Behöver hjälp omgående!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vet att det finns ett försäkringforum men här inne vet de flesta vad det handlat om...
Jag skickade in ägarpapprena på hojen igår och kryssade i rutan för påställning på samma gång. Skrev dagens datum för ägarbytet.
Nu sitter jag och ska försäkra hojen vilket inte visar sig vara så lätt :(
Den är endast förregistrerad med e-reggning, på husaberg sa de att det bara ska vara att ställa på hojen så är allt grönt sen, inget mer behövs göras.
MEN det finns inga effektuppgifter eller dylikt på papper! Så alla F-bolag säger att de minsann inte kan försäkra denna hoj utan något sådant.
Hur ska jag göra? Jag ringde bilsport&mc och frågade om en enduro-försäkring och där kräver de att jag har godkänd SVEMO-licens INNAN jag kan försäkra den. Jag tänkte teckna en licens för årets sista 3 månader, kostar bara 300:- då MEN den får jag inte omgående. Och nu åker jag på att betala till trafikförsäkringsföreningen om jag inte kan försäkra den...

Nån som har nåt tips? Regnummer på hojen är RHO214 om det är till någon hjälp.
Och jag måste ha en halvförsäkring tror jag då bilens försäkring inte täcker stöld på hojen om det inträffar.
Ett regnummer på en 650 kan vara till hjälp, om den är reggad på 9kw vill säga....

Jaha, då får vi se om jag har kastat bort nästan 40 000:- på en oreggad hoj :(
Enligt personal på Husaberg så var det inga problem med denna hoj, bara ställa på den och försäkra och sen börja köra e-reggat. Jo visst!
Efter ca 3 timmars samtal med en hel del inkompetenta människor (jepp, de jobbar på VV samt SBP) så lyckades en vettig människa få fram det svart på vitt: Hojen är ej registrerad oavsett vad någon annan säger. Den måste genomgå en total registreringsbesiktning samt vägning OCH även en vanlig besiktning efter detta (hur jävla dumt är inte det?). Summan hamnade på runt 1500:- men det är inte det som irriterar mig mest. Det som irriterar mig är att av 7 eller 8 olika personer så var det endast EN som visste vad han jobbade med. Förvisso var en av de andra helt ny för dagen, så han ursäktar jag. Men de andra :va
Och sen när jag äntligen har fått det sagt för mig så ringde jag SBP's tekniska avdelning för att få fram exakt vad det är som behövs för att göra denna besiktning. Får tala med en väldigt schysst kille som direkt förklarar att han inte kan svara 100% och därför kopplar mig till en kollega som kan detta. Då var klockan 16:47 och de slutar 17:00 sa han så han finns kvar.
Visst, en i kö före mig så jag får sitta i kö i ca 8 minuter. Men sen blir jag bortkopplad!!!! Och alla har gått för dagen! När detta inträffade var jag såpass arg så jag var tvungen att lägga ifrån mig telefonen innan den åkte i väggen :mad: Sitter fortfarande och svär över alla inkompetenta människor jag har träffat på under hela dagen då jag även har ringt en massa försäkringsbolag.

Är det bara jag eller är det fler som råkar ut för sådana här "artär-spräckare"? Jag har väldigt få bra erfarenheter från staliga instanser och tyvärr har man haft alldeles för många sådana påträffanden :näsblod

Men i allt jävelskap så har jag iaf fått en tid nästa torsdag för: Registreringsbesiktning, vägning samt kontrollbesiktning.
Imorrn hoppas jag få svar på vad hojen behöver kunna för att gå igenom detta men jag har inga höga förhoppningar just nu över att detta kommer flyta smidigt. Så nästa torsdag vet jag om jag kommer åka olagligt i fortsättningen eller inte.

/Ja, jag är skitsur och var tvungen att skriva av mig men det hjälpte inte ett dugg.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman