Begränsa flödet i luftburken - varför???

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag har en lattjo (eller snarare mysko) anordning på min TDM, har hört att Honda VFR m.fl. också har något liknande.

I luftburken finns det två kanaler där luften leds in. Den ena (den större) är försedd med en ventil, som via vacuum är stängd vid låga varvtal, och därmed minskar mängden luft som kommer in i burken. Den öppnas sedan vid ca 4000, och när detta sker så får luften alltså fritt flöde in i burken.

Mitt motorkunnande (som är hyfsat, dock ej på expertnivå) säger mig att denna funktion helt enkelt bara måste göra att motorn går sämre på låga varv, den svälter ju! :va Jag såg också en rekommendation på nätet om att deaktivera funktionen - så det gjorde jag! Och jag tror faktiskt att hojen vibrerar mindre och svarar klart bättre på gaspådrag i det lägsta registret (vilket egentligen inte förvånade mig). :tummenupp

Har sett (i mitt tycke märkliga) förklaringar om att ökad lufthastighet genom filtret ger bättre förbränning, och Yamaha skriver till och med att "complementing the Electronic Fuel Injection is an innovative air cleaner case featuring an adjustable air intake duct and a viscous type filter, and the TDM900 is the first motorcycle ever to benefit from this sophisticated new technology. The ECU opens and closes the adjustable intake duct, and controls the volume of air entering the engine to suit the prevailing operating conditions." Jag tycker att detta låter som rappakalja!! :va

Men nu till frågan, vad är egentligen poängen med denna funktion? :confused: Finns det någon kunnig som kan förklara på vilket sätt körbarhet, effekt eller något annat skulle kunna förbättras genom att strypa luftflödet till motorn???

Jag har en lattjo (eller snarare mysko) anordning på min TDM, har hört att Honda VFR m.fl. också har något liknande.

I luftburken finns det två kanaler där luften leds in. Den ena (den större) är försedd med en ventil, som via vacuum är stängd vid låga varvtal, och därmed minskar mängden luft som kommer in i burken. Den öppnas sedan vid ca 4000, och när detta sker så får luften alltså fritt flöde in i burken.

Mitt motorkunnande (som är hyfsat, dock ej på expertnivå) säger mig att denna funktion helt enkelt bara måste göra att motorn går sämre på låga varv, den svälter ju! :va Jag såg också en rekommendation på nätet om att deaktivera funktionen - så det gjorde jag! Och jag tror faktiskt att hojen vibrerar mindre och svarar klart bättre på gaspådrag i det lägsta registret (vilket egentligen inte förvånade mig). :tummenupp

Har sett (i mitt tycke märkliga) förklaringar om att ökad lufthastighet genom filtret ger bättre förbränning, och Yamaha skriver till och med att "complementing the Electronic Fuel Injection is an innovative air cleaner case featuring an adjustable air intake duct and a viscous type filter, and the TDM900 is the first motorcycle ever to benefit from this sophisticated new technology. The ECU opens and closes the adjustable intake duct, and controls the volume of air entering the engine to suit the prevailing operating conditions." Jag tycker att detta låter som rappakalja!! :va

Men nu till frågan, vad är egentligen poängen med denna funktion? :confused: Finns det någon kunnig som kan förklara på vilket sätt körbarhet, effekt eller något annat skulle kunna förbättras genom att strypa luftflödet till motorn???

Förmodligen bara en ljudämpande åtgärd. Resten är bara en massa svammel.

Förrutom att vara ljuddämpande ökar det gashastigheten på låga/mellanvarv och gör att motorn svarar snabbare än om du tar bort det där spjället. Ska du sprätta grus låter du luftburken vara intakt. Vill du ha krama ur två hästar extra på toppvarv och förlora 4 hästar på mellanvarv tar du bort luftburken.

Håller med de två föregående talarna, men håller inte med om att motorn behöver svälta på låga varv.
Och sedan ställer jag mig frågande till om det hela verkligen GER högre gashastighet som verkligen ger nåt.
I den trånga delen av kanalen IN ja.
Men sen då?
När luften väl når in i burken ska den ju fördelas i samma volym som när den större kanalen oxå öppnar.
D.v.s gashastigheten över filtret kommer aldrig att förändras beroende av detta (ja såtillvida inte lillkanalen är FÖR trång och restriktiv).
Så ja, i klartext är det bara mumbo jumbo, och som Anders säger:

Win some, loose some. Hela tiden karuseller och gungor. Välj själv VAR du vill ha effekt. Du kan inte få båda. (även om detta är ett försök)
R1 är den enda hoj som gör detta på "rätt" sätt genom att automatiskt variera trattgeometri.

Gashastighetens positiva effekt gäller väl bara i insugsrören?
Kan det inte vara en helmholtz-resonator som är avstämd för lågt varvtal med spjället stängt och högt varv när det är öppet?

Kan tänka mig att en modifikation i systemet kan vara krånglit då förgasaren antagligen är byggd för att stämma mot tryckskillnaden som uppstår när spjället öppnar vid ett visst varvtal.

Nej, jag har insprutning. Den sägs kompensera för detta, men det är jag inte 100% säker på. Själva ingreppet var däremot löjligt enkelt, jag pluggade en slang (mao går det lika lätt att återställa).

Aha, får man tro denna artikel så är Färnbos version rätt då? Det är ljuddämpning vi pratar om, och resten är marknadsföringssvammel från Honda/Yamaha? Och jag har följaktligen gjort motorn en tjänst genom att deaktivera "flappern"?

Och jo, jag har hört att det "råmar" en aning mer nu, men ingen jätteskillnad. Då märktes det desto mer på gensvaret i riktigt låga varv kan jag säga... ska göra en test till idag.

Jag gissade också att det där med lufthastighet etc kunde ha relevans i insuget (som t.ex. på en R1), men luftfiltret var som sagt svårare att förstå. Om motstånd i filtret vore nåt bra, varför då turbo?

Men det kanske finns fler åsikter?

Last edited:
Känns inte som om de stora tillverkarna lägger resurser på att tillverka, designa och sälja med sådana saker som en luftburk som utrustats med extra mekaniska prylar som dels slits och sitter på ett garanti mässigt "farligt" ställe med enda syftet att klara ljudkrav, då är det så mycket enklare och billigare att designa luftburken annorlunda.

Att ha ett "för" litet inlopp till burken och samtidigt ha ett system med en extra ventil som öppnar har naturligtvis designerna gjort för att skapa ett bredare register vid de varv då ville öka prestandan inom.

Jag brukar alltid tänka på att de som designat min MC kan så väldigt mycket mer än jag innan jag själv överväger tekniska "förbättringar" av sådant som uppenbart kunnat tillverkats "rätt" från början med mkt enkla medel och ingen kostnad..

Jag brukar alltid tänka på att de som designat min MC kan så väldigt mycket mer än jag innan jag själv överväger tekniska "förbättringar" av sådant som uppenbart kunnat tillverkats "rätt" från början med mkt enkla medel och ingen kostnad..

Jag brukar också tänka så. Jag tror vidare att du har rätt i påståendet ovan, med all säkerhet finns kunskapen hos konstruktörerna, med all säkerhet finns ett motiv för anordningen och med all säkerhet har detta tillverkats "rätt" i något avseende.

Vad jag ifrågasätter är själva motivet till anordningen. Är det ljuddämpning, lägre emissionsvärden, lägre bränsleförbrukning eller...? Eller för att säga det på ett annat sätt, jag litar på teknikerna men inte på marknadsfolket. :)

Efter ett antal tester gjorda idag (visserligen helt ovetenskapliga, utan annan utrustning än eget omdöme) så är jag endast säker på vad anordningen inte är bra för, nämligen effekthöjning i det låga registret.

Hojen går MÄRKBART bättre under 3500 rpm. Den har tidigare varit lite hackig och tvekande vid gaspådrag i dessa varv, men den effekten är borta nu. På höga varv märks ingen skillnad alls, men eftersom flappern öppnar vid 4000 så är det ju inte så konstigt.

Ingen annan som har erfarenhet av att mixtra med dessa anordningar? Kommer jag få problem med avgasvärden eller annat?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph