Behöver Bosse Mc doktor!

WrathChild

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Harris Magnum 2 -86
Tjena!

Nu när vår solen är kommen tänkte jag ta fram min motorcykel och börja övningsköra. Mc´n är en Suzuki FWS 400 84, har sina år men helt OK som första motorcykel. För en vecka sedan försökte jag starta den, men helt liv lös. När man tog till startgas och sprutade in det i luft buken tände den, varva lagom upp. Men ”baaaaaaaaaa” och dog sedan. Aha tänkte jag, gammal soppa i tanken? Tömde det som fanns i tanken och hällde i nytt. Fast samma sak igen, behövde startgas för att tända till.
När tanken ändå var borta skruvade jag även bort tändstiften och kolla på dem. De var något sotiga, för mycket soppa på tomgång? Och kollade även så det kom soppa ned till förgasarna men kan inte se om det finns soppa i flottörhusen (finns ingen flödar knapp).

Är den någon har några bra råd/tips hur jag ska få igång den?

Tackar på förhand!

Med vänlig hälsning
Robin

WrathChild skrev:
Tjena!

Nu när vår solen är kommen tänkte jag ta fram min motorcykel och börja övningsköra. Mc´n är en Suzuki FWS 400 84, har sina år men helt OK som första motorcykel. För en vecka sedan försökte jag starta den, men helt liv lös. När man tog till startgas och sprutade in det i luft buken tände den, varva lagom upp. Men ”baaaaaaaaaa” och dog sedan. Aha tänkte jag, gammal soppa i tanken? Tömde det som fanns i tanken och hällde i nytt. Fast samma sak igen, behövde startgas för att tända till.
När tanken ändå var borta skruvade jag även bort tändstiften och kolla på dem. De var något sotiga, för mycket soppa på tomgång? Och kollade även så det kom soppa ned till förgasarna men kan inte se om det finns soppa i flottörhusen (finns ingen flödar knapp).

Är den någon har några bra råd/tips hur jag ska få igång den?

Tackar på förhand!

Med vänlig hälsning
Robin

Kolla om du har gnista först.

Brukar bara vara att fortsätta harva med startgas och choke en massa gånger tills den börjar suga ordentligt själv. Soppan brukar duga trots att den stått en vinter.

Tänder den med startgas så är det nog inte gnistan som saknas.
Gammal soppa är nog problemet som du mycket riktigt var inne på men det gäller att få den nya soppan till förgasrna också. Öppna dräneringsskruvarna i botten på förgasarna och låt det rinna tills det slutar. Öppna därefter soppakranen och se efter om det kommer soppa i dräneringen gör det inte det är det täppt antagligen pga att flottörventilen har hängt sig.
Dräneringsskruvarna brukar sitta på sidan av flottören strax över en mindre slanganslutning med eller utan slang på. Det är antagligen stjärnskruv.
Kommer det ut soppa efter att kranen vridits på är det bara att stänga dräneringen och trycka på starten.

Rengör stiften, alt. köp nya, kolla så att du har gnista och koppla sen den till bilbatteriet via startkablar. Lite extra kräm när den har stått ett tag brukar blåsa liv i hojen.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon