Behöver en hoj för att köra långt! tips någon?

Snyggve

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Östersund
Hoj
aprillia rs 50 1999
Ja som sagt så ska undertecknad och tre vänner köra långt genom halva central europa så jag undrar vad man ska köpa för hoj och om man ska ha 2-eller 4-takt
med tanke på att det förmodligen kommer bli cirka 400 mil utan kolvbyte vilket inte e det bästa på en 2-takt.
 
Klart en DT (kolvbyte 2000:e mil på DT) eller någon annan sådan 2-takt är bra men du kommer inte känna av din röv om du kör en längre sträcka. Så jag hade nog köpt en varra (Honda Varadero) ist, 4 takt, rymmer mycket bensin, har 15 hk (som en strypt DT), och har en skön sadel.

Det är nog den bästa 125:an för långkörningar med tanke på sadeln och tanken + att den är 4-takt med 15 hk. En DT rymmer bara 11 (?) liter tro ja och drar väll minst 0.6.
 
Klart en DT (kolvbyte 2000:e mil på DT) eller någon annan sådan 2-takt är bra men du kommer inte känna av din röv om du kör en längre sträcka. Så jag hade nog köpt en varra (Honda Varadero) ist, 4 takt, rymmer mycket bensin, har 15 hk (som en strypt DT), och har en skön sadel.

Det är nog den bästa 125:an för långkörningar med tanke på sadeln och tanken + att den är 4-takt med 15 hk. En DT rymmer bara 11 (?) liter tro ja och drar väll minst 0.6.

tankvolym 16.8 liter inkl. 2.7 l reserv
vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska. 169,1 kg
kompressionsförhållande 11,8 : 1
effekt 10,6 kW / 11000 v - 14,4 hkr
moment 1,02 kpm / 8500 varv
 
Ja som sagt så ska undertecknad och tre vänner köra långt genom halva central europa så jag undrar vad man ska köpa för hoj och om man ska ha 2-eller 4-takt
med tanke på att det förmodligen kommer bli cirka 400 mil utan kolvbyte vilket inte e det bästa på en 2-takt.
Man kan köra 2000 mil utan att byta kolv på 2-takt...

Dock är Varaderon den bästa långfärds 125:an pga lång räckvidd och bra vindskydd.
 
En större hoj.

Att åka igenom eropa på en 125:a är jävligt optimistiskt. Lär gå med en 2t, men dyrt blir det, och inga garantier finns att den håller. Som andra sagt är nog varaderon bäst för ända målet, men, vilket jäkla mörker med den effekten. autobahn kan du ju glömma. Vänta tills du blir 18 säger jag.
 
En större hoj.

Att åka igenom eropa på en 125:a är jävligt optimistiskt. Lär gå med en 2t, men dyrt blir det, och inga garantier finns att den håller. Som andra sagt är nog varaderon bäst för ända målet, men, vilket jäkla mörker med den effekten. autobahn kan du ju glömma. Vänta tills du blir 18 säger jag.
Har inte 125a ännu men kan nog hålla med om det!
125a är nog liiiite klent för ditt önskade ändamål :pannkyss
 
DT 125 funkar för längre turer. Jag vet dock inte hur mycket röven klarar.
TDR har samma motor men är mer touring än DT, tydligen grymt bekväm.
Angående soppaförbrukning så går det att komma under 0,3 på en strypt. Dock mestadels landsväg.

Varadero är ju att annat alternativ, men tyngre samtidigt.
 
En Varadero 125 hade jag inte tvekat att köra genom Europa på! Riktig slitvarg, bra komfort, bra vindskydd, värme (alltså till handska och kläder) etc...

Enda problemet jag ser är att den går långsamt, du kan nog inte räkna med att marscha i mer än 100...
 
Vet inte hur mycket pengar du har MEN, du ska ha:

En hoj.
Skyddsutrustning.
Massa grejer, typ tält och så kanske osv osv.
Sen ska du ha en massa pengar till soppa, däck, och olja.
Sen kanske du vill äta också, det kostar det med, och du kanske inte vill/kan bo i tält hela tiden = du får ta in på nåt vandrarhem.

Du kan nog räkna med att ha 20000kr för att göra en resa ner i europa, men nu vet jag inte hur långt du ska så, men det är lite att planera och tänka efter en hel del om du vill göra det eller inte.

Kul att komma ner i Tyskland och sen komma på att detta vill jag inte göra egentligen.
 
Vet inte hur mycket pengar du har MEN, du ska ha:

En hoj.
Skyddsutrustning.
Massa grejer, typ tält och så kanske osv osv.
Sen ska du ha en massa pengar till soppa, däck, och olja.
Sen kanske du vill äta också, det kostar det med, och du kanske inte vill/kan bo i tält hela tiden = du får ta in på nåt vandrarhem.

Du kan nog räkna med att ha 20000kr för att göra en resa ner i europa, men nu vet jag inte hur långt du ska så, men det är lite att planera och tänka efter en hel del om du vill göra det eller inte.

Kul att komma ner i Tyskland och sen komma på att detta vill jag inte göra egentligen.
Håller med.

Vill man tvunget köra mc-semester med 125:a är det nog bäst att köra i Sverige/Norge.

Du bor ju i Östersund! Nära till Norge och fina vägar.
 
Den här ska nog vara perfekt!

Latest%20Chopper%20004.jpg
 
Tack för alla tips. Har ej kunnat svara på grund av brist på tid.
Jag och några vänner ska åka ner i Europa i sommar så det måste duga med 125cc även om det kan vara jävligt drygt, men som sagt vi ska vara många och det kommer att kosta men pengarna löser sig alltid och vi tänkte åka till italien via tyskland och österrike över alperna och vi hade tänkt åka under sommarlovet så det får ta den tid det tar, men är det någon som har något tips på en 2-taktare som man kan åka långt på eftersom jag är tveksam till 4-takt på grund av varraderon är så seg, är det någon som vet om varradeon är strypt så att man kan ta bort dom?
 
Last edited:
Varaderon är mest troligt inte strypt...

Skulle jag vilja ha en åkalångthoj så skulle jag ta Yamaha TDR 125...
DTns slitstarka motor. Kåpbeklädd så man kanske klarar vinden lite bättre. Så kan man ju utrusta den med olika bekvämligheter också.

Edit:
Sån alltså:
http://www.blocket.se/vi/13816857.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/13885386.htm?ca=9_s

En recension
http://fjollhoj.se/artiklar.php?d=Motorcyklar&a=Yamaha TDR 125&p=1



Från första länken; "När den väl går är det värt det. går som F*n har testat mot ett bra gäng andra 125:or och dom har inte en suck."

Har han kört mot 17st lifan 4-t eller?
Fan vad jag hatar folk som snackar skit.
 
Från första länken; "När den väl går är det värt det. går som F*n har testat mot ett bra gäng andra 125:or och dom har inte en suck."

Har han kört mot 17st lifan 4-t eller?
Fan vad jag hatar folk som snackar skit.

Hehe, ja, tdr = DT/TZR motor, och troligtvis tyngre än dessa. Den motorn har mindre effekt än RS/mito/KTM/huskvarna, osv... Fast ändå, den räcker till för att skrämma vettet ur dig när du flyttar upp från moppe, medans alla 125:or känns trötta efter nån månad ändå.

Men visst är nog TDR bäst av 2t till att åka långt på, det håller jag med om. Skulle se till att byta kolv innan ni åker, så du kan vara säker på att den inte sjunger på sista versen redan innan ni åker, oberoende on förra ägaren säger att den är nybytt, för det har jag erfarenheter om att alla säger när det skall säljas, oberoende om det stämmer eller inte.

:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top