiten. Det räcker. Dra åt med känsla. Ganska hårt men inte för kung och foster land. :tummenupp

Man behöver inte lossa oken för att byta belägg. Det går helt utmärkt att "dra upp" dom.

Edit; Inte om du har en liten mojäng som du kan tycka isär kolvarna med iallafall. Typ en liten plåtbit eller motsv.

Last edited:
Tack för alla svar! Det får bli att jag använder Loctite light och drar lite lagom hårt. Är osannolikt dålig på att meka men tänkte att det här borde iallafall gå. Har funkat bra på bil förut. Dock har jag varken verkstadshandbok eller momentnyckel så jag får dra lite på känn då.

Underbart med alla snabba svar, tack!

Victor skrev:
2158272 Man behöver inte lossa oken för att byta belägg. Det går helt utmärkt att "dra upp" dom.

Edit; Inte om du har en liten mojäng som du kan tycka isär kolvarna med iallafall. Typ en liten plåtbit eller motsv.

Tack för tipset ska prova det först av allt.

Jag brukar använda Loctite 243. Dock har jag aldrig behövt ha det på bromsoken utan jag använder det mest på motorbultar och sådant som kan vibbrera rätt duktigt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025