Beg priser påverkas av nypriserna?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det jag som inbillar mig eller är beghojarna dyra och håller priset bättre nu när alla japshojar gått upp i värde?
 
Nog mer av den grad att alla som satt ett bra pris från början har fått sina hojar sålda...
Hur skulle en beg japshoj gå upp i värde förresten om det inte är en riktig klenod som stått i 15-20år under skynke tex..?
 
Det är väl inte helt omöjligt att det är så.
Rent generellt så är det ju så att begagnatpriserna påverkas dels av tillgången på begagnade hojar och delvis också av vad hojarna kostar nya.

Blir nya hojar dyrare så blir det något fler som istället väljer en begagnad hoj och då stiger efterfrågan på begagnade hojar vilket leder till något högre priser även där.
 
Hur skulle en beg japshoj gå upp i värde förresten om det inte är en riktig klenod som stått i 15-20år under skynke tex..?

Jag tror du missuppfattar trådskaparen. Han syftar inte på några värdestegringar utan vara att prisfallet stannat av på begagnat på grund av att nypriserna är väsentligt högre. Den testen stöder jag. Gäller inte bara motorcyklar utan i hög grad även en rad andra produkter.
 
Nog mer av den grad att alla som satt ett bra pris från början har fått sina hojar sålda...
Hur skulle en beg japshoj gå upp i värde förresten om det inte är en riktig klenod som stått i 15-20år under skynke tex..?

Att de skulle gå upp i värde är nog omöjligt om det inte är en hoj som du talar om, men jag menar mer att de stannar kvar på en prisnivå istället för att sakta fortsätta röra sig mot en lägre nivå som det gjort i alla år innan.
 
Mycket fantasi priser på beg marknaden, skulle man ge ett bud som man tycker hojen är värd och som man sett massa andra gå för ja då jävlar är man idiot som prutar utan att kommit o kollat osv ..
 
Folk kanske passar på nu med överpriserna eftersom det inte är så många som vill köpa en ny hoj idag?
 
Låg en R1 på annonsedelen här för 10 lök för nån vecka sen, ett riktigt lik iofs men ändå.

Den enda R1 från 1998 som är värd över 40 loppor är en polkaretta med få mil och aldrig vurpad, den ska vara i mint condition.

Alla idioter (ja, de är idioter) tror att de ska få 50 loppor för sin sketna blåa R1 från -99, glöm.
 
Låg en R1 på annonsedelen här för 10 lök för nån vecka sen, ett riktigt lik iofs men ändå.

Den enda R1 från 1998 som är värd över 40 loppor är en polkaretta med få mil och aldrig vurpad, den ska vara i mint condition.

Alla idioter (ja, de är idioter) tror att de ska få 50 loppor för sin sketna blåa R1 från -99, glöm.

Tyvärr är det ju inte så... tydligen får man en vanlig schleten R1 -98 för 40 papp.

954:an är också överprisad som fan tycker jag... att kräva över 50 för en 954 är ju bara löjligt.

2008-9 såg jag flera från 25-28 och det inte ens under vinterhalvåret. Försök med det idag!

Också ett fenomen jag märkt på typ CBR 929... hur kan en hoj som blir äldre gå upp i värde när det är en dussinhoj liksom, det är ju ingen RG500.
 
Last edited:
Tyvärr är det ju inte så... tydligen får man en vanlig schleten R1 -98 för 40 papp.

954:an är också överprisad som fan tycker jag... att kräva över 50 för en 954 är ju bara löjligt.



Också ett fenomen jag märkt på typ CBR 929... hur kan en hoj som blir äldre gå upp i värde när det är en dussinhoj liksom, det är ju ingen RG500.
Mm, en sliten R1 -98 för 40 papp, den är värd lite mer än hälften, typ 25 lök max.


Honda brukar vara överprisade, varför kan man ju fråga sig...
 
Att yenkursen drivit upp nypriserna påverkar självfallet priserna på begmarknaden. Det såg vi redan förra säsongen, dessutom i kombination med en fet lågkonjunktur som många handlare fortfarande känner av.

Lägg därtill att medelådern stiger i mckollektivet och återväxten är klen. På sikt kommer det att gynna vissa modeller och tillverkare (tex BMW) medan andra kommer att få det tuffare.
 
Massa experter finns det..........

Men sanningen är den att det ÄR marknaden som styr........

När både köpare och säljare är nöjda och överens, då har man hittat rätt pris på varan oavsett vad det är för vara.

Och samma sak gäller hojar........

År 2000 kostade en 929'a inte ens 100'.......
Vad kostar en CBR1000RR 2011......? 150' +......?

Jag är inte ett dugg förvånad att värdeminskningen planar ut för äldre sporthojar. Bruksvärdet är i de flesta fall betydligt högre än begagnatpriset. Det finns MÅNGA "gubbkörda" sporthojar från -95 och framåt som fortfarande är i "mintcondition" och kanske bara gått 3-4000mil, klart dom kostar fortfarande.

Sporthojar är en typ av hoj där begagnatmarknaden styrs MEST av skicket på hojen och mindre av årsmodellen.

De första två åren av en ny modell ligger begpriset relativt högt, för att dramatiskt sjunka när första "faceliften" kommer och handlarna rear ut fjolårets överskott med rabatter på 20'-25' kr.
Sen sköter marknaden sig själv...en hoj är "värd" så mycket som KÖPAREN vill betala, inte vad en massa självutnämnda "läktarexperter" TYCKER.

Så har det alltid varit......och så kommer det att fortsätta vara.

De finns fortfarande en massa som ABSOLUT MÅSTE ha senaste modellen, och det till vilket pris som helst. Vilket gynnar oss som gärna åker på en två år gammal modell som koster 40% mindre.
Och ändå är alldeles för snabb att åka på allmän väg med.

/KentW
 
Tyckte det var fantasipriser 2009 , men riktigt billigt 2010.

Förklaring har jag inte..
 
Marknaden styr priserna (som någon sa har tidigare).
2008 när den så kallade finanskrisen slog till så kunden man köpa en ny 1000cc (typ ZX10R) för under 100´ bl.a. Då var även beg hojarna riktigt billiga när alla fick panik och trodde att allt var vardelöst över en natt. Synd att man inte hade en massa pengar som låg och skräpade då. Några köpte ny hoj då, åkte 2 år och sålde för samma pengar våren 2010.
Vet även att t.ex. Volvo hade kampanj på en Ny V70 (nya modellen) med 70´000 rabatt från generalagenten.
 
Ja, marknaden styr priserna... och marknaden ser förmodligen ut på så sätt att fler väljer begagnade hojar än nya pga priset. Efterfrågan ökar och säljarna kan ta ut mer i priset.

Det är väl därför jag lagt märke till priserna som kanske är lite högre än vad de borde vara.

Sant?
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top