Behövs cylinderfotpackning?

Gizmo

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Västerås
Hoj
Bändiiiit 600 + ett renoveringsobjekt
Har återupptagit min gamla repobjekt (CB 750 -80) efter 5år och insåg att cylinderfotspackningen är dålig. Är nånslags fiber/papperspackning på "nån" mm (har inte mätt). Måste jag fixa en ny eller räcker det med packning på tub? Eller kommer de sänka kompen och ställa till problem?

En annan grej jag tänkte på är det där med att montera kolvarna. Iom problematiken med kolvringskompress så funderade jag på varför man inte kan montera kolvarna först i cylindern och sen sänka ner den. Känns som jag skulle kunna låsa kolvarna mot 2-3:ans vevaxel först och sen 1-4. Eller har jag missat nått. Alla andra verkar alltid låsa fast kolvarna först i vevaxlarna och sen sänka cylindern + mecka satanperkile med buntband/petflaskor mm :confused:
 
För det först om du nu ändå måste lyfta cylindern så varför vill du INTE köpa en ny packning????

Självklart köper du en ny


Jag antar att du inte tagit isär hela maskin , Och därmed faller enda möjligheten att i efterhand montera vevlageröverfallen

Man monterar cylindern uppifrån med kolvarna på plats 2-3an först och sedan 1-4an

Det är inte så svårt , det är gott om plats på dom där gammla maskinerna
 
Om cylindrarna är ordentligt iordning, så bör det räcka med tätningsmassa.
Minsta antydan till vändkant, så smäller kolvringarna direkt eftersom inte kolven vänder på samma ställe.
Men det gäller även med packning.
Kompressionen blir aningen högre eftersom cyliner och därmed topp sänks = mindre förbränningsrum.
Det är ganska fippligt att få i kolvbultar med låsningar och grejer samtidigt som man håller i cylinderblocket, särskilt när man släpper låsningen på veven för att snurra runt och byta toppkolvar.
Man får ännu mindre utrymme när man skall stoppa i andra kolvparet.
Första, så har man kolvarna i topp.
Andra, så sänker man cylinderblocket lika mycket som kolvarna går upp.
Annars drar man ut första paret.
 
Ett problem jag har stött på när man använt packning på tub istället för en vanlig är att packningsytorna har varit så perfekt plana att packningsmassan tryckts ut helt när man dragit fast bitarna.
Bara en reflektion.
 
Är ändå cylindern och kolvarna bortplockade så är det bara att köpa en ny cylinderfotspackning, men visst funkar det säkert också med Loctite eller något annat packningsmaterial på tub.

Sen vad gäller att montera kolvarna så går det utmärkt att stoppa in kolvarna med ringar i cylindrarna först och sedan trycka in kolvbultarna. Fast jag tippar nog att den "vanliga" varianten är enklast - det är inte utan anledning man använder sig utav den först och främst. :)
 
Last edited:
Ett problem jag har stött på när man använt packning på tub istället för en vanlig är att packningsytorna har varit så perfekt plana att packningsmassan tryckts ut helt när man dragit fast bitarna.
Bara en reflektion.

Silikon gör så.
Funkar bara när det finns ett litet spel för kletet att fylla ut.
Det mesta pressas ut och blir små klumpar som passar bra i oljekanalerna..
"Apskit" (packningsklister, form-a-gasket och liknande/sammaskitannanförpackning) fungerar mycket bättre.
Penslas på tunt, överflödet bildar inga klumpar, luktar mysigt när det blir varmt.
 
För det först om du nu ändå måste lyfta cylindern så varför vill du INTE köpa en ny packning????

Självklart köper du en ny


Jag antar att du inte tagit isär hela maskin , Och därmed faller enda möjligheten att i efterhand montera vevlageröverfallen

Man monterar cylindern uppifrån med kolvarna på plats 2-3an först och sedan 1-4an

Det är inte så svårt , det är gott om plats på dom där gammla maskinerna

Jo jag har haft maskin isärplockad sen länge och började skruva ihop den idag och det var då jag insåg att packningen var dålig. Man glömmer (förtränger) lätt efter 5år :rolleyes: Och iom att jag redan dragit ihop växellådshalvorna så faller det med att i efterhand montera vevlageröverfallen, de hade ju faktiskt vart rätt smart o göra annars.

Om cylindrarna är ordentligt iordning, så bör det räcka med tätningsmassa.
Minsta antydan till vändkant, så smäller kolvringarna direkt eftersom inte kolven vänder på samma ställe.
Men det gäller även med packning.
Kompressionen blir aningen högre eftersom cyliner och därmed topp sänks = mindre förbränningsrum.
Det är ganska fippligt att få i kolvbultar med låsningar och grejer samtidigt som man håller i cylinderblocket, särskilt när man släpper låsningen på veven för att snurra runt och byta toppkolvar.
Man får ännu mindre utrymme när man skall stoppa i andra kolvparet.
Första, så har man kolvarna i topp.
Andra, så sänker man cylinderblocket lika mycket som kolvarna går upp.
Annars drar man ut första paret.

Anledningen till att jag inte är sugen på att fixa en cylinderfotspackning är att till denna gamla hoj tar det ju nån vecka att få hem det om det överhuvudtaget går ens + mycke stålar och jag vill rida på min skruva-våg medans jag kan så ja inte tappar lusten igen :näsblod

Men då kanske jag ska ta och skära ut en egen packning för säkerhetsskull. Det är ju trots allt en gammal maskin och risken för att kolvarna vänder på fel ställe och nyper verkar inte lockande.

Ang fippligt att få i låsningarna till bultarna tänkte jag bara ta en regel som blocket får vila på så har man händerna fria till att fippla.
 
Brorsan köpte packning på en firma i Stockholm, fanns tydligen hemma till och med. Kostade 80 Spänn.
Annars får man köpa lite material och "Knacka" en packning.

Mats
 
Köp en familjepizza, ät å bli mätt, ät å bli mätt igen, sen gör du en packning av kartongen... Såvida lokala bagarn inte kör me grövre typ wellpapp-kartong...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top