Behöver hjälp!

Rickardlidman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Honda cbr 900rr -99
Hello alla Kaffekokare.
Jag håller på att bygga om min Suzuki GSX 750 ES -83 till en Cafe racer och jag vill framförallt byta ut framgaffel(styrkrona) och gärna sving så man slipper fundera på om man är ute på sjön och åker av allt gung och så får man lite bättre brommsar på köpet. Allternativ byta gaffelfjädringen till en hårdare, så länge.
Jag tänkte som så här, att jag tänkte ta av en annan lite nyare hoj med bättre dämpning, som ganska många gör.
Så är det någon som vet vad för hoj man kan plocka dämpning av utan att behöva ta fram vinkelnsnurran och såga i ramen på hojen min. :va

Mitt tips är att du plockar av din sving och mäter hur bred den är först. Då har du något att gå på. Samma sak gäller med gaffeln. Mät och leta efter något som i alla fall liknar originalet i längd. Surt att behöva köra med stum framgaffel för att avgasröret inte ska ta i marken.

Beroende på vilken tillgång till verkstad, budget etc du har så får du helt enkelt bestämma vad saker får kosta och vad som är möjligt. Det absolut bästa jag kan tänka mig är om du kam hitta en modernare hoj där motorn är rasad, ramen sned etc men där sving, hjul, framgaffel och bromsar är helt. Sen använder du dig helt sonika av de delar du behöver.

Det finns mängder med byggen på din modell av hoj så tråla internet så ska du se att du hittar ett och annars tips.
All balls har även en konverteringstabell för framgaffel-lager. Kolla deras hemsida.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT