Behöver hjälp med två matteproblem

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Övar inför kursprov snart, och har två små problem jag behöver lösa utan miniräknare.
Den första uppgiften:

Beräkna f´(pi /3) då f(x)=2sin(x)

Om man deriverar f(x) får man ju 2cos(x). Alltså är 2cos(pi/3)=(pi/3).
Men pi/3 borde ju bli ungefär 1. Och då får man ju cos(1), och det är ju också ungefär 1. Då har man alltså kvar 2*1 vilket är 2. Men svaret ska vara 1. :gnissla

Någon som vet vart jag gjort fel?

Det andra är:

Bestäm g(x) om g´(x)=sin(3x)+cos(2x) och g(pi)=2

Jag är med så långt som att man ska ha en primitiv funktion till g´, men när jag gör den kommer jag bara hit:

g(x)= -(cos(3x)/3)+(sin(2x)/2)

Men enligt svaren ska man även ha "+(5/3)" med på slutet. Vart kom det ifrån? och var har "g(pi)" med det hela att göra?

1.

f'(x)=2cos(x)
f'(pi/3)=> 2cos(pi/3) = 1

Du har skrivit rätt men gått vidare på nåt felaktigt sätt..

2.
g'(x)=sin(3x)+cos(2x) | g(pi)=2

g(x)=-cos3x/3+sin2x/2
g(pi)=2 =>
-(cos3(pi)/3) + (sin2(pi)/2) + C = 2
(1/3) + 0 + C = 2
=>
C = 2-(1/3)
C = 5/3

g(x)=-(cos(3x)/3)+(sin(2x)/2) + (5/3)

Du har glömt konstanten, C, som du behöver ha för att kunna beräkna alla primitiva funktioner.

1.

f'(x)=2cos(x)
f'(pi/3)=> 2cos(pi/3) = 1

Du har skrivit rätt men gått vidare på nåt felaktigt sätt..

2.
g'(x)=sin(3x)+cos(2x) | g(pi)=2

g(x)=-cos3x/3+sin2x/2
g(pi)=2 =>
-(cos3(pi)/3) + (sin2(pi)/2) + C = 2
(1/3) + 0 + C = 2
=>
C = 2-(1/3)
C = 5/3

g(x)=-(cos(3x)/3)+(sin(2x)/2) + (5/3)

Du har glömt konstanten, C, som du behöver ha för att kunna beräkna alla primitiva funktioner.

Tack för svaren :tummenupp Är med på uppgift 2 nu, men fattar fortfarande inte hur det kan bli 1 på första uppgiften, för om jag slår in 2cos(pi/3) på miniräknaren får jag också ut 1.9xxxx :confused:

1. Använd inte miniräknaren till sådana problem, det blir bara fel... svaren ska vara exakt, inte 1.9xxxx någonting.
2. Det spelar roll om du räknar grad/rad på räknaren.
3. lär dig bifogad triangel utantill eftersom dessa vinklar används så ofta i olika tal.

till ex, cos för vinkeln (pi/3) = 1/2 (närstående genom hypotenusan), osv.

Edit: det är en rätvinklig triangel, glömde markera "90-hörnet" (pi/2)

Bifogat

• Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    7.8 KB · Visningar: 52
Last edited:
Vad ska man kunna detta för?
Alltså inte elakt menat, utan jag är nyfiken, vad är det för nivå på matten och vad är det för utbildning du går? Vad är det för yrke du siktar på att jobba med?

Tack för svaren :tummenupp Är med på uppgift 2 nu, men fattar fortfarande inte hur det kan bli 1 på första uppgiften, för om jag slår in 2cos(pi/3) på miniräknaren får jag också ut 1.9xxxx :confused:
Den ska vara inställd på radianer och inte grader i det här fallet. Med radianer får du svaret 1.

Alltså inte elakt menat, utan jag är nyfiken, vad är det för nivå på matten och vad är det för utbildning du går? Vad är det för yrke du siktar på att jobba med?

Ma D har jag för mig att det är. Civilingenjörsutbildningar kräver oftast E, minst D.

Last edited:

Att lära sig matte har inte så mycket att göra med att man ska tillämpa dom specifika talen i verkligheten.
Det har att göra med förståelse. Inte som när man läser religon eller något annat ämne, där man bara ska lära sig utantill.

Mats

Jo det är sant, men jag är lite fundersam/skeptisk då jag själv fick gå Matte C, och då pluggade jag grafisk design och webbutveckling, frågade t.o.m. läraren varför vi gick denna kurs, och han kunde inte ge någon anledning (förutom att man med Matte C i sin akademiska ryggsäck kunde söka vidare till mastersutbildningar), gissa hur motiverad man var efter det att klara kursen.
Det kanske bara är jag som äckligt praktisk av mig och ogillar teori.

Men kan förstå att inom många ingenjör-utbildning krävs den sortens tänk/kunskap som avancerad(?) matte ger en.

Ok, då fattar jag :tummenupp

Går teknisk linje nu, och det är matte d uppgifterna kommer från.
Varför man ska kunna det vet jag inte egentligen, mer än att det är ett krav för den utbildning jag vill komma in på, dataingenjör 180hp på Chalmers. Så till hösten börjar jag kurs E :gnissla

Ok, då fattar jag :tummenupp

Går teknisk linje nu, och det är matte d uppgifterna kommer från.
Varför man ska kunna det vet jag inte egentligen, mer än att det är ett krav för den utbildning jag vill komma in på, dataingenjör 180hp på Chalmers. Så till hösten börjar jag kurs E :gnissla

Då kan jag glädja dig med att E-kursen är betydligt enklare än D. Idag undrar jag varför jag ägnade så mycket tid åt matten när jag i verligheten inte tillämpat något annat än enkel trigonometri och på sin höjd en andragradare.. :gnissla

Suck, jag som hade tänkt mig att läsa in matte CD och eventuellt E detta år. Helvete, hur fan ska en normal människa med vanliga behov och tvångstankar klara det där!?

När man läser ämnen som tex mekanik så förstår man varför matte och speciellt trigonometriska funktioner är viktiga.

Cylinderkoordinater, kartesiska och planpolära koordinater är greeeejjer!:glömdet

Jag kan 6X6 och nästan hela 8:ans tabbel

Men missade svenskalektionerna...

Jo det är sant, men jag är lite fundersam/skeptisk då jag själv fick gå Matte C, och då pluggade jag grafisk design och webbutveckling, frågade t.o.m. läraren varför vi gick denna kurs, och han kunde inte ge någon anledning (förutom att man med Matte C i sin akademiska ryggsäck kunde söka vidare till mastersutbildningar), gissa hur motiverad man var efter det att klara kursen.
Det kanske bara är jag som äckligt praktisk av mig och ogillar teori.

Men kan förstå att inom många ingenjör-utbildning krävs den sortens tänk/kunskap som avancerad(?) matte ger en.

Webbutveckling borde ha till rätt stor del med logiskt tänkande och hur du kodar för att saker och ting ska se ut som de bör. Inte något där du direkt använder matte c/d/e/whatever, men väl där du borde ha ett visst logiskt tänk vilket du får genom matten.

Last edited:
FreddaAborre: där sa du något, jag ser numera en stark koppling mellan mina prestationer i Matte C/D och mitt intresse för programmerings-delen av arbetet, min kärlek till dessa saker delar nämnligen plats med att städa toaletten med ens egna tandborste :D
(däremot inbringar ju programmeringen lite cash, så det kanske är mer jämförtbart med att städa toaletten med någon annans tandborste haha)

(ASP.NET osv. that is, XHTML, CSS och ActionScript är en annen helt okej femma)

Suck, jag som hade tänkt mig att läsa in matte CD och eventuellt E detta år. Helvete, hur fan ska en normal människa med vanliga behov och tvångstankar klara det där!?

Det är skitlätt egentligen. Bara det klickar så man förstår principen rullar det på hur bra som helst.

Inte som med kemin där man ska lära sig joner, syror, oxidtal och annat skit utantill.
Som dessutom inte står i klartext någonstans.

Hmm, fått för mig det tvärtom nu, men kan vara ute o cykla?
Alltså nästan inga har E som krav utan bara D.

Ja, varför är det så? Samma (?) utbildning på säg KTH och LTH där KTH enbart kräver MaD och LTH MaE. För programmen är väl nationella och ska vara så gott som samma.

Sorry för OT.

Ja, varför är det så? Samma (?) utbildning på säg KTH och LTH där KTH enbart kräver MaD och LTH MaE. För programmen är väl nationella och ska vara så gott som samma.

Inget bra svar på den, tyvärr, men det förklarar en hel del! :rofl

Mvh,
/Fredrik, som läste vid LTH innan han kom på bättre tankar

Lösningshäfte is the shit!! Fanns tyvärr inte till matte E som jag går nu. Behövde inte gå på en enda lektion egentligen, lösningshäftet är almighty! ;)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!