Håller på att fixa till en KTM 660 som för oväsen i växellådan. Efter lite idiotmek så upptäcktes att det var en mutter (på samma axel som drevet till kamkedjan) som hade lossnat. Tyvärr upptäcktes detta först efter att vi förstört rullagret på huvudaxeln i kopplingen. Vi hade fått tips från märkesverkstad som fått lyssna... Personalen var dock trevliga och tillmötesgående. Så till problemet; axeln tror jag inte går att ta bort på ett smidigt sätt. Därför behövs en lageravdragare som kan nypa tag i lagret innefrån.
Vet att det är många som bytte samma lager på KTM-cyklar från tidigt 2000-tal då det satt ett underdimensionerat kullager där istället. Borde väl funka med samma verktyg, men jag har inte ork nog att göra ett eget. Inte heller har jag pengar till det rekommenderade verktyget från SKF som kostar 700$.
Skulle behöva låna verktyget under nästa vecka. Finns det någon i Gbg-trakten som kan tänka sig att hjälpa till?
På bilden sitter det ett kullager, fast på 660:n är det rullager. Bild lånad från soe.se
Vet att det är många som bytte samma lager på KTM-cyklar från tidigt 2000-tal då det satt ett underdimensionerat kullager där istället. Borde väl funka med samma verktyg, men jag har inte ork nog att göra ett eget. Inte heller har jag pengar till det rekommenderade verktyget från SKF som kostar 700$.
Skulle behöva låna verktyget under nästa vecka. Finns det någon i Gbg-trakten som kan tänka sig att hjälpa till?
På bilden sitter det ett kullager, fast på 660:n är det rullager. Bild lånad från soe.se