Behöver lite tips. Skall byta till s-motard.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Hejs. :FU

Fick testa en supermotard för några dagar sen. Det var första gången någonsin och jag körde nog som en kratta, men fyfan vad roligt det var. Helt sjukt roligt måste jag tillägga. Men det vet ni redan kanske...

Saken är den att nu skall jag byta min gixxer mot en motard tänkte jag. Men jag vet ju ingenting om motarder. Jag fick testa en Honda .. SX? 6.. erh 650 tror jag. Kanske XL? Äh den var ruskigt rolig och jag vill helst ha en smidig motard som inbjuder till bus utan att Mao ringer och ber en hyra ut sin pansarvagn ibland.

Vad får man vara beredd på att ge för en begagnad (hyffsat ny) motard, eller om man vill byta mot en gxsxr 75 '00. Bland vilka motarder hamnar man då? :)

Jag köpte min för 50 000. Hade inte ens gått 200 mil och med metzeler racetech däck. Original ljuddämpare.

Dåliga däck kan man pruta på och om det inte är ett helsystem på eller slip-on så pruta ännu mera. Jag själv ångrar mycket att jag inte tog en med nytt helsystem på, mest för ljudets skull då...

lycka till

Okej....för en oinvigd av Supermotareder.
Jag går i tankarna att byta. Men till vad?

Testade en KTM 625 LC4 o det kändes ballt. Satt förjäkla bra!
Hur stor skillnad är det på husor, yammas, hondor, sukkor och KTM?

TELL me!!! :D

Okej....för en oinvigd av Supermotareder.
Jag går i tankarna att byta. Men till vad?

Testade en KTM 625 LC4 o det kändes ballt. Satt förjäkla bra!
Hur stor skillnad är det på husor, yammas, hondor, sukkor och KTM?

TELL me!!! :D

jaha.... ska vilseturerna gå "offroad" hädanefter eller ? :D

skärp dig nu jkay :7peta :fatta!

Husa 650 & Aprilia sxv 550 är "det värsta" kan man säga. Låg vikt & mkt effekt samt grymma bromsar och fjädring. Dessa kräver ju såklart en del underhåll oxå, ca 5-7 tim mellan oljebyte/filter och ventiljustering varannan gång (på husan då, annorlunda på sxv:n - tror ca 90 tim?) Efter dessa kommer nog ktm 660 (ingen elstart) sen ktm 625 (elstart men ca 3 kg mer samt lite mindre cc, ingen stor skillnad mot 660:n). Dessa ktm:er kräver mindre underhåll, f.r.o.m års -05 så är det 500 mils intervaller men givetvis byter man olja o filter tätare. Sen finns ju oxå tex ktm 525, honda crf 450, husqvarna 450/510 som liksom husan o aprilian är racemotarder men de kräver ungefär samma underhåll. För gatbruk rekommenderar jag Husan före tex crf:n pga större motor, en växel till (ligger nästan på tumgång i 100 mot ett högt varv på crf:n) samt bättre frambroms och generellt billigare delar:tummenupp

Husa 650 & Aprilia sxv 550 är "det värsta" kan man säga. Låg vikt & mkt effekt samt grymma bromsar och fjädring. Dessa kräver ju såklart en del underhåll oxå, ca 5-7 tim mellan oljebyte/filter och ventiljustering varannan gång (på husan då, annorlunda på sxv:n - tror ca 90 tim?) Efter dessa kommer nog ktm 660 (ingen elstart) sen ktm 625 (elstart men ca 3 kg mer samt lite mindre cc, ingen stor skillnad mot 660:n). Dessa ktm:er kräver mindre underhåll, f.r.o.m års -05 så är det 500 mils intervaller men givetvis byter man olja o filter tätare. Sen finns ju oxå tex ktm 525, honda crf 450, husqvarna 450/510 som liksom husan o aprilian är racemotarder men de kräver ungefär samma underhåll. För gatbruk rekommenderar jag Husan före tex crf:n pga större motor, en växel till (ligger nästan på tumgång i 100 mot ett högt varv på crf:n) samt bättre frambroms och generellt billigare delar:tummenupp

varför säger alla att det är oljebyte på husan mellan 5-10h när handlare mm säger 15h.är det inte onödigt att serva en husa som skall servas ofta oftare?:va

varför säger alla att det är oljebyte på husan mellan 5-10h när handlare mm säger 15h.är det inte onödigt att serva en husa som skall servas ofta oftare?:va

Beror ju på hur man kör, jag byter hellre ofta än för sällan så minskar man ialla fall risken för ras. Håller dock med om att det är lite märkligt att de skriver 15 tim i manualen, det brukar ju förr vara så att de hellre skriver ett tätare intervall än som behövs så det är märkligt:rolleyes: Frågan har varit uppe flera ggr så gör som du själv vill, kör du hårt så byt oftare - kör du lugnare så kan du ju dra ut på det.

3013670 varför säger alla att det är oljebyte på husan mellan 5-10h när handlare mm säger 15h.är det inte onödigt att serva en husa som skall servas ofta oftare?:va
för att handlare vill sälja å blir bara glad när han får sälja nya delar som går sönder hela tiden. ne jag vet inte, men alla säger att det ska bytas 5-10 så jag gör det.

har haft en ktm 625smc flongans ny 05:a...
nu har jag en ccm r30 med big bore kit:-) på 710kubik...

fördel med ktm:en är el start...that´s it...

fördel ccm so far:-) är ljudet.el starten .mkt mindre vibrationer.mer klös.mer tävlingsmotard än landsvägsmonster....apbillig försäkring...reggad med 20kw..

*/ ?>
Back