Behöver lite svar på frågor angående bankörning etc..

Dennis_

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Anderstorp
Hoj
Nästa säsong blir det en
Hejsan, jag är ny här i forumet, har sedan en längre tid funderat på om man kanske skulle börja köra lite 125:a på bana.
Till exempel träna lite, kanske vara med i någon tävlig då och då..

*Jag är 19 år och har B-körkort, krävs det att jag ska ha A1 körkort för att få ta licens för att få framföra en 125:a på bana?

*Hur går det till när man tar licens?
Vad kostar det?
Är det svårt?
Vad gör man ens när man tar licensen?


Som sagt, är lite sugen på att börja köra lite, kanske är lite för sent för det, men men, vill gärna prova på det...

Förresten så har jag nu googlat runt i en vecka på att försöka hitta svar angående allt jag vill utan något vidare resultat, så tänkte att någon racing-insatt kanske kunde förklara det lite mer noggrant för mig om den som vill har tid/orkar...
Hoppas iallafall på ett/flera bra svar!

Mvh, Dennis.
 
nej, mig veterligen behöver du inget körkort för att ta licens.
 
Okej, så det är bara att anmäla sig till en kurs och ta din licens och sedan börja köra på bana? Låter simpelt, men men... Hur länge håller licensen sedan?
 
Nej, du behöver inte ha ett A-kort för att ta licens. Däremot måste du kunna köra hoj med lite tempo för att klara licensen. På licenskursen lär du dig bara regler, hur alla procedurer osv går till, du lär dig inte köra hoj fort på kursen.

Kurserna brukar kosta 2-3000 kr, licensen kostar ca 2700. Det brukar vara en dag teori och en dag praktik inkl uppkörning.

Sen kostar det lite att få hojen godkänd för licensträningar också.
 
Nej, du behöver inte ha ett A-kort för att ta licens. Däremot måste du kunna köra hoj med lite tempo för att klara licensen. På licenskursen lär du dig bara regler, hur alla procedurer osv går till, du lär dig inte köra hoj fort på kursen.

Kurserna brukar kosta 2-3000 kr, licensen kostar ca 2700. Det brukar vara en dag teori och en dag praktik inkl uppkörning.

Sen kostar det lite att få hojen godkänd för licensträningar också.

Okej, jo men jag anser att jag kan köra hojj på ett någolunda bra sätt.. Därmed är jag riktigt sugen på att börja nu.. Man kan iallafall prova på det! Är uppkörningen något som är svårt att klara? Eller är det hyffsat lätt?

Jag har planerat att köpa en 125:a som är utrustad för att köra på bana.. Finns ju en del annonser på blocket med hojjar som körts på bana..
 
Hur länge håller licensen sedan?

Licensen är på ett år sen får du lösa ut den på nytt varje år!
finns en gräns på hur många år man kan vara inaktiv ( inte lösa ut licensen) utan att gå om kursen .. hur många år det är finns det folk här inne som vet bättre än mig, men bilsportsförbundet har 5 år och det borde väll ligga där någonstans.
 
Licensen är på ett år sen får du lösa ut den på nytt varje år!
finns en gräns på hur många år man kan vara inaktiv ( inte lösa ut licensen) utan att gå om kursen .. hur många år det är finns det folk här inne som vet bättre än mig, men bilsportsförbundet har 5 år och det borde väll ligga där någonstans.

Okej, är själva licensen något svårt att ta? Krävs det mycket erfarenhet på uppkörningen osv?
 
Baslicens duger för träning och löses för 1050:-

Licenskurs brukar ligga från 1800-3000 ungefär.

Hoj bör du köpa "race-klar", det är enklast och billigast.

Nej, du behöver inget körkort.

Ja, det är helt sjukt kul och du gör helt rätt.

Du kan lika gärna köra 600a om du hellre vill det, så du inte tror att du "bara" får köra 125a

Ja, det är helt sjukt kul

Du bor ju ff granne med banan så vad väntas det på?

Kolla med Fiver när nästa licenskurs är (google it)


Licensen kräver att du kan "hålla spår", alltså inte vingla runt och vara farlig/oförutsägbar, samt hålla ett tempo som åtminstone inte gör dig farlig. Sen måste du lära dig en del flaggsignaler och andra regler. Bra att gå igenom sånt innan om du är färsk, men man går ju igenom allt under kursen också.
 
ser att du kommer från anderstorp .. gå in på Fiver.se de håller kurser på Anderstorp.
 
Licensen är inte alls svår att ta, det är en kurs där man går igenom säkerhetsföreskrifter, procedurer och regelverk. Körningen handlar om att att framföra hojen säkert på banan, öva olika startförfaranden osv. Kan man köra hoj och ta till sig innehållet på en enklare kurs så misslyckas man inte.

Däremot är det nog lite läskigt för alla inblandade när du utan tidigare banerfarenhet ska ut och träna på din 125a tillsammans med SNABBA förare på literhojar sen när licensen väl är tagen.
 
Däremot är det nog lite läskigt för alla inblandade när du utan tidigare banerfarenhet ska ut och träna på din 125a tillsammans med SNABBA förare på literhojar sen när licensen väl är tagen.

Vet inte om det är standard eller en specialare.

Men på LMS brukar förare där fartskillnaden blir för stor få orange väst på sig så att de syns tydligt och alla vet vad som gäller. Då vet man att man kan behöva köra om nån ut ur esset även om denne var på väg in när man kom runt hörnet ut på start/mål.

Allting fungerar med tydlighet och lite enkla riktlinjer. Så länge vederbörande håller sitt spår vill säga, men det är ju lite essensen på licenskursen väl?
 
Baslicens duger för träning och löses för 1050:-

Licenskurs brukar ligga från 1800-3000 ungefär.

Hoj bör du köpa "race-klar", det är enklast och billigast.

Nej, du behöver inget körkort.

Ja, det är helt sjukt kul och du gör helt rätt.

Du kan lika gärna köra 600a om du hellre vill det, så du inte tror att du "bara" får köra 125a

Ja, det är helt sjukt kul

Du bor ju ff granne med banan så vad väntas det på?

Kolla med Fiver när nästa licenskurs är (google it)


Licensen kräver att du kan "hålla spår", alltså inte vingla runt och vara farlig/oförutsägbar, samt hålla ett tempo som åtminstone inte gör dig farlig. Sen måste du lära dig en del flaggsignaler och andra regler. Bra att gå igenom sånt innan om du är färsk, men man går ju igenom allt under kursen också.

Okej, men är de lika svårt att ta baslicens som "vanlig" licens? Kan jag sedan "uppgradera" från baslicens till den "vanliga" licensen om jag nu vill det, eller måste jag gå om hela kursen isåfall?
Ja jag är riktigt sugen på att börja köra på bana och ha lite skojj...
Ja, jag bor cirka 2km ifrån motorbanan här i Anderstorp, ett stenkast iväg.. :-)
Okej, så det är Fiver som håller i kurser här i Anderstorp på banan?
Jag har lite erfarenheter, har kört mycket cross, moped (om det går att jämföra), och sedan har jag buskört 125:a ett tag förut med... Hade så gärna velat testa på att köra på bana och träna lite och så...
 
I helgen som kommer nu körs det ju tävlingar på anderstorp. Stick ut till banan och prata med dem. Det lär finnas allt från juniorer till svenska mästare där och även en del ledare och förarutbildare. Där kan du få svar på alla dina frågor tror jag. det är träningar torsdag-fredag och sen tävlingar lördag - söndag.
På LMS har vi speciella juniorträningar vissa måndagar där det finns möjlighet att prova på.
Kolla vår hemsida för mer info http://lmsroadracing.se/

/Stefan
 
I helgen som kommer nu körs det ju tävlingar på anderstorp. Stick ut till banan och prata med dem. Det lär finnas allt från juniorer till svenska mästare där och även en del ledare och förarutbildare. Där kan du få svar på alla dina frågor tror jag. det är träningar torsdag-fredag och sen tävlingar lördag - söndag.
På LMS har vi speciella juniorträningar vissa måndagar där det finns möjlighet att prova på.
Kolla vår hemsida för mer info http://lmsroadracing.se/

/Stefan

Jo det vet jag att det är tävlingar i helgen, jag är alltid på plats när det är tävlingar där.. :-) Jo det har du iofs rätt i, det är bara att fråga lite folk där antar jag.. Dem har nog svar på det mesta! Tack för tippset, inte haft det på tanken att man kan höra med folk där! :-)
 
Okej, men är de lika svårt att ta baslicens som "vanlig" licens? Kan jag sedan "uppgradera" från baslicens till den "vanliga" licensen om jag nu vill det, eller måste jag gå om hela kursen isåfall?
Ja jag är riktigt sugen på att börja köra på bana och ha lite skojj...
Ja, jag bor cirka 2km ifrån motorbanan här i Anderstorp, ett stenkast iväg.. :-)
Okej, så det är Fiver som håller i kurser här i Anderstorp på banan?
Jag har lite erfarenheter, har kört mycket cross, moped (om det går att jämföra), och sedan har jag buskört 125:a ett tag förut med... Hade så gärna velat testa på att köra på bana och träna lite och så...


När du klarat licenskursen får du ett papper från examinatorn, ett "Licensintyg".

Det innebär att du klarat din licenskurs, och brukar innebär att du får träna med det som villkor. Detta är bara giltigt i 12 månader, så inom ett år måste du "lösa ut" din licens. Då finns ett antal alternativ från Junior, Bas-, senior- och Elitlicens osv. Det är den baslicensen som kostar 1050, det är alltså försäkringar och sånt som gäller genom själva licensen så det är bra att lösa ut den iaf direkt. Ska du tävla kan man antingen ha Baslicens och sen köpa "engångslicens" för runt 500:-. Eller så löser man den lite dyrare seniorlicensen (B-licens) för 2700 om jag minns rätt.

Går du licenskursen kan du alltså på samma kurs först köra på licensintyget, sen lösa baslicens och träna på det. Ska du tävla löser du engångs eller seniorlicens, och när du vunnit för mkt klassar du upp dig till elitförare, och då får du köpa Elitlicens.

Kursen är en säkerhetsfråga, de olika licenserna är främst försäkringsfrågor och lite annat kopplat tävlande.


--------------------------------------

Boka kurs med Fiver, börja läsa på om flaggsignaler och hur man "beter sig" på banan. Tänk dig att du kommer ifatt någon som är långsammare, och vad denne skulle kunna göra som vore farligt för dig - låt sen bli att göra så :tummenupp!

Även om du är långsam i början så går det över med träning. Ingen är född världsmästare!
 
I helgen som kommer nu körs det ju tävlingar på anderstorp. Stick ut till banan och prata med dem. Det lär finnas allt från juniorer till svenska mästare där och även en del ledare och förarutbildare. Där kan du få svar på alla dina frågor tror jag. det är träningar torsdag-fredag och sen tävlingar lördag - söndag.
På LMS har vi speciella juniorträningar vissa måndagar där det finns möjlighet att prova på.
Kolla vår hemsida för mer info http://lmsroadracing.se/

/Stefan

Jättebra förslag.

Tag kontakt med Magnus "Brazze" Sjögren, kör Ducati 1098 dvs. klassen Battle of Twins, han kan svara på alla dina frågor och är en trevlig lättsam prick. Han ansvarar för licensutbildningar som genomförs i sammråd med Mike Luff på Gelleråsen i Karlskoga. Vi var för övrigt där för ett antal veckor sedan och utbildade 17 tappra förare som trotsade väder & vind.

Brazze har startnr. 99 på hojen. Hälsa från mig! ;-)

// Niklas
 
När du klarat licenskursen får du ett papper från examinatorn, ett "Licensintyg".

Det innebär att du klarat din licenskurs, och brukar innebär att du får träna med det som villkor. Detta är bara giltigt i 12 månader, så inom ett år måste du "lösa ut" din licens. Då finns ett antal alternativ från Junior, Bas-, senior- och Elitlicens osv. Det är den baslicensen som kostar 1050, det är alltså försäkringar och sånt som gäller genom själva licensen så det är bra att lösa ut den iaf direkt. Ska du tävla kan man antingen ha Baslicens och sen köpa "engångslicens" för runt 500:-. Eller så löser man den lite dyrare seniorlicensen (B-licens) för 2700 om jag minns rätt.

Går du licenskursen kan du alltså på samma kurs först köra på licensintyget, sen lösa baslicens och träna på det. Ska du tävla löser du engångs eller seniorlicens, och när du vunnit för mkt klassar du upp dig till elitförare, och då får du köpa Elitlicens.

Kursen är en säkerhetsfråga, de olika licenserna är främst försäkringsfrågor och lite annat kopplat tävlande.


--------------------------------------

Boka kurs med Fiver, börja läsa på om flaggsignaler och hur man "beter sig" på banan. Tänk dig att du kommer ifatt någon som är långsammare, och vad denne skulle kunna göra som vore farligt för dig - låt sen bli att göra så :tummenupp!

Även om du är långsam i början så går det över med träning. Ingen är född världsmästare!

Okej, jag tackar så hjärtligt för all information och alla snälla personer som lägger tid på att svara här på forumet, det uppskattas verkligen! Får ta och läsa runt lite och kolla hur de känns inför nästa säsong, det blir förmodligen då jag drar igång, förhoppningsvis!!
Sen är det bara öva, öva, öva som gäller! :-)
Förövrigt, vad tycker du jag ska börja med, 125, eller 600? Har ingen aning om vad som är bäst att börja med...

Jättebra förslag.

Tag kontakt med Magnus "Brazze" Sjögren, kör Ducati 1098 dvs. klassen Battle of Twins, han kan svara på alla dina frågor och är en trevlig lättsam prick. Han ansvarar för licensutbildningar som genomförs i sammråd med Mike Luff på Gelleråsen i Karlskoga. Vi var för övrigt där för ett antal veckor sedan och utbildade 17 tappra förare som trotsade väder & vind.

Brazze har startnr. 99 på hojen. Hälsa från mig! ;-)

// Niklas

Ja visst var det ett bra förslag, det skall jag göra där, gå runt o prata med lite folk och se vad dom säger osv...
Okok, ska se om jag hittar han där nere i sitt depåtält någonstans :-)
Javisst ska jag hälsa ifrån dig Niklas!

Ännu en gång, tacksam för alla svar och att ni tog er tid att skriva ihop lite information! :-)

Mvh, Dennis
 
#14 i rookie 600 kan också svara på frågor. Rikard heter jag. Jag tror att du kan hugga i princip vem som helst för dom flesta är nog trevliga. Fast jag och Brazze är nog trevligast :D
 
#14 i rookie 600 kan också svara på frågor. Rikard heter jag. Jag tror att du kan hugga i princip vem som helst för dom flesta är nog trevliga. Fast jag och Brazze är nog trevligast :D
Befinner du dig också ute på banan i lilla Anderstorp i helgen också? :) Kanske ser dig och Brazze där då, törs jag så kommer jag fram och ställer någon fråga :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top