behöver tips om resa i varmt väder

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Hej

Ska till Las Vegas imorgon och undrar om ni kan rekommendera nått sätt att inte dö på vägen dit.. det är nämligen 45 grader varmt genom öknen... Vill inte dö på vägen dit liksom!...

Har precis servat hojjen lite. Nytt vatten o grejs till kylaren. Fixat så alla kablar sitter fast och som dem ska. Alla säkringarna i gott skick. Nytt bakdäck. Punk fix.

Sen.... väl framme, vad ska man göra i Las Vegas.. :rolleyes: :D

Men seriöst... har nån här varit i extremt varmt väder med sin hoj? 45 grader är i skuggan förresten... i solen .. jadu... Jag kommer försöka att se till att inga delar av min hud är utsatt för solen.

Vad för smågrejjer i ryggsäcken ska man ha?

1. kör i skinnställ
2. drick mycket vatten, även under resans gång
3. stanna då och då och leta efter skugga
4. variera tempot

That's it! :fakta

Vet inte riktigt hur det funkar i öknen men jag har gjort så att jag har dränkt en t-shirt i vatten och haft den på under skinnstället för att få lite svalka när det har varit riktigt varmt.

DumDum skrev:
Vet inte riktigt hur det funkar i öknen men jag har gjort så att jag har dränkt en t-shirt i vatten och haft den på under skinnstället för att få lite svalka när det har varit riktigt varmt.

Wet T-shirt även kallat :D

:hej

McB, leta skugga i öknen? lol... ska ta lite bilder så ni förstår hur mycket öken det är.. kanske att nån av dem stora feta kaktusarna kan ge nån slags skugga.

Mycket vatten.. och att svalka sig genom att dränka sig i vatten har jag hört tidigare, men glömde! ska fixa det...

Uhh.. lite nervös hehe! Lång resa.. ska bli kul å se Las Vegas oxå... har dock blivit varnad många gånger redan nu att hettan där ute är EXTREME.. och även under natten är det 30 gradigt.. suck

Jag har bara kört bil ut till Las Vegas. Du kommer förmodligen att svettas som en hund. Så ett litet tips är ta en 2 liters Cola flaska t.ex. och skär hål i locket för en liten slang. Fyll med vatten, ner med den i ryggsäcken, slangen till munnen sedan har du löst vätskeförlusten.
Denna lösning fungerar kanon i segelflygplan i över 280 km/h så borde det fungera på hoj också.

Det är inte lätt att hitta någon skugga i öknen men hittar ni någon så stanna och pausa.

OBS!! Asfalten har väldigt lätt för att bli mjuk i denna värmen, så tänk dig för när du ställer ifrån dig cykeln. Mina sandaler satte sig ett par gånger i asfalten, så som du säger värmen är extrem.

Lycka till!!!!!

Last edited:
Om det "bara" är 30 grader på natten, varför inte köra då. Bara en tanke som slog mig. Och då har du ju automatisk skugga oxså :)

Lycka till med långkörningen. Och om du skulle vinna en himskans massa pengar - tänk då på att jag är din nya bästis ;) :öl

Nu när det är uppe om värme. Vad blir varmast: Skinnställ eller Allväderställ? jag tycker att det är olidligt varmt att köra med hela allväderstället på.

Uj uj uj, och jag som klagar när det är ca. 27 grader i solen här hemma :eek: . Det viktigaste av allt är ju såklart att du testamenterar hojen på mej ifall något skulle gå snett :D

Skämt åsido, lycka till på färden! Som de flesta redan har sagt så är det äckligt viktigt att dricka mycket :öl (då syftar jag på vatten alltså, hehe)

EDIT: stvafle

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back