behöver få tips om hjul till mini-hoj bygge.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
jag ska göra en minihoj till ungarna ( blir det nåt drag så kan man använda den själv kanske) och undrar vad för sorts däck o fälg som är bra att använda( det ska ju gå att få på drev och så), man ska ju få nån sorts axel att passa och så fundera jag på att sätta på nån discbroms från MTB , ni som har byggt kanske har nåt tips...

Kolla med Mc-skrotar efter kraschade skotrar eller minicrossar... :)

Jag byggde en minibike åt en av mina grabbar en gång.Då tog jag ett gammalt puch dakota bakhjul som jag ekrade av så bara navet med bromstrumman var kvar.Detta nav går att dela så att du får 2 halvor.Har för mig att det passade perfekt i ett skottkärredäck.Bara att trä i halvorna från varsitt håll o skruva ihop.På detta vis får du ju bromsade hjul.

När jag satt standbyvakt på ett maskinmontage för 10 år sen så pillade jag o en polare ihop den här oxå.När den blev klar gick den för fort för att våra barn skulle få åka på den.Men den va kul som fan.

Bifogat

• IMG_0078.JPG
    IMG_0078.JPG
    73.3 KB · Visningar: 131
ktmjacke skrev:
När jag satt standbyvakt på ett maskinmontage för 10 år sen så pillade jag o en polare ihop den här oxå.När den blev klar gick den för fort för att våra barn skulle få åka på den.Men den va kul som fan.

Häftig! Är det nån jordfräs eller??

Ken Keniff, jag fick ett åk av pappa när jag var 5år som var byggd på en cresent compakt. Han svedsade på en stång och satte på limpa sadel och vanlig tank som han göt i glasfiber. I början körde jag bara på ettan, sedan blev det 1 -2:an efter det trimma, sen blev det cross :tummenupp

Lite taskig bild, men så här ser den ut

moppen.jpg

Last edited:
miffo skrev:
Häftig! Är det nån jordfräs eller??
5 hästars motorsågsmotor,toppade 60 knyck ungefär.Livsfarlig.Helt gjord i rostfritt dessutom,he he.

ktmjacke skrev:
Skön knarr :tummenupp , det är ungefär nåt liknande som jag vill knåpa ihop , liten med små feta hjul.......

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage