Behöver hjälp från någon; mc olycka

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
Hej
detta som jag kommer berätta hände igår vid 5 tiden.

Kommer körandes i ca 30 vid gulmarsplan på gullmarsvägen. Kör precis över bron som går över tunneln. Plötsligt glider framdäcket iväg och jag ligger på marken o glider. Jag klarar mig fint men hojen blev repig på hela vänster sida. Jag går tillbaks o ser att det är fullt av olja på busshållplatsen och antar därfrör att det måste ha varit en buss, bara bussar som stannar där, väldigt smal gata så man blir tvungen o köra just där.

Jag ringde polis som sa att de skulle fixa upp det. Men sedan när jag kolla på hojen så kom jag på att nån skulle bli tvungen o betala kalaset.
Idag har jag både ringt polis, sl och försäkringsbolaget men ingen vill ta på sig ansvaret.

Just nu känns det bara skit hade just fått körkort o allt men men ..:näsblod

Nån som har nå bra tipps på vad man ska göra ?

coolrob skrev:
2438021 Hej
detta som jag kommer berätta hände igår vid 5 tiden.

Kommer körandes i ca 30 vid gulmarsplan på gullmarsvägen. Kör precis över bron som går över tunneln. Plötsligt glider framdäcket iväg och jag ligger på marken o glider. Jag klarar mig fint men hojen blev repig på hela vänster sida. Jag går tillbaks o ser att det är fullt av olja på busshållplatsen och antar därfrör att det måste ha varit en buss, bara bussar som stannar där, väldigt smal gata så man blir tvungen o köra just där.

Jag ringde polis som sa att de skulle fixa upp det. Men sedan när jag kolla på hojen så kom jag på att nån skulle bli tvungen o betala kalaset.
Idag har jag både ringt polis, sl och försäkringsbolaget men ingen vill ta på sig ansvaret.

Just nu känns det bara skit hade just fått körkort o allt men men ..:näsblod

Nån som har nå bra tipps på vad man ska göra ?

Åk dit och ta kort på hur det ser ut och försök få oljeresterna att synas ordentligt. Ring sedan Vägverket som betalar självrisken på försäkringen som ska lösa ut. Det förfarandet har fungerat för mig i liknande situation.

Lycka till!!!

tror inte att du kommer få någon annan till att betala. Ta det på din försäkring har du ingen försäkring så reparera den själv. Har hört om liknande historier förut och vet fortfarande inte om någon som har lyckats få någon annan till att betala.

Men om du orkar bråka så önskar jag dig lycka till och att det löser sig för dig.
MVH Oskar

Lawner skrev:
2438198 tror inte att du kommer få någon annan till att betala. Ta det på din försäkring har du ingen försäkring så reparera den själv. Har hört om liknande historier förut och vet fortfarande inte om någon som har lyckats få någon annan till att betala.

Men om du orkar bråka så önskar jag dig lycka till och att det löser sig för dig.
MVH Oskar

Jag har läst motsattsen till vad du skriver.

Vållande till annas skada (personskador, egendom) brukar endast funka vid att polis skriver skaderapport där det framkommer att det är annan part som har vållat till skada

mickelin skrev:
2438042 Åk dit och ta kort på hur det ser ut och försök få oljeresterna att synas ordentligt. Ring sedan Vägverket som betalar självrisken på försäkringen som ska lösa ut. Det förfarandet har fungerat för mig i liknande situation.

Lycka till!!!

Det är bara att ta fram skurtrasan och börja skrubba.. åk dit någon natt..funkar det inte och de vill att du ska paya så är det bara att neka. det är ju inte din olja?..isåfall så är det bara att de tar upp oljan och tittar vad det är för olja..då ser dom ifall det är din olja eller inte..otur om det skulle vara samma bara.. :va men det ordnar sig :):tummenupp

Jompa05 skrev:
2438230 Det är bara att ta fram skurtrasan och börja skrubba.. åk dit någon natt..funkar det inte och de vill att du ska paya så är det bara att neka. det är ju inte din olja?..isåfall så är det bara att de tar upp oljan och tittar vad det är för olja..då ser dom ifall det är din olja eller inte..otur om det skulle vara samma bara.. :va men det ordnar sig :):tummenupp

Du fattade inte, va? Det är inte oljan på marken han oroar sig för, det är den trasiga motorcykeln.

vet av en historia då VV har åkt på att betala ett kolfiberbodykit på grund av felaktig skyltning av vägarbete

Jompa05 skrev:
2438230 Det är bara att ta fram skurtrasan och börja skrubba.. åk dit någon natt..funkar det inte och de vill att du ska paya så är det bara att neka. det är ju inte din olja?..isåfall så är det bara att de tar upp oljan och tittar vad det är för olja..då ser dom ifall det är din olja eller inte..otur om det skulle vara samma bara.. :va men det ordnar sig :):tummenupp

:lol

..sorry. :D

coolrob skrev:
2438021Nån som har nå bra tipps på vad man ska göra ?

Stå på dig nu. Skulle inte kalla det "bråka" som någon här har beskrivit det utan snarare stå upp för ens rättigheter.

Har VV ansvar för vägarna så har de det. Saknas det "halkrisk" och där ligger olja som bevisligen är farligt för trafikanter så ska de ta på sig det enligt mitt tyckte.

Sedan har de ju alltid diverse paragrafer som försöker släppa på ansvaret men kan du dokumentera det hela så ökar ju chanserna. Få med att där inte är någon skylt synlig samt hur illa det ser ut på vägen.

Ta gärna även reda på andra för din del positiva fall som du kan referera till!

Man får ju därefter även hoppas på att de åtgärdar oljan...eller hur Jompa? :D

Lycka till!

Last edited:
Om du vill att VV ska betala måste du kunna påvisa att de fått in en anmälan om oljespillet som de ignorerat INNAN du körde omkull. VV är inte gud, Bara för att det finns ett VV betyder inte det att alla vägar i Sverige är felfria. Om VV inte fått in en anmälning och oljespillet innan det att du körde omkull har jag svårt att se att de kommer att ersätta din självrisk för en olycka som berodde på oljespill som de inte kännde till. Och om de fått in en anmälan kan de säkert hävda att de var på väg för att åtgärda det men att du han före.

Mattias skrev:
2438247 Du fattade inte, va? Det är inte oljan på marken han oroar sig för, det är den trasiga motorcykeln.

Jag skulle vara rolig där förstår du :arsele :pannkyss

Zee skrev:
2438264 :lol

..sorry. :D

haha :P jag ska lära mig att laga kåpor framöver så jag kanske kan fixa till det åt dig för en billig penning kanske? :)

Last edited:
Bara för att öka förvirringen lite:
Är det inte kommunen som är väghållare i tätorten? Inte Vv, alltså...

Häromkring är det vi på räddningstjänsten (alltså kommunen) som tar hand om oljespill m.m.
Så lär det väl vara på fler ställen....?

Går att få VV att betala även om ingen anmält oljefläck/rullgrus/"potholes" före du krashar pga skiten.

Min far kommer åkandes i sin alldeles nyinköpta v70.
Han svänger in på en väg och efter ca 200m är det ett stort hål i vägen vilket båda vänsterdäcken kör ner i i ca 50km i timmen, till följd av detta så har han 2 st mkt krokiga fälgar och när han anmäler skadan till VV så säger dom direkt att dom står för självrisk alt. riktning av fälgarna. 2 veckor och 8000 kr senare har han sina fälgar riktade och omslagna med nya däck allt på VVs bekostnad.

Kontentan u say?!
Beror helt på situation och vem du får prata med på VV.

TukTuk skrev:
2438272 Stå på dig nu. Skulle inte kalla det "bråka" som någon här har beskrivit det utan snarare stå upp för ens rättigheter.

Har VV ansvar för vägarna så har de det. Saknas det "halkrisk" och där ligger olja som bevisligen är farligt för trafikanter så ska de ta på sig det enligt mitt tyckte.

Sedan har de ju alltid diverse paragrafer som försöker släppa på ansvaret men kan du dokumentera det hela så ökar ju chanserna. Få med att där inte är någon skylt synlig samt hur illa det ser ut på vägen.

Ta gärna även reda på andra för din del positiva fall som du kan referera till!

Man får ju därefter även hoppas på att de åtgärdar oljan...eller hur Jompa? :D

Lycka till!

Ska dom sätta upp halkrisk när det är fara för halt väglag med?

hade det varit så enkelt hade ju nästan alla som kört vält fått hojen reparerad då de flesta skyller på allt annat än deras egna missbedömning.

Önskar dig lycka till men tror det blir svårt.

MVH Oskar

Tycker också att du ska stå på dig, det är ju faktiskt nån annans fel att du vurpade. Ett tips är att skriva lite insändare osv till tidningar, såna som VV och SL brukar inte gilla negativ publicitet.

Lycka till

//paco

fnns nått som heter i stil med brottsofferfonden eller nåt där man kan få ersättning typ smitningsolyckor m.m. att spilla olja på vägen är ju ett brott om man inte sanerar efter sej värt att prova eller ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT