Behöver hjälp med dränering

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hej allvetandes SH-elit.

Jo, jag har ett litet delikat problem som jag skulle behöva hjälp med. Eller veta vart jag ska vända mig kanske.

Har köpt en tvåplans-villa med källare under hela kåken. Denna ligger relativt nära en stor å.
Det är kommunalt avlopp och vatten till denna fastighet.

I källaren finns två brunnar. Åtminstonde en av dessa leder ut i en gammal tvåkammarbrunn på tomten, som i sin tur har en ledning vidare ut i ån.

När nivån stiger i ån (behövs inte mkt) vid regn/vår/höst så trycks vattnet baklänges in i källaren. En bra lösning om man vill ha swimmingpool inomhus. Men det vill inte jag.

Tidigare ägare har använt den här källarbrunnen till att leda ut tvättmaskinsavloppet i (vilket man såklart inte får). Så när ån steg sprang han ut och slängde ner en dränkpump i tvåkammarbrunnen tills det hade lugnat ner sig igen.
En bra lösning om man vill få magsår. Det vill inte jag.

Så nu har jag routat om tvättmaskinsutloppet till det kommunala avloppet och pluggat ledningarna till tvåkammarbrunnen.

Men det tränger in lite (blir lite mörkare områden på källargolvet) genom grundet och detta lär jag lösa permanent på något sätt.
Det är här jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Faktum är att ån kommer alltid ligga något ovan golvnivån i källaren ibland, den är ju där den är sas.
Att pumpa ur vatten ur brunnen är en totalt värdelös lösning tycker jag, energikrävande (dyrt) och ingen lösning egentligen.
Lite som att spackla över rosten på en bil.

Eventuellt om man kan gräva ett dike mot ån och lägga ner någon slags duk som förhindrar vattnet att tränga in i marken till mitt hus, som en "vägg" liksom.
Den ska då leda vattnet som vill tränga in i marken förbi min fastighet.

Finns det något brukligt sätt att göra med givna förutsättningar?

Se bif. bilder.

LU1IY.png

LDK6u.jpg

En större .pdf hittas här: http://pdfcast.org/pdf/avlopp-layout

Mvh J

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back