Batteriproblem R6 (smält batteri)

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Tjena.

Har en Yamaha R6 -00 och igår morse när jag skulle åka ut till Sviestad för en dag på banan så va batteriet dött. Rullade igång den o körde en sväng för att ladda upp batteriet. Allt va frid o fröjd, hojen startade innan varje pass o den gick som den skulle....ända till eftermiddagen.

Efter ett pass hörde jag hur det väste o fräste från batteriet, det luktade även lite surt, som av svavel typ. Tog bort sitsen för att kolla och fann ett batteri som inte såg så bra ut. Det va varmt som fan o såg ut att ha börjat smälta.

Trodde först att det blivit kortis eller att batteriet gått sönder av nån anledning. Fick sen tips om att det kunde va laddningsregulatorn som gått sönder, mätte laddspänningen till ca 18v vid 7000rpm. Känns lite mycke så det verkar mest troligt att det är regulatorn men ville kolla med expertisen här innan jag börjar handla grejer :)

Så frågan är alltså om det är regulatorn som gett upp?

Tack på förhand //Johan
 

Bifogat

  • DSC_0116.jpg
    DSC_0116.jpg
    292.9 KB · Visningar: 222
  • DSC_0117.jpg
    DSC_0117.jpg
    268.4 KB · Visningar: 188
10 spänn (jag är snål) på att du behöver byta laddregulator.

P.S. Kolla om den sitter välventilerat. Försök flytta den annars.
 
10 spänn (jag är snål) på att du behöver byta laddregulator.

P.S. Kolla om den sitter välventilerat. Försök flytta den annars.

Ja det verkar mest troligt att regulatorn gått sönder.
Batteriet sitter på originalplatsen så vitt jag vet

Jag tror det största problemet börjar på BIL och slutar på TEMA.......

Haha visste att det skulle komma men ärligt talat var jag väldigt nöjd med biltemabatteriet jag hade i min gamla hoj. Priset är ju dessutom väldigt bra :)
 
Ja det verkar mest troligt att regulatorn gått sönder.
Batteriet sitter på originalplatsen så vitt jag vet



Haha visste att det skulle komma men ärligt talat var jag väldigt nöjd med biltemabatteriet jag hade i min gamla hoj. Priset är ju dessutom väldigt bra :)

Han menar att du ska kolla att regulatorn sitter väll ventilerat den behöver lite kylning i form av luft så håller den bättre :), men 18v är för mycket så du bör byta den.
 
Ja det verkar mest troligt att regulatorn gått sönder.
Batteriet sitter på originalplatsen så vitt jag vet



Haha visste att det skulle komma men ärligt talat var jag väldigt nöjd med biltemabatteriet jag hade i min gamla hoj. Priset är ju dessutom väldigt bra :)

x-up här på forumet körde biltema i sin hoj på bana och det blev exakt likadant som ditt och när han bytte till ett annat batteri av bättre kvalite smälte inte batteriet mera....
 
Han menar att du ska kolla att regulatorn sitter väll ventilerat den behöver lite kylning i form av luft så håller den bättre :), men 18v är för mycket så du bör byta den.

Ahaaa ja det förstår jag ju nu när jag läser det igen :tungan

Ska kolla det men tror det sitter ganska bra till om jag inte minns fel

x-up här på forumet körde biltema i sin hoj på bana och det blev exakt likadant som ditt och när han bytte till ett annat batteri av bättre kvalite smälte inte batteriet mera....

Ok det lät ju inte så bra, får hålla kolla på batteriet i fortsättningen när jag kör bana (nytt biltemabatteri redan inköpt) :)

Har iofs kört 10-12 bandagar under 2 års tid med biltemabatteri o då har det funkat fint.
 
Last edited:
För att kolla regulatorn innan du springer iväg och köper så gör så här.

Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn. Dessa har ofta samma färg och mellan dem skall det gå att mäta ca 35-60 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter. OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan 13,5 och 14,5 som gäller vid lite varv.
OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

Det vanligaste är att regulatorn går sönder och inte laddar alls, kan ofta bero som någon skrev på dålig kylning, men väldigt ofta beror liknande problem på dålig kvalité på batteri eller gammalt batteri som då blir som ett enda stort motstånd och gör att du får en hög laddström som ännu mer ofta smälter plastkontaktstycket någonstan i närheten av regulator.

/Nitrous
 
För att kolla regulatorn innan du springer iväg och köper så gör så här.

Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn. Dessa har ofta samma färg och mellan dem skall det gå att mäta ca 35-60 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter. OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan 13,5 och 14,5 som gäller vid lite varv.
OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

Det vanligaste är att regulatorn går sönder och inte laddar alls, kan ofta bero som någon skrev på dålig kylning, men väldigt ofta beror liknande problem på dålig kvalité på batteri eller gammalt batteri som då blir som ett enda stort motstånd och gör att du får en hög laddström som ännu mer ofta smälter plastkontaktstycket någonstan i närheten av regulator.

/Nitrous

Ska kolla det oxå, tack för tipset.

Kan man få en för hög laddspänning om en spole är trasig? För jag har runt 18 volt vid ca 7000rpm med ett nytt batteri inkopplat.
 
Va fan har Biltema batteri med att göra om hojen laddar 18 volt.
Råkat ut för samma som du några gånger fast på bilen(många år sedan)Det var alldeles violett framför bilen innan h 4 orna small.Fick åka flera mil på parkljuset och konstigt att det fungerade.
Bara att byta laddnings relät och lampor sedan funka skiten.
Och konstigt nog så var det ett Varta batteri i bilen jävligt mysko.:tummenupp
 
x-up här på forumet körde biltema i sin hoj på bana och det blev exakt likadant som ditt och när han bytte till ett annat batteri av bättre kvalite smälte inte batteriet mera....

Kan någon vänligen förklara för mig varför ett biltemabatteri skulle smälta medan ett annat klarar sig?

Nog för att biltemas batterier inte är marknadens bästa när det kommer till att starta en dieselbil vintertid men jag förstår inte varför batteriet skulle vara orsaken till dessa skador. Arbetstempen på ett batteri är i normalfallet omgivninstemp medan här har batteriet nått +150c....
 
en kass regulator sänker vilket batteri som helst, beroende på hur länge det går så kokar batteriet sönder eller ej.
du hade lätt kokat sönder ett originalbatteri precis likandant i samma förhållande.
 
Intelligenta batteriladdare t.ex. Ctek (sådana man använder hemma för att ladda batteriet från 230V nätet) slutar ladda omkring 14,4V. Kanske för över 14,4V är det vanligt att "batterivattnet" börjar sönderdelas i väte och syre. Så dina 18V med motorn igång => Fel på laddningsregulatorn till 100%, tyvärr.
Det är bara att inhandla en regulator.
En vanlig typ av laddningsregulator till hoj kortsluter bort överskottsström från generatorn.
Dvs laddningsregulatorn består förenklat av 6 dioder som bildar en 3-fas-likriktare och en "Zenerdiod" med zenerspänning på ca 14V. Ju mer hojen varvar, ju mer ström ger generatorn och ju mer ström ska ledas genom "Zenerdioden". Och har man inte ljuset tänt så ska den strömmen som annars går till ljuset också ledas genom "Zenerdioden".
Resultatet är att laddningsregulatorn kan bli så varm att den brinner upp invändigt. I ditt fall verkar "Zenerdioden" brunnit upp. (Det finns inga Zenerdioder som klarar över 50W hos ELFA så jag gissar att man använder en t.ex 12V Zenerdiod + 300W Darlingtontransistor + motstånd för att fixa till det inne i laddningsregulatorn. Och allt måste sitta på en kylfläns för att överleva)
Varför använder man inte 2 triacar som bryter strömmen från generatorn för att reglera laddningen. Och ökar motoreffekten till växellådan med ca 0,5 kW.
Jag gissar att det är kostnaden samt att en vanlig hojgenerator kan vid maxvarv på motorn kan ge ca 200Volt och tillräckligt med ström för döda en människa.
 
Intelligenta batteriladdare t.ex. Ctek (sådana man använder hemma för att ladda batteriet från 230V nätet) slutar ladda omkring 14,4V. Kanske för över 14,4V är det vanligt att "batterivattnet" börjar sönderdelas i väte och syre. Så dina 18V med motorn igång => Fel på laddningsregulatorn till 100%, tyvärr.
Det är bara att inhandla en regulator.
En vanlig typ av laddningsregulator till hoj kortsluter bort överskottsström från generatorn.
Dvs laddningsregulatorn består förenklat av 6 dioder som bildar en 3-fas-likriktare och en "Zenerdiod" med zenerspänning på ca 14V. Ju mer hojen varvar, ju mer ström ger generatorn och ju mer ström ska ledas genom "Zenerdioden". Och har man inte ljuset tänt så ska den strömmen som annars går till ljuset också ledas genom "Zenerdioden".
Resultatet är att laddningsregulatorn kan bli så varm att den brinner upp invändigt. I ditt fall verkar "Zenerdioden" brunnit upp. (Det finns inga Zenerdioder som klarar över 50W hos ELFA så jag gissar att man använder en t.ex 12V Zenerdiod + 300W Darlingtontransistor + motstånd för att fixa till det inne i laddningsregulatorn. Och allt måste sitta på en kylfläns för att överleva)
Varför använder man inte 2 triacar som bryter strömmen från generatorn för att reglera laddningen. Och ökar motoreffekten till växellådan med ca 0,5 kW.
Jag gissar att det är kostnaden samt att en vanlig hojgenerator kan vid maxvarv på motorn kan ge ca 200Volt och tillräckligt med ström för döda en människa.

Korrekt därför finns det numera dyrare laddregulatorer som inte eldar upp överskottet. Shindengen FH serien som använder MOSFET istället...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top