batterisyra

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Har börjat packa in min baby för vintervilan nu.
när jag plockade ur batteriet sitter där en "avrinningsslang" nerdragen genom hojen. tog med den in också, ser lite svart å kladdig och allmänt snuskig ut.
min fråga är nu om det är dumt att försöka sig på att rengöra den i handfatet eller diskhon? Om det nu runnit starka grejor genaom slangen?

Är det möjligen någon som har nått tipps på rengöringsmedel? har ju inte prövat med något ännu. Slangen är inte igensatt. Ser bara skitig ut. den är ca 50 cm lång och någon mm eller 3 i diameter invändigt.

tacksam för hjälp.

*gäsp* varför var så snål....köp en ny slang ,finns säkert på Mc donalds.för på preem & sheel sälger dom bara varmkorv numera.. :tummenupp

E22 skrev:
*gäsp* varför var så snål....köp en ny slang ,finns säkert på Mc donalds.för på preem & sheel sälger dom bara varmkorv numera.. :tummenupp

varför? Därför att allting kostar pengar kring en mc. och jag skulle vilja kunna äge henne utan över att behöva ha ångest för ekonomin hela tiden...
behövar så mycket som möjligt att pilla med under vintern. abstinensen är redan svår att hantera...
Å visst den kostar säkert sju och femtio, men det gör 1 liter mjölk också... :tungan

bagerah skrev:
det är invändigt den e skitig...hur det nu gått till...? :va
stoppa ena ändan av slangen i munen,andra i ett glas med lättöl.sug sedan.då både får du en billig fylla & så rengör du slangen invändigt... :gnissla

behöver veta om "gammal" batterivätska/restar av densamma är skadligt för en diskoho i plåt alternativt ett handfat av porslin. *punkt*

bagerah skrev:
behöver veta om "gammal" batterivätska/restar av densamma är skadligt för en diskoho i plåt alternativt ett handfat av porslin. *punkt*

Fyll diskhon med mycket vatten, lär ju bli utspätt. :rolleyes:

Annars kan du ju ta en balja o gå ut o sätta dig i trädgården (i det kalla vädret)

bagerah skrev:

Mängden syra är så liten att det spelar ingen roll.
Är du rädd för att det skall hända något så spola lite kallt vatten efteråt så sköljer det nog tillräckligt.
Lite diskmedel och varmvatten så blir slangen ren.

ok. ä tvätt på bara ha vattnet på hela tiden så spolar du bort al eventuel syra.

bagerah skrev:

Ja män så längge har jag aldrig stöt på så stark batterisyra så den klarar av att fräta sönder ett handfat i porslin. *GÖR RENT*

Inredningen i köket klarar nog syran om du är i diskhon....

MEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Stänk inte runt med syran eller vatten du sköljt slangen med!
Av den enkla anledningen att syran fräter lätt sönder ett öga!

Sug INTE i slangen!
Av den enkla anledningen att syra fortfarande fräter!
Du blir garanterat inte full av det...Mer illamående, och om du får i dig tillräckligt med sörja..Allvarligt sjuk!

Varmt kranvatten får bort gammal batterisyra från din slangstump!

Fixa fram lite osläckt kalk som du blandar ihop i badkaret medans du du badar tillsammans med slangen. Då slipper du tvätta huden under lång tid samtidigt som syran i slangen garanterat neutraliseras.

OBS, skämt!

ge oss din adress hem, så ska vi skrammla ihop till en slangbit till dig.

OBS!!! inget skämt.

Kamikaze kid skrev:
Inredningen i köket klarar nog syran om du är i diskhon....
Kanske från slangen om man sköljer med vatten samtidigt, men svavelsyra från ett batteri ger fula märken på en rostfri diskbänk. (Gjorde misstaget att ställa ifrån mig ett mc-batteri på diskbänken för några år sedan. Det var ytterst lite batterisyra på ena hörnet på undersidan av batteriet vilket resulterade i ett mindre snyggt märke. :gnissla )

Eldstorm skrev:
Kanske från slangen om man sköljer med vatten samtidigt, men svavelsyra från ett batteri ger fula märken på en rostfri diskbänk. (Gjorde misstaget att ställa ifrån mig ett mc-batteri på diskbänken för några år sedan. Det var ytterst lite batterisyra på ena hörnet på undersidan av batteriet vilket resulterade i ett mindre snyggt märke. :gnissla )

Mörkaktigt blev det va? Har ett sånt på vår också. :gnissla

Eldstorm skrev:

Naturligtvis så ka man göra rent omgående...

För man ska inte laga mat i sörjan efter batterisyran hur som helst!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti