Behöver råd ang köp av grus/bus hoj

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Går just nu i tankarna att skaffa mig en hoj till för att kunna köra lite skogsåka med nu i höst/vinter.
Har kollat på div olika fabriksnya hojar som Honda XR650 / CRF 450X, Suzuki DRZ 400S/E m.fl men har svårt för att bestämma mig.
Ska i första hand åka i skog på grusväg/slingor m.m vill ha en hoj med lite vrid i men ska ej vara för otymplig.
Kom gärna med era synpunkter och erfarenheter.

slangarn skrev:
2385765 Går just nu i tankarna att skaffa mig en hoj till för att kunna köra lite skogsåka med nu i höst/vinter.
Har kollat på div olika fabriksnya hojar som Honda XR650 / CRF 450X, Suzuki DRZ 400S/E m.fl men har svårt för att bestämma mig.
Ska i första hand åka i skog på grusväg/slingor m.m vill ha en hoj med lite vrid i men ska ej vara för otymplig.

Har en crf 450 hm motard -05! Den är otroligt smidig samtidigt som där är bra med effekt i motorn. Kör dock bara motard på gata men tror den är riktigt bra även i skog osv.. Är förövrigt till salu:tummenupp

Jag gick i samma tankar som du för ett par år sedan och valet föll på DR-Z400S.
CRF:en valde jag bort för att den dels var för dyr (+20.000 jämfört med DRZ-S) och dels fanns risken för dyra underhållskostnader. XR650 är nog lite för otymplig i skogen för de flesta, dock roligare än DR-Z:an på asfalt. Ska du huvudsakligen köra grusvägar och i skogen så räcker effekten i DR-Z:an mer än väl för de flesta vanliga dödliga, dessutom är den riktigt smidig (kanske inte i klass med CRF, men ändå).
Enduroversionen av DR-Z är lättare och piggare men går dessvärre inte att landsvägsregistrera vilket jag hade som krav så därför föll valet på S-modellen.
Men har du möjlighet att provköra hojarna "live" så slår det alla råd vi kan komma med här...

slangarn skrev:
2385765 Går just nu i tankarna att skaffa mig en hoj till för att kunna köra lite skogsåka med nu i höst/vinter.
Husaberg Fe450, köp en från 04 och framåt borde kunna få en för ca35000kr.

Dominerar Enduro VM!
Lätt att göra om till motardhoj om man nu vill det.

Stoffy skrev:
2387875 Husaberg Fe450, köp en från 04 och framåt borde kunna få en för ca35000kr.

Dominerar Enduro VM!
Lätt att göra om till motardhoj om man nu vill det.

Håller den ihop då?

slangarn skrev:
2389093 Håller den ihop då?

Den håller lika bra som en crf... så länge du inte missköter den eller använder den till nått den inte är tänkt till så håller den!

slangarn skrev:

Förmodar att du har uteslutit en del hojar från din förra tråd (TTR WRF RMZ:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121280

Jag frågade då om KTM var uteslutet med du svarade inte på frågan!?
Men nu har du 3 st. alternativ kvar XR CRF och DRZ.

Eldstrom's svar på din förra tråd tycker jag var bra d v s:
Serva ofta - mycket "skogsåka"/bus = högt upp i listan.
Serva sällan, köra en del i skogen och lite på grus - i mitten av listan.
Mest grusvägar/asfaltvägar = långt ner i listan:
----------------
Honda CRF 450
Suzuki RMZ 450
----------------
Yamaha WR 450F
----------------
Suzuki DRZ 400
----------------
Yamaha TTR 600
Honda XR 650

Av dina val som kvarstår skulle jag välja en XR, starkast skäl för detta är att den inte kräver service så ofta, den är dessutom lättsåld. Men glöm att du kan åka seriös enduro med en XR.

Personligen skulle jag valt en KTM 640 Adventure om pengabörsen var skral, hade jag en stor pengabörs skulle jag satsa på en BMW HP2.
Lycka till i ditt val!

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back