"Batterisyra"

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Köpte ett yuasa batteri till min gamla vespa, som givetvis levererades tomt.

Var får man enklast tag på svavelsyra 37%? enda jag hittar i Stockholm är "varelli" som kan fylla på plats.

Finns det några enkla alternativ?

Köpte ett yuasa batteri till min gamla vespa, som givetvis levererades tomt.

Var får man enklast tag på svavelsyra 37%? enda jag hittar i Stockholm är "varelli" som kan fylla på plats.

Finns det några enkla alternativ?
Tror inte det finns några enklare alternativ, vi får nog vara glada att det ens går att få dom fyllda i butik. Dom har blivit väldigt hårda på massa kemikalier på senare tid. Svavel- och salpeter-syra används till sprängmedel så troligen därför, kan också vara pga "syra-attacker".

Råkade ut för samma sak.
Batterisyra går inte att köpa som privatperson längre.
Eller, rättare sagt så ska man ha tillstånd av länsstyrelsen.
Men när jag köpte lokalt så hade dom batterisyra som bipackad produkt (köpte på Laitis lokalt).
Alternativet är att man kollar med någon lokal verkstad, eller handlare, dom kan hjälpa till med detta.
Men köpa syran löst är tyvärr inte aktuellt i dagsläget.

Syra kan du inte köpa som privatperson. "Särskilt farlig kemikalie".
De flesta batterihandlare har bara "våta" från sina leverantörer så inte så många alternativ att få tag i syra numera dessvärre.
Kan tänka mig att de handlare som har syra inte gärna skyltar med det heller, med tanke på tillståndsplikt osv...

Batteriet och övriga delar är inköpt via "SIP scootershop"

Kommer ha nära till laitis efter sommaren :) har dock bokar tid för besiktning innan dess i Stockholm...

Jag får försöka med varelli till veckan.

Batteriet och övriga delar är inköpt via "SIP scootershop"

Kommer ha nära till laitis efter sommaren :) har dock bokar tid för besiktning innan dess i Stockholm...

Jag får försöka med varelli till veckan.
På min tid 2005kom syran i ett vitt pack med foliehatt tillsammans med batteriet.

Du kan ju fula dig lite och beställa det från Amazon...
Jag skulle iofs inte vilja frakta det, men det är ju lite grann upp till den som skickar det...
Och att skicka syra från USA är nog ingen jättebra idé....

Detta är Amamazon.com. Dvs skickas nog från USA. Kolla med Amazon.de så skickas det oftast inom EU. Amazon.se lär inte ha det.

Fast enklast är nog försöka hitta någon firma som fyller på det inom landet.

Om du har nåt bilbatteri stående så kan du ju ta syra därifrån. Det går att suga ut syran med en spruta. Den brukar dock vara missfärgad efter några år och det kanske känns lite tråkigt att hälla i i ett nytt batteri. Men jag hade nog kontaktat företaget du handlat av för batterier ska levereras antingen färdiga eller med syra i patroner. Och de kan ju inte bara skita i att leverera halva batteriet.

Kikade på deras sida(SIP) och där står under Yuasas syrabatterier(skruvkork) produktinfo:
"SIP-TIP: Do not forget to order the battery acid (part no. : 85070000)"

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...