Förr så brukade jag älska när datorer krånglade för då fick man mecka och felsöka, men jag har tröttnat...så jag skulle helt sonika ha stängt av brandväggen fullständigt. Det är fegt med brandvägg iaf.
Om du absolut måste ha brandvägg/virusskydd så använd nåt som har förmågan att lära sig regler utefter ditt användande. Alltså ett program som poppar upp en fråga om vad du vill göra (tillåta/inte tillåta) när ett program försöker göra nåt.
Eftersom det är lite svårt att hjälpa dig i exakthet när man inte kan mecka "hands on" så kan jag väl iaf försöka trolla fram en trolig förklaring till varför du får problem:
Troligen är det så att din brandvägg jobbar i "stealth mode", med andra ord så tillåter den dig att göra saker så länge trafiken kommer inifrån (alltså från din burk eller ditt LAN) men om det kommer oombedd trafik utifrån så stoppas den i brandväggen. Nu kan det vara så att ditt program som krånglar startar en session mot en server (vilket tillåts) och servern sedan försöker öppna upp ett nytt koppel tillbaks till dig (tillåts inte), programmet rapporterar då att du måste köra "port forwarding" på den port som det förväntar sig att få in trafik från servern ifrån.
Iofs så borde det ha hjälpt att göra som du gjorde, öppna den porten i brandväggen, men det kan oxå vara så att det är fler portar som används men som inte nämns, eller att du måste göra inställningar i torrent programmet.
Steg ett borde iaf vara att stänga ner alla brndväggar/virusprogram och se om det fortfarande gnäller. Sen är det bara att slå igång ett program i taget och se vilket det är som bråkar.
Hoppas det hjälpr lite iaf