Batteriladdare...

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Kan man använda en vanlig bil-batteriladdare til motorcyckeln? Jag måste ladda upp batteriet för att starta den.
Jag har en FZR 1000 -90.

Vet ni vad man kan köpa billiga bra batterier?

MVH/ Dadde

Dadde skrev:
Kan man använda en vanlig bil-batteriladdare til motorcyckeln? Jag måste ladda upp batteriet för att starta den.
Jag har en FZR 1000 -90.

Vet ni vad man kan köpa billiga bra batterier?

MVH/ Dadde

Man kan, men man bör inte enligt vissa. Hojbatterier mår nog inte bra av så hög laddström som det i regel är i bil-laddare, men det funkar ju om du ändå ska byta batteriet snart.

Själv har jag nyligen köpt nytt batteri, biltema för 290 spänn. En del tycker dom är skit, men jag tror inte dom är mycket sämre än andra.

En billaddare har normalt alldeles för hög laddström för ett mc-batteri. Grundregeln är att du laddar med en tiondel av Ah-talet i 10 timmar. D v s om du har ett batteri på 12 Ah så laddar du med 1,2 A i 10 timmar. Ett bilbatteri är ofta på 50-60 Ah så en billaddare laddar med flera A och skulla koka det lilla mc-batteriet och när du kokar bort syran så är det ingen idé att fylla med vatten, det är bara att slänga, alltså återvinna.

Jag har en laddare från Biltema för 69:-. Fungerar fint.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19286

Du kan leta billiga batterier på Biltema och Clas Ohlson.

Last edited:
Biltema säljer nån laddare för 12V och typ 2A eller nått sånt (minns inte exakt).. kostade 250-300kr nånting, förstod jag rätt så är det en "smart" laddare som du kan ha på hela vintern om du så vill. Vad gäller batterier så är min erfarenhet att billigt/pirat=skit. Visserligen gäller erfarenheten främst kamerabatterier, men tror nog det gäller alla typer av batterier. På något vis måste ju tillverkaren få ner priset, och det brukar avspegla sig på kvaliteten. (Det kommer säkert fungera bra om du köper ett batteri på t.ex biltema, men livslängden kanske inte är den bästa. Samt batteriet kanske inte tar upp laddning så lätt, så kör du mest korta sträckor kanske du bör överväga att köpa ett finare batteri. Givetvis kan du ju prova först med ett billigt, eftersom det ju är billigare) :rolleyes:

jag köpte en laddare hos min lokale mc försäljare, 600 pix, klarar allt och alla. Helt perfekt.

det har varit uppe en tråd angående baterier i sommras någon gång!

sök och du kommer att finna!

annars om du inte orkar söka så kan jag säja att jag kör med biltemas blyakumilator (Obs stavning) kosta 150 kr funkat sedan i mitten på sommaren i alla fall orginal kostar 1200 på yamahacenter.

det som var kasst var att det inte är samma anslutiningar och därför köper man kabelskor och en bit kabel som man sätter till de vanliga polerna!

lycka till Mv. Oskar

hornet oskar skrev:
det har varit uppe en tråd angående baterier i sommras någon gång!

sök och du kommer att finna!

annars om du inte orkar söka så kan jag säja att jag kör med biltemas blyakumilator (Obs stavning) kosta 150 kr funkat sedan i mitten på sommaren i alla fall orginal kostar 1200 på yamahacenter.

det som var kasst var att det inte är samma anslutiningar och därför köper man kabelskor och en bit kabel som man sätter till de vanliga polerna!

lycka till Mv. Oskar

Jaså, kör du med ett sånt batteri som inte är specifikt för MC-bruk? Kollade på dessa, eftersom de var underhållsfria, men köpte ett vanligt hojbatteri ändå? Finns det några nackdelar med det du har?

Ninjaboy skrev:
En billaddare har normalt alldeles för hög laddström för ett mc-batteri. Grundregeln är att du laddar med en tiondel av Ah-talet i 10 timmar. D v s om du har ett batteri på 12 Ah så laddar du med 1,2 A i 10 timmar. Ett bilbatteri är ofta på 50-60 Ah så en billaddare laddar med flera A och skulla koka det lilla mc-batteriet och när du kokar bort syran så är det ingen idé att fylla med vatten, det är bara att slänga, alltså återvinna.

Jag har en laddare från Biltema för 69:-. Fungerar fint.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19286

Du kan leta billiga batterier på Biltema och Clas Ohlson.

En dum fråga då :) Såg att ovanstående batteriladdare var omkopplingsbar mellan 6 och 12 volt. Skall man då ha den på 6volt när man laddar mc-batteri?????

/Dadde

Dadde skrev:
En dum fråga då :) Såg att ovanstående batteriladdare var omkopplingsbar mellan 6 och 12 volt. Skall man då ha den på 6volt när man laddar mc-batteri?????

/Dadde

Såvida ditt Mc batteri är på 6 volt...
Men det är det med största sannorlikhet inte.

Om det gäller din FZR1000 så ska du ha 12 V. Allt modernt har 12 V och laddaren ska stå på samma som batteriet. Andra har tipsat om finare laddare för några hundra till, de är underhållsfria och du kan lämna dem på utan att batteriet blir för varmt. Med den billiga laddaren måste du komma ihåg att ta bort laddaren efter en 8-12 timmar, jag har inget problem med det men visst är de andra laddarna bättre.

Dadde skrev:

/Dadde

6-v är troligtvis avsedd för moppar som brukar ha 6v-elsystem.

Har själv den laddaren och den funkar fint.

PacMan skrev:
Jaså, kör du med ett sånt batteri som inte är specifikt för MC-bruk? Kollade på dessa, eftersom de var underhållsfria, men köpte ett vanligt hojbatteri ändå? Finns det några nackdelar med det du har?

funkar bra

de mc batterier som biltema har går väll inte att lägga ner?
det är väll syra i dom? eller?

det jag har fungerade felfritt tills jag ställde av!

Ps det står en hyabusa på min gata kom i går ! MATCHO MAN!

hornet oskar skrev:
de mc batterier som biltema har går väll inte att lägga ner?
det är väll syra i dom? eller?
Så var alla batterier förr, alltså med små lock där man kunde fylla på vatten och en pip där man fäste en slang för ventilation. Om man hade ett underhållsfritt batteri innan är det viktigt att man drar en slang ner under motorn/svingen bara.

Dadde skrev:

/Dadde

Är inte ditt batteri på 12 V :va

En bra laddare att rekomendera är c-tek. En underhålls laddare med snabbkontakter till, bara att plugga in sen behöver man inte bry sig :tummenupp kostar runt 500:-

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti