Behöver lite tips ang kurvteknik

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
blackbird 97:a
Kändes som att jag gick ner hyffsat men efter att sett bilderna så insåg jag att det finns mycket kvar.Vore tacksam om lite tips om kurvteknik sittställning osv osv

Bifogat

• DSCF7054.jpg
    DSCF7054.jpg
    229.5 KB · Visningar: 599
  • DSCF7053.jpg
    DSCF7053.jpg
    235 KB · Visningar: 687
Din kropp lutar helt fel, du ska luta dig i samma vinkel som hojen om inte mer i en kurva. Går det riktigt fort ska du hänga ut som en apa.

Svårt baserat på de där bilderna, men du ser ut som att du s.a.s. vrider kroppen.

Sök på Twist of the wrist I och II. Kurvtagningsbiblar.

Tycker du att du hänger ut mycket, så är det ändå för lite. Jag fick ett bra tips när ja körde bana första gången, häng med överkroppen sen kommer resten.

Ett tips är att gå en BKK kurs eller annan kurs på bana. Lite mer marginal ifall något går fel samt instruktörer som kan visa direkt hur du ska göra. ;)

Ta o åk på en SMC kurs. Där får du allt på en gång och kan träna på det. :tummenupp

Tycker du att du hänger ut mycket, så är det ändå för lite. Jag fick ett bra tips när ja körde bana första gången, häng med överkroppen sen kommer resten.

Ett tips är att gå en BKK kurs eller annan kurs på bana. Lite mer marginal ifall något går fel samt instruktörer som kan visa direkt hur du ska göra. ;)

Håller med här, GÅ en kurs, som du ropar får du svar annars..Häng som en apa:rolleyes: Som någon tyckte i tråden..hur fan hänger en sån då:va Mycket kan misstolkas via alla mer el mindre begåvade svar du kommer att få.

Går du en kurs på bana så kan du göra alla saker rätt i rätt ordning, för gatköra behöver man inte sitta o hänga av som en galning, men du lär dig mycket annat så är ovärderligt i dagligt mc bruk i trafiken, som ex bra blick, gaskontroll och träna bort felreaktioner:tummenupp

Last edited:
Kan bara hålla med ovanstående talare (skrivare) Gå en kurs med SMC. Man blir bättre på att köra hoj, punkt! :)

Jag tror skickar över arslet inåt och vinklar ut överkroppen, Tack för tipsen har funderat på en sån kurs faktiskt, men vart kör dom såna närmst kalmar???

Du har myyyyycket nerlägg kvar på Birden. Tro mig. De é bara at börja lita på hojen OCH däcken.

Du har myyyyycket nerlägg kvar på Birden. Tro mig. De é bara at börja lita på hojen OCH däcken.

ja det är ju det, man vill ju inte att det släpper, vad åker du för luft tryck jag som jobbar med däck och andra här i kring rekomendera 3kg bak 2.5 fram, men det är nog lite för att få ut lite mil kanske,

Med alla dina frågor så ser jag bara ett svar http://www.svmc.se/ gå in registrerar dig anmäldig till kurserna:tummenupp. Alla som jag prata mc med så det första jag rekomenderar är smc kurserna och att dom värklige är för ALLA. Man blir en helt anna förare:)

Korrekt spårval i den kurvan så hade du inte behövt luta hojen alls i den hastighet du verkar ha på bilden :-)

Boka! Bandag! Nu!!!

Ang lufttyck: Följ däcktillverkarens rekommendationer. Dom har testat, testat och testat lite till och dom vet bäst vilket tryck som passar för bäst livsläng och grepp. Sen kan vi spekulera hur mycket som helst, men dom lägger inte ut massor med stålar för skojs skull. ;)

Ang kurs: Kolla här https://www2.svmc.se/school--kurser-?courseType=school&subType=all Gotland ring är ju ganska nära! Kan bara säga att om du åker på den kursen så kommer du ha så sjukt roligt! Den banan är nog den bästa och roligaste i Sverige (inte för att jag har kört på alla) men du kommer inte ångra dig. Och sen är ju ön väldigt fin med så man kan passa på att ta en minisemester :)

Nu är jag varken fartfantom eller kurvtagningsexpert men spårvalet ser väl OK ut, med tanke på att det är en skymd kurva på gata (mötande trafik, osv.).

Sen handlar det helt enkelt om att följa med hojen. I första bilden ser det ut som du lutar hojen in i kurvan men att du själv lutar hojen åt motsatt håll. Blicken är också väldigt viktig. Titta dit du ska och följ efter med kroppen.

Jag rekommenderar starkt att du tar och kör några dagar på bana. Värt varenda krona. Du blir inte bara en bättre motorcyklist utan du lär dig också känna din hoj mycket bättre.

img_5756.jpg

Jag på Kemora i Finland. Fyra dagars körning gav oerhört mycket, och det här var ändå kurvan jag hade minst nerlägg i. :)

ja det är ju det, man vill ju inte att det släpper, vad åker du för luft tryck jag som jobbar med däck och andra här i kring rekomendera 3kg bak 2.5 fram, men det är nog lite för att få ut lite mil kanske,

Jag går ner 0,4 - 0,5 både fram och bak. Fick det tipset av BeBe här på forumet.
Märket ärligt talat inte någon jätteskillnad, men det var mest för att få däcken varma snabbare.
Skillnaden som märks är nog en liten känsla av att hojen kräver LITE mer när du lägger ner den. Den knycker till lite. Men sen sitter den där.
Är det varmt ute så kan du nog fasiken ligga kvar på rek. däcktryck: 2,9 både fram o bak.
Viktigare är val av däck, och inte minst, rätt teknik. Gaskontroll, svängpunkt, apex, utgångspunkt, blicken, kroppsplacering,
MOTSTYRNING, spårval, (så länge du kan välja de själv:D),
allt sånt spelar mycket stor roll. boka in en sporthojskurs. Och träna, träna träna....

Last edited:
Här är några bilder som tagits på mig på gocartbana (kanske någon från Gelleråsen med), du kan ju gissa vilka bilder som är från 2008 respektive 2009/2010...

Och jag får fortfarande skäll för att jag inte kommer ut med överkroppen :-)

Bifogat

• hansi-noob7.jpg
    hansi-noob7.jpg
    49.2 KB · Visningar: 211
  • hansi-noob6.jpg
    hansi-noob6.jpg
    49.6 KB · Visningar: 202
  • hansi-noob5.jpg
    hansi-noob5.jpg
    46.6 KB · Visningar: 265
  • hansi-noob4.jpg
    hansi-noob4.jpg