BBB mot Telia ?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Har hamnat i en sån där beslutsångestfas som ställer till lite problem ! Tänk själva att behöva fråga damen bredvid i kassan om man köpte rätt mjölk, grön mot röd :D . Nåja, så illa är det kanske inte.

Det är dags att uppdatera mitt gamla Com Hem 2Mbit!

Som sagt var så står det mellan BBB och Telia.
Vad anser ni ? Vad har ni för erfarenheter, hur är supporten, har de några fördelar respektive nackdelar, erbjudanden osv ? Eller blir jag helt enkelt nöjd vilket som ?

Så hjälp nu en vilsen själ på traven. :gnissla

EDIT: Glömde nämna att det är 24Mbit i båda fallen.

Jag bytte från BBB till Lunds Stads Nät och vilken fröjd det blev. Inga strulande telefoner, inget nerkopplande av adsl p.g.a störd signal, inga idioter till support i luren samt 100mBit istället. till billigare måndaskostnad Jag kom ju knappt upp i 10mbit genom BBB! 24mbit...jo, tjena....! :mad:

Där har jag lagt mitt tycke i vågskålen...nu får du själv tycka. :)

Jag bytte från BBB till Lunds Stads Nät och vilken fröjd det blev. Inga strulande telefoner, inget nerkopplande av adsl p.g.a störd signal, inga idioter till support i luren samt 100mBit istället. till billigare måndaskostnad Jag kom ju knappt upp i 10mbit genom BBB! 24mbit...jo, tjena....! :mad:

Där har jag lagt mitt tycke i vågskålen...nu får du själv tycka. :)

Ganska tydligt tyckande ! :D

Finns det fler som vill lägga sin vikt på vågen och göra en knock out på diskusionen ? Eller kanske rent av göra en återhämtning ifrån BBB:s sida? :rolleyes:

Även här är det Telia som gäller. Har haft allt från 0.25 :skrämd till 8 mbit som jag har nu. Har varit nere max 1 timme på två-tre år som jag har märkt av.

Jag hade länge BBB 10mbit tp utan några som helst problem. Flyttade och bytte till BBB ADSL och även det fungerade utan problem så när som på ett tillfälle. Ett telefonsamtal till supporten sen var det löst.

Ringde en gång åt mor och far till Telia för att kolla upp möjligheten till ADSL via dem. Hon hos Telia hade tydligen rätt att tolka det som att jag beställde tjänsten så efter några dagar kom modem och räkning. Jag ringde upp och sa att det inte var aktuellt med deras abonemang längre, fick skicka tillbaka prylarna och räkningen behövde aldrig betalas. Några dagar senare stängdes föräldrarnas telefon av och det blev till att ringa och framför allt telefonköa hos Telia igen. Det tog en vecka för Telia att koppla in telefonen igen kanske också bör nämna att själva återinkopplingen av telefonen gick på några sekunder så fort jag fick tala med rätt person.

Telia är nog rätt bra sura för att de tappat sitt monopol men fortsätter utnytja sin ställning så gott de kan. Bojkotta Telia är mitt förslag!

Edit: Bör kanske nämna att föräldrarna har telefonen via annan leverantör än Telia, det var därför Telia segade med att koppla in telefonen igen.

Last edited:
Det lutar åt Telia nu ! Såg erbjudandet där man fick köpa PS3 + BD film + Spel för 6200 om man tecknade hos dom. Det, plus driftsäkerheten! Kommer nog bli nöjd. :)

Det lutar åt Telia nu ! Såg erbjudandet där man fick köpa PS3 + BD film + Spel för 6200 om man tecknade hos dom. Det, plus driftsäkerheten! Kommer nog bli nöjd. :)

Annars har ju BBB ett erbjudande nu där du får ett akra helsystem samt valtermoto fotpinnesats på köpet! :tungan

Jag sitter själv på BBB nu och har haft Telia innan, både på hemtelefon och bredband. Telia vinner SJUKT mycket på vettig och framförallt KUNNIG support. På BBB måste du köa i 40 min, tjata i ytterliggare 40 för att få prata med nån som INTE säger "resetta modemet, dra ur allt ur första jacket, starta om datorn, jasså du har gjort allt det redan, jaa då kan jag tyvärr inte hjälpa dig."

Morsan o farsan hade BBB 100 mbit via fiber som också var kass, bytte till IP-bolaget och inte ett litet problem på tio månader nu.

Dock så vann BBB mig på låga priser. Fan va lättlurad man ska va. Ska iallafall byta tillbaka till Telia på alla mina tjänster snart och skrota hela Telenor-koncernen och hoppas att jag slipper ha med dem att göra för all framtid.

Jag sitter själv på BBB nu och har haft Telia innan, både på hemtelefon och bredband. Telia vinner SJUKT mycket på vettig och framförallt KUNNIG support. På BBB måste du köa i 40 min, tjata i ytterliggare 40 för att få prata med nån som INTE säger "resetta modemet, dra ur allt ur första jacket, starta om datorn, jasså du har gjort allt det redan, jaa då kan jag tyvärr inte hjälpa dig."

Morsan o farsan hade BBB 100 mbit via fiber som också var kass, bytte till IP-bolaget och inte ett litet problem på tio månader nu.

Dock så vann BBB mig på låga priser. Fan va lättlurad man ska va. Ska iallafall byta tillbaka till Telia på alla mina tjänster snart och skrota hela Telenor-koncernen och hoppas att jag slipper ha med dem att göra för all framtid.

That does it ! Telia it is !:tummenupp

telias bredband funkar så äckligt bra här så jag tom tog bredbandsphöne nu...

men jag har en fråga om hur hög hastighet ja har, så jag snor tråden lite :)

tankar ner i 1,4 m/s och upp i 1,1 m/s som mest men hur mmycket blir det i mbit? för detta betalar jag 230 kr i månan å de e la ganska överkomligt ;)

2961995 telias bredband funkar så äckligt bra här så jag tom tog bredbandsphöne nu...

tankar ner i 1,4 m/s och upp i 1,1 m/s som mest men hur mmycket blir det i mbit? för detta betalar jag 230 kr i månan å de e la ganska överkomligt ;)
Låter som om du har 24 mbit.

Edit: Fast borde det itne gå snabbare då?

Edit2: Telia har väl ´8 mbit sen är nästa steg 24?

Har hamnat i en sån där beslutsångestfas som ställer till lite problem ! Tänk själva att behöva fråga damen bredvid i kassan om man köpte rätt mjölk, grön mot röd :D . Nåja, så illa är det kanske inte.

Det är dags att uppdatera mitt gamla Com Hem 2Mbit!

Som sagt var så står det mellan BBB och Telia.
Vad anser ni ? Vad har ni för erfarenheter, hur är supporten, har de några fördelar respektive nackdelar, erbjudanden osv ? Eller blir jag helt enkelt nöjd vilket som ?

Så hjälp nu en vilsen själ på traven. :gnissla

EDIT: Glömde nämna att det är 24Mbit i båda fallen.

Själv har jag har jag BBB nu. Både bredband och IP telefon. Ringer grats på fastnät eftr 18 och helger. Telefonen kostar 75kr/ månad och Bredbandet 320kr/månad.

Har 100/10 men på Tp test får jag 80/15. Har laddat ned i 7mib /s så ja klagar inte.

Men antar du inte har fiber och då ser väll allt anorlunda ut. Med fiber är BBB underbart men utan har jag väll hört en del gnäll.

telias bredband funkar så äckligt bra här så jag tom tog bredbandsphöne nu...

Med 100 ska man kunna tanka ned i 12 m/s så med 10 borde det bli 1,2. Du kanske har 12 då?

Tanka ned TPtest så vet du vad du får.

Last edited:
Själv har jag har jag BBB nu. Både bredband och IP telefon. Ringer grats på fastnät eftr 18 och helger. Telefonen kostar 75kr/ månad och Bredbandet 320kr/månad.

Har 100/10 men på Tp test får jag 80/15. Har laddat ned i 7mib /s så ja klagar inte.

Men antar du inte har fiber och då ser väll allt anorlunda ut. Med fiber är BBB underbart men utan har jag väll hört en del gnäll.

Nae, ingen fiber. Tyvärr. Annars hade det ju varit ett ganska tungt alternativ. ;)

med 24 mb kan man komma upp i typ 1.8 mb/s när man tankar(som för övrigt är olagligt :D)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti