Behöver kolla ventilspel?

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Har en CBR600F ´01, med 2100mil på mätaren. Enligt boken ska ventilerna kollas vid 2400 mil. Tänker åka till Österrike i juli. Bör jag kolla ventilerna innan, eller räcker det att göra detta efter hemkomsten.
Ni som har gjort detta på dessa maskiner, har ni behövt justera nån ventil, eller brukar de vara inom gränserna även efter 2400 mil?
Har en kompis som har jobbat som mc-meck, enligt honom så var det väldigt stora skillnader i ventilspel på Triumph´s maskiner, och nästan ingenting på japanare.
Tar tacksamt emot alla synpunkter!

Mvh/ Valter

Det är inte livsnödvändigt att kolla ventilspelet vid exakt 2400mil. +- några hundra mil är inga problem.
Det viktiga är att verkligen göra det så att man inte skjuter upp det så det aldrig blir av.
Även om det skulle vara 95% av CBR600F som aldrig behöver ventiljusteras vid 2400mil så är det dumt att chansa.

Om du tänkt utföra kontrollen själv - köp en verkstadshandbok eller sök på detta forum om tips.

Jodå, jobbet ska göras. Ville bara höra hur vanligt det var med dåliga shims på dessa maskiner runt 2400 mil. Servicebok har jag, men det känns lite nervöst att hålla på med kamaxlar och kedjespännare och sånt. Har pratat med en mekaniker idag, och han sa precis som du, +- ett par hundra mil gör ingenting. Men antagligen blir jobbet gjort innan avfärd, och då kastar jag in nya stift också.

Mvh/ Valter

Gjorde precis min 2400milaservice själv med ventilkoll och justering bla. Hade aldrig gjort det tidigare så visst var man lite nojjig, men allt gick bara bra. Man läste servicemanualen och gjorde som det stod där till punkt och pricka mer eller mindre och gjorde inget förhastat utan att tänka till lite.. före :gnissla
Men som föregående talare sa, sök och fråga här på forumet och se till att läsa servicemanualen du har.

Jag justerade 7st ventiler av 16. Av de 7 så låg några väldigt nära min och någon under. Vet folk som aldrig behövt justera så det är nog lite olika... huvudsaken är att det checkas iaf som Eldstorm sa.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman