behöver värmetålig färg!?

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Greetings, som rubriken lyder så e ja ute efter värmetålig färg, vet att de finns Hotpaint på biltema men dom har bara till 600 grader sen vet man ju aldrig hur bra den färgen e! :tungan

saken e den att ja hade tänkt lacka min ljuddämpare svart för den e så ful å sleten, så skulle vilja ha reda på unefär hur varm ljuddämparn blir, eller själva "skyddet" om de nu kallas det.. beror ju lite på hur man kör men t.ex vid normal körning, blir de varmare än 600 grader tro ? låter mycke men hellre ha tåligare färg än för klen.. sen om någon vet vart man kan få tag på sån färg, förutom biltema! :va

Slänger in en bild så kanske ni förstår bättre :D

// Jonas

EDIT: kanske ligger i fel forum ? :confused:

Ljuddämparen blir inte varm... Det sitter ju tex plast nära den, som inte smälter.

Jämförelse, kollade tex Biltemas varmluftspistol, max läget på den är 500 grader C... Visst den kanske inte är den vassaste, men inte faan kommer ljuddämparen i närheten av det.

Kan dock inte uttala mig om vilken finish du får. Enda gången jag har målat "varmdelar" var när jag hade moppe för 100 år sedan.
Spraymålade kröken och cylindern, det flagade ganska snabbt...
Köpte färgen på en bensinmack, kommer inte ihåg vilket märke,
men det var till för motorblock och dyligt...

Hoppas det blir bättre med Biltemas prylar! Kan tänka mig att den färgen
är förjävlig att ta bort om du inte blir nöjd...

Ljuddämparen blir inte varm... Det sitter ju tex plast nära den, som inte smälter.

Jämförelse, kollade tex Biltemas varmluftspistol, max läget på den är 500 grader C... Visst den kanske inte är den vassaste, men inte faan kommer ljuddämparen i närheten av det.

Kan dock inte uttala mig om vilken finish du får. Enda gången jag har målat "varmdelar" var när jag hade moppe för 100 år sedan.
Spraymålade kröken och cylindern, det flagade ganska snabbt...
Köpte färgen på en bensinmack, kommer inte ihåg vilket märke,
men det var till för motorblock och dyligt...

Hoppas det blir bättre med Biltemas prylar! Kan tänka mig att den färgen
är förjävlig att ta bort om du inte blir nöjd...

Okej men då blir inte färgen lika dyr heller :)

TIll den hotpainten från biltema ska man använda nån primer.. vet ej va den heter men de kanske inte du hade till din moppe, kanske därför de flagnade ? sen så kanske inte ytan va helt perfekt heller ? min yta e ju i princip helt slät..

Ser de ut som skit sen så får de va så tills ja har cash till ett slip-on :yoparty

Last edited:
har lackat med biltema på kromat och rostfritt o de höll bra iaf. inge grund el annat shit.. på kröken vitnar den o blir ljusare direkt.

Yaya, får se hur de blir, ska iaf kolla vart de finns färg, om inte så blir de biltemas ! :tungan

Jag köpte en förpackning (6 burkar) snordyr värmefärg för ett år sen. Det vart skitbra resultat, varken släppte eller flagnade. Jag har 5 burkar kvar som finns i Västerås (freebee).

Mvh
Magnus

Jag har kört biltemas på många grejer även fast de inte utsätts för värme. Håller mkt bra. Fördelen är att det bara är att bränna på med varmluftspistolen så har det härdat / torkat. Bra också när man slipper använda grundfärg. Jämfört mot hagmans färg så kan jag inte märka nån kvalitetsskillnad... det enda som skiljer är lukten när man lackar. :tungan

Finns värmetålig färg på lantmännen, såg den när jag pryade där så jag har inte provat den och sett resultatet. Har lackat avgasröret svart på husqvarnan och det blev riktigt bra resultat även vid cylinderfästet där det blir väldigt varmt. Här finns lacken jag använde http://www.startuning.se/?pages=product&id=51

Jag har kört biltemas på många grejer även fast de inte utsätts för värme. Håller mkt bra. Fördelen är att det bara är att bränna på med varmluftspistolen så har det härdat / torkat. Bra också när man slipper använda grundfärg. Jämfört mot hagmans färg så kan jag inte märka nån kvalitetsskillnad... det enda som skiljer är lukten när man lackar. :tungan

bruka faktiskt jag göra oså.. vill jag ha nåt svrtmålat med instant torka använder jag biltema färgen o värmepicka..
håller skitbra :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!