Spirit
Det är farligt att leva - man kan dö!
Jag har en lattjo (eller snarare mysko) anordning på min TDM, har hört att Honda VFR m.fl. också har något liknande.
I luftburken finns det två kanaler där luften leds in. Den ena (den större) är försedd med en ventil, som via vacuum är stängd vid låga varvtal, och därmed minskar mängden luft som kommer in i burken. Den öppnas sedan vid ca 4000, och när detta sker så får luften alltså fritt flöde in i burken.
Mitt motorkunnande (som är hyfsat, dock ej på expertnivå) säger mig att denna funktion helt enkelt bara måste göra att motorn går sämre på låga varv, den svälter ju!
Jag såg också en rekommendation på nätet om att deaktivera funktionen - så det gjorde jag! Och jag tror faktiskt att hojen vibrerar mindre och svarar klart bättre på gaspådrag i det lägsta registret (vilket egentligen inte förvånade mig).
Har sett (i mitt tycke märkliga) förklaringar om att ökad lufthastighet genom filtret ger bättre förbränning, och Yamaha skriver till och med att "complementing the Electronic Fuel Injection is an innovative air cleaner case featuring an adjustable air intake duct and a viscous type filter, and the TDM900 is the first motorcycle ever to benefit from this sophisticated new technology. The ECU opens and closes the adjustable intake duct, and controls the volume of air entering the engine to suit the prevailing operating conditions." Jag tycker att detta låter som rappakalja!!
Men nu till frågan, vad är egentligen poängen med denna funktion?
Finns det någon kunnig som kan förklara på vilket sätt körbarhet, effekt eller något annat skulle kunna förbättras genom att strypa luftflödet till motorn???
I luftburken finns det två kanaler där luften leds in. Den ena (den större) är försedd med en ventil, som via vacuum är stängd vid låga varvtal, och därmed minskar mängden luft som kommer in i burken. Den öppnas sedan vid ca 4000, och när detta sker så får luften alltså fritt flöde in i burken.
Mitt motorkunnande (som är hyfsat, dock ej på expertnivå) säger mig att denna funktion helt enkelt bara måste göra att motorn går sämre på låga varv, den svälter ju!


Har sett (i mitt tycke märkliga) förklaringar om att ökad lufthastighet genom filtret ger bättre förbränning, och Yamaha skriver till och med att "complementing the Electronic Fuel Injection is an innovative air cleaner case featuring an adjustable air intake duct and a viscous type filter, and the TDM900 is the first motorcycle ever to benefit from this sophisticated new technology. The ECU opens and closes the adjustable intake duct, and controls the volume of air entering the engine to suit the prevailing operating conditions." Jag tycker att detta låter som rappakalja!!

Men nu till frågan, vad är egentligen poängen med denna funktion?
