Behöver proffs hjälp! Nybörjare cross

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Hej alla glada glidare ;)

Som rubriken lyder, så är jag nybörjare vad gäller cross.
Det är såhär att jag är så extremt sugen på att börja köra cross :yoparty
Men är som sagt väldigt mycket nybörjare vad gäller cross.

Jag är 25 år.... :4skrika

Jag är väldigt sugen på att köpa en ktm 200 exc, är det bra s*it?
Jag är inte så jätte sugen på att slänga ut extremt mycket pengar på de, ifall det inte skulle vara något för mig :3freak Går det komma billigt undan ändå? :rofl

Jag vill motions köra, KANSKE köra någon tävling. Finns det något man måste tänka på osv när man ska köra?

Och den stora frågan som ligger i mitt huvud, det är de där med 2 takt och 4 takt, vilket är billigast att äga och köra? :näsblod

Om det är något ni vill veta, om hur jag hade tänk osv, så fråga :)

Tacksam för väldigt snälla och trevliga svar!
 
4-takt är billigare i inköp, och sen är de lite som tickande tidsbomber. Vet folk som köpt en hyffsat ny 4-taktare och kört med den 1-2 sesonger sen sålt utan att nånting pajat och då har de varit extremt billiga i drift. Vet också folk som köpt hyffsat ny 4-takt och sen fått ventilsallad 2ggr på en sesong, vilket då blir extremt dyrt.

2.takt är lite mer förutsägbart, marginellt dyrare än en 4-takt i normalt underhåll (och 2-takt olja) men extremt mycket bilöligare än en rasad 4-taktare.

Annars är det inga konstigheter, bara bli medlem i valfri svemoklubb och sen åka till valfri bana på öppen träning, betala avgiften (ofta runt hundringen) och sen köra.

Aldrig testat nån 200exc, men har testat en 250sx som var väldigt lättklörd. En sx modell passar nog bättre på crossbanan då fjädring är mer anpassad för motocross, dessutom brukar de va billigare än exc. men går att åka på det mesta bara man har skoj :)

edit: just det, kolla runt lite på skillnader mellan årsmodeller också (fanns nån bra sida för det jag inte minns nu) för vissa ljuger öronen av sig utan fan om årsmodeller på blocket, sett extremexempel på typ 06'or som säljare hävdar 2010 och liknande. Sen köp så ny du har råd med
 
Okej okej, så om man ska ha något, så är det 2 takt då? :)

Okej, men låter ju inte så farligt ;)

Okej, kanske satsa på en 250sx istället då :)
Jaa absolut, att ha skoj är ju A och O om man säger så :)

Okej, ska följa dina råd! :)

Men hur är det med utrustning osv?
 
Okej, men du hade inge problem eller liknande med den? :)
Vill ju inte skaffa en hoj som bara är problem med "/
 
En 250 4takt är ju klart lättast att köra om man är nybörjare.
Slipper hetsen från en 2-takt, mer motorbroms och du behöver inte växla hela tiden för att hålla varvet uppe.
Skönt att kunna fokusera på körteknik till 100% första året istället för allt annat...enligt mig
 
En 250 4takt är ju klart lättast att köra om man är nybörjare.
Slipper hetsen från en 2-takt, mer motorbroms och du behöver inte växla hela tiden för att hålla varvet uppe.
Skönt att kunna fokusera på körteknik till 100% första året istället för allt annat...enligt mig

Okej, fan vad bra tips och allt man får här då! :D
Alla tips är bra, förutom de dåliga, eller? ;D

Jaa, men det är ju klart mycket bättre, men har hört så mycket olika, del säga, köp de, det är bättre. Och andra säger, köp de, för de är bättre!

Så fick bli detta forum, för att här verkar det ju vara mer seriöst folk, som vet vad de pratar om liksom! :7peta
 
man får ju alltid räkna med vissa reparationer när det gäller crossar, packboxar i gaffeln och dylikt, men inget värre!
lättkörd och strulfri, bästa cykeln jag haft :)

Ja absolut, sådant kommer man ju aldrig undan.
Får se lite, men det låter ju som en bra cross, att kanske börja med? :) :fyllisar
 
Numer är det fyrtakt som gäller mest. Enklare att köra. Jag köpte mig en kx 450 -2008 förra året och tjejen en kx 250 jag är säkert snabbare med 250 men det är ett jäv....a pulver i min så jag ångrar det inte:banana. Bli inte lurad av vad som sägs i anonserna bara. Köp så nytt som möjligt då de sjunker till ca 20 tsek väldigt snabbt! Riktigt bra om nåt kvitto finns på kolvbyte nyligen mm. Utrustning finns mycket som är ok på biltema.
 
Numer är det fyrtakt som gäller mest. Enklare att köra. Jag köpte mig en kx 450 -2008 förra året och tjejen en kx 250 jag är säkert snabbare med 250 men det är ett jäv....a pulver i min så jag ångrar det inte:banana. Bli inte lurad av vad som sägs i anonserna bara. Köp så nytt som möjligt då de sjunker till ca 20 tsek väldigt snabbt! Riktigt bra om nåt kvitto finns på kolvbyte nyligen mm. Utrustning finns mycket som är ok på biltema.

Haha, du ska väl inte vara värre än tjejen förstår du väl ;) Blir hon bara ledsen :tuttar
Okej, men hur nytt borde man leta efter ungefär?
 
Ja absolut, sådant kommer man ju aldrig undan.
Får se lite, men det låter ju som en bra cross, att kanske börja med? :) :fyllisar

Fast EXC 200 är ju ingen cross utan en enduro..:fakta

Börja med att bestämma dig för vad du ska köra, ska du åka cross på en CROSSBANA finns det ingen anledning att betala extra för att få en endurohoj som ju faktiskt är sämre för ändamålet eller hur?

Ska du däremot leka runt på småvägar och i skogen är det en annan sak, då kan en enduro va da shit!

Som någon skrev så är imo det absolut mest lättåkta på crossbanan en 250 fyrtakt, någorlunda lätt och bra med effekt i ett snällt register. Men det gäller att hitta en som är välservad annars kan det som sagt bli dyrt..

Så om du vill vara lite mer garderad mot oförutsedda utgifter tycker jag du ska satsa på 125 2 takt! Enklare att skruva med, betydligt billigare om det ändå rasar och dessutom den i min mening bästa hojen att lära sig åka på då det med begränsad effekt inte finns några genvägar, man måste helt enkelt göra rätt för att det ska funka. Sen är det naturligtvis inga problem att som nybörjare puttra runt banan med en 125:a. dom är inte mer svårkörda än nåt annat på det viset utan ovanstående resonemang gäller när man börjar åka lite fortare.

Vilket märke man väljer är sedan mest en fråga om tycke och smak samt vad man kan hitta beggat i bra skick.
 
Fast EXC 200 är ju ingen cross utan en enduro..:fakta

Börja med att bestämma dig för vad du ska köra, ska du åka cross på en CROSSBANA finns det ingen anledning att betala extra för att få en endurohoj som ju faktiskt är sämre för ändamålet eller hur?

Ska du däremot leka runt på småvägar och i skogen är det en annan sak, då kan en enduro va da shit!

Som någon skrev så är imo det absolut mest lättåkta på crossbanan en 250 fyrtakt, någorlunda lätt och bra med effekt i ett snällt register. Men det gäller att hitta en som är välservad annars kan det som sagt bli dyrt..

Så om du vill vara lite mer garderad mot oförutsedda utgifter tycker jag du ska satsa på 125 2 takt! Enklare att skruva med, betydligt billigare om det ändå rasar och dessutom den i min mening bästa hojen att lära sig åka på då det med begränsad effekt inte finns några genvägar, man måste helt enkelt göra rätt för att det ska funka. Sen är det naturligtvis inga problem att som nybörjare puttra runt banan med en 125:a. dom är inte mer svårkörda än nåt annat på det viset utan ovanstående resonemang gäller när man börjar åka lite fortare.

Vilket märke man väljer är sedan mest en fråga om tycke och smak samt vad man kan hitta beggat i bra skick.


Ja fan, där har du ju helt rätt!
Sry, tänkte inte på de :( Fy skam på mig :crash

Okej, trodde det inte hade någon betydelse om man köra 125, eller 250. Är som sagt nybörjare vad gäller detta!
Är ute efter lite mer fart osv. :crash

Men du tycker personliga att jag ska satsa på en 125 istället, till att börja med?
Går det få bort de där jobbiga ljuder 125:or har?
Menar, så att det blir lite mörkare ljud på maskinen! :rofl

Tacksam för alla bra svar man får! :)
 
200 finns som sx oxå :tungan

125 är som sagt svårkört men bara att vänja sig med så är det inge problem
250 är monster men lättare att köra som nybörjare men ett jävla klipp i när man väl börjar gasa ordentligt :)
 
Last edited:
200 finns som sx oxå :tungan

125 är som sagt svårkört men bara att vänja sig med så är det inge problem
250 är monster men lättare att köra som nybörjare men ett jävla klipp i när man väl börjar gasa ordentligt :)

Haha, varför kan inte alla hojjar heta samma för? :huvet

Hur menar du svårkörd?
Haha, jag är fan gas glad av mig, är det bra eller dåligt? ;D
Och så är jag absolut inte rädd för att skada mig, har jag en eller flera skruvar lösa? :confused:
 
jag lägger min röst på en Gasgas EC 200. en enkel och "bombsäker" 2takt som i botten är en 250-motor och därmed lite robustare i konstruktionen än ex KTM som är en borrad(strokad?) 125 och därmed lite svagare i konstruktionen.
varför 2t?
lite pill, lätta servicar, riktigt snälla att köra på eftersom de inte har lika stark botten, billigare i drift och oftast inköp, ett säkrare köp om servicen inte är skött vilket ibland är fallet på de billigare.
4t VS 2t är mest en smakfråga men min röst ligger på 2t för det passar mig och min plånbok bäst.
provkör är mitt råd.
det går att ha lika roligt på båda två, detta blir bra i vilket fall.:tummenupp

EDIT: "inte rädd för att skada sig", det sa du redan när du ville börja åka, kör smart så slipper du krascha. det är roligare att åka hoj än ambulans. Sen är det skillnad på garageuppfarts-burnouter och crossbanor. alla är dåliga i början, det kan vara viktigt att inte hävda mer än man är
 
Last edited:
rättså stor skillnad mellan en exc och sx förutom det uppenbara som lampor,
tex vxl-låda och tändning

måste ligga på "rätt varv" för att den ska orka med
250 orkar mer på låga varv, när man kommer upp på "rätt varv" så sticker det nå jävulskt.

bra att våga chansa då lär man sig snabbare :hihi
 
jag lägger min röst på en Gasgas EC 200. en enkel och "bombsäker" 2takt som i botten är en 250-motor och därmed lite robustare i konstruktionen än ex KTM som är en borrad(strokad?) 125 och därmed lite svagare i konstruktionen.
varför 2t?
lite pill, lätta servicar, riktigt snälla att köra på eftersom de inte har lika stark botten, billigare i drift och oftast inköp, ett säkrare köp om servicen inte är skött vilket ibland är fallet på de billigare.
4t VS 2t är mest en smakfråga men min röst ligger på 2t för det passar mig och min plånbok bäst.
provkör är mitt råd.
det går att ha lika roligt på båda två, detta blir bra i vilket fall.:tummenupp

EDIT: "inte rädd för att skada sig", det sa du redan när du ville börja åka, kör smart så slipper du krascha. det är roligare att åka hoj än ambulans

Okej, har för mig att det är kina hojjar, men kanske är helt ute och cyklar då!
Okej, får kolla upp detta lite då! :) Någon bra sida, än blocket, man kan kolla hojjar på? :)

Haha okej, ja det ska ju passa plånboken också ;)
Jadå, allt blir bra, förutom de dåliga ;D
 
Fråga dig själv följande: vill jag LÄRA mig köra motocross på riktigt och på lite sikt börja tävla, eller vill jag bara ha kul och gasa av mig när adrenalinabstinensen blir för stor?

Om du väljer första alternativet tycker jag du ska börja med 125 2t för att nöta in grunderna, men lutar du åt det andra kan du ju lika gärna gå på 250 2t eller 450 4t direkt, det är ju alltid kul med mycket effekt..
 
rättså stor skillnad mellan en exc och sx förutom det uppenbara som lampor,
tex vxl-låda och tändning

måste ligga på "rätt varv" för att den ska orka med
250 orkar mer på låga varv, när man kommer upp på "rätt varv" så sticker det nå jävulskt.

bra att våga chansa då lär man sig snabbare :hihi

Okej okej :)
Så ditt tips är alltså en 250? :) :rock

Ja fan, man ska inte kärringköra något ;D Allt eller inget, eller? :yoparty :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top