Behöver hjälp med Paypal-överföring [Nybörjare]

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Det är ett enda trassel det här med paypal och dåligt med svar på andra håll så jag prövar här.

Jag ska göra en överföring till en privatperson i USA. Mitt stora bekymmer är om Swedbank kommer dra av sina skyhöga transaktionskostnader som de har när man gör en utlandsöverföring.

Jag vill komma runt dessa kostnader och undrar om paypal bara tar ut sin extra kostnad (på 10%?) eller om även banken tar en extra kostnad eftersom min överföring är i USD istället för SEK. Någon som har gjort utlandsbetalningar med paypal och vet hur det ligger till?

Du överför SEK till ditt paypalkonto, sedan överför du dollar till cambruden i USA, inga extra avgifter från din bank.

Du överför SEK till ditt paypalkonto, sedan överför du dollar till cambruden i USA, inga extra avgifter från din bank.

Wops! :gnissla

Det finns väl två olika sätt att betala. Det enklare är väl att gå via fliken "skicka pengar". Där kopplar jag sedan samman mitt VISA-kort till paypal och överföringen görs därigenom.

Det andra alternativet är väl att göra som du säger. Att skicka över en summa från banken till paypal (vilket tar 2-3dagar) och därefter skicka från paypal till mottagaren. Men, då måste jag veta hur mycket paypal drar av överföringen för att skicka den exakta summan som cambruden ska ha? För om jag sätter över 1000SEK så drar ju paypal 10% extra som jag själv måste räkna ut. Dessutom måste jag omvandla mina SEK så att de blir exakt den summan jag ska betala i dollar, vilket skiftar ständigt. Det blir ganska krångligt...

Men hur är det med alternativ 1. Drar banken av något extra för överföringen som är i USD? Eller är det en överföring som görs kostnadsfritt?

Wops! :gnissla

Det finns väl två olika sätt att betala. Det enklare är väl att gå via fliken "skicka pengar". Där kopplar jag sedan samman mitt VISA-kort till paypal och överföringen görs därigenom.

Det andra alternativet är väl att göra som du säger. Att skicka över en summa från banken till paypal (vilket tar 2-3dagar) och därefter skicka från paypal till mottagaren. Men, då måste jag veta hur mycket paypal drar av överföringen för att skicka den exakta summan som cambruden ska ha? För om jag sätter över 1000SEK så drar ju paypal 10% extra som jag själv måste räkna ut. Dessutom måste jag omvandla mina SEK så att de blir exakt den summan jag ska betala i dollar, vilket skiftar ständigt. Det blir ganska krångligt...

Men hur är det med alternativ 1. Drar banken av något extra för överföringen som är i USD? Eller är det en överföring som görs kostnadsfritt?

Jag är ingen expert, men som jag förstår det ser din bank alltid en överföring i kronor, sen vilken valuta paypal betalar ut det får dom aldrig veta...

Alltså, inga utlandstransaktionsavgifter.

Jag är ingen expert, men som jag förstår det ser din bank alltid en överföring i kronor, sen vilken valuta paypal betalar ut det får dom aldrig veta...

Alltså, inga utlandstransaktionsavgifter.

Det där lät bra i alla fall! Jag får nog köra på det!

Någon annan som har annan uppfattning eller som kan redogöra lite närmare om hur paypal fungerar?

Ps. Tack för hjälpen GuW

Det där lät bra i alla fall! Jag får nog köra på det!

Någon annan som har annan uppfattning eller som kan redogöra lite närmare om hur paypal fungerar?

Ps. Tack för hjälpen GuW

Mitt paypalande sträcker sig till en elektronikfirma i USA, och då gjorde jag en överföring från mitt VISA (som inte dög att använda direkt) till paypal, det gick på ett par sekunder, och sedan paypal till firman.

Det var så små pengar att jag inte ens noterade om paypal tog någon avgift.

Mitt paypalande sträcker sig till en elektronikfirma i USA, och då gjorde jag en överföring från mitt VISA (som inte dög att använda direkt) till paypal, det gick på ett par sekunder, och sedan paypal till firman.

Det var så små pengar att jag inte ens noterade om paypal tog någon avgift.

Kanon! Det stämmer nog att det är så det fungerar. De drar %-andel av summan tror jag, så var det en liten summa var det nog en obetydlig avgift också.

Du väljer fliken "Skicka pengar", fyll i summan (i den valuta du ska betala i, exempelvis USD då), koppla sen ditt VISA-kort - om du nu inte redan gjort det, då är det förvalt längre ner på sidan innan du bekräftar.

Väljer du att PayPal ska omvandla dina SEK till USD så tar de 2% i avgift. Väljer du däremot det andra alternativet, att debiteras i den aktuella valutan, så tar VISA/din bank en avgift som exempelvis ligger på f.n. 1,5% hos Swedbank.

Enkelt.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back