Batteriladdare

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RF 600 R
Hej

Vintersömnen gör att mitt lilla batteri på hojen behöver lite kräm har klarat två vintrar men...
Men i år hade jag tänkt att investera i batteriladdare..
hittade en mc laddare på claes ohlsson men det verkar som den är för svag (om den nu kan vara det eller om det bara har med laddtiden att göra) Någon som vet..

Någon som har en laddare att rekommendera?

Skulle vara hemskt tacksam om nån tog sig tiden att svara på detta urtråkiga ämne.. :Bugar
/Duke0
 
Instämmer med föregående talare!

Finns bara en, C-TEK XS-3600
 
Köpte min på biltema, 250 spänn. Får väl se om den funkar. Förra vintern hade jag ctek`s värsting. Tror helt ärligt att det är skitsamma, bara att den kan underhållsladda.
 
Men hörrö Duke: Hur mycket kräm ger batteriladdaren du köpte? Lite fakta tack.

Rent generellt måste ju batteriet laddas MINST det egna Ah-talet delat med laddarens utström mätt i A.
Minst. Då mycket av en ointelligent laddares ström bsstår av rippel och därmed följande kokning i batteriet och värmeförluster. Räkna kallt med att en dum laddares märkeffekt kan om inte halveras i praktiken så iaf 2/3.
En billaddare som sägs ge 6A ger m.a.o 4A som bäst.

I ditt fall innebär detta att om du köpt en mc-laddare så ger de oftast runt 1A, och med förluster, säg 0,6-0,8A
Ditt batteri är på? (säg 10A)

Då gäller: 10/0,6=16,6

D.v.s i praktiken tar det mellan 15 och 20 timmar att ladda ett litet 10Ah batteri med en 1A laddare. Inte 10 som man kan förledas att tro.

M.v.h
 
PacMan skrev:
Skulle inte en vanlig dum laddare kunna ladda ett "gel batteri" menar du?

Det kan den visst.

Dede skrev:
Även jag kör med CTEK XS3600. Finns en på Clas O som är samma (tror jag) men med annat namn för 495:-
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=326549000

Nja. Det är en Zafir 90, en enklare variant, men lika bra vad avser laddningen.
XS3600 har lite fler inställningsmöjligheter och tar ännu större batterier.
Kolla www.ctek.se
 
Dr.Bike skrev:
Det kan den visst.



Nja. Det är en Zafir 90, en enklare variant, men lika bra vad avser laddningen.
XS3600 har lite fler inställningsmöjligheter och tar ännu större batterier.
Kolla www.ctek.se

NEJ! Den har precis samma funktion med skillnaden att Zafir tar upp till 90 ah medan XS 3600 tar upp till 120 ah, vilket innebär att en Zafir borde täcka dom flesta behoven.
 
Min C-TEK XS-3600 står alltid till under vintern och underhållsladdar mina mc batterier, en helt klart bra investering då mc-batterier är dyra.
Sen jag införskaffade denna laddaren har jag inte haft ett enda batteri som gett upp.
 
Superbike Roger skrev:
Min C-TEK XS-3600 står alltid till under vintern och underhållsladdar mina mc batterier, en helt klart bra investering då mc-batterier är dyra.
Sen jag införskaffade denna laddaren har jag inte haft ett enda batteri som gett upp.


Samma här. Har en 3600 och har hängt upp tre batterier i parallellkoppling på den, likt griskultingar som hänger på en sugga! Där hänger de nu och snuttar i sig små blå strömkulor hela vintern.
Förträffligt!
 
Dr.Bike skrev:
Samma här. Har en 3600 och har hängt upp tre batterier i parallellkoppling på den, likt griskultingar som hänger på en sugga! Där hänger de nu och snuttar i sig små blå strömkulor hela vintern.
Förträffligt!


Jag har åxå en 3600, Dr Bike, vet du om man kan koppla in bilens batteri och hojens så att den kan ladda dom samtidigt? Vet inte riktigt (läs vågar inte riskera) prova ladda dom. De har ju båda 12V men sen är det olika kräm i dom...

Nåt tips??
 
Twin skrev:
Jag har åxå en 3600, Dr Bike, vet du om man kan koppla in bilens batteri och hojens så att den kan ladda dom samtidigt? Vet inte riktigt (läs vågar inte riskera) prova ladda dom. De har ju båda 12V men sen är det olika kräm i dom...

Nåt tips??

Jodå för F! Det är inget som har betydelse. Laddaren "ser" ju bara det totala Ah-talet som byggs på vartefter.

Det är en sån uppkoppling jag har: Ett bilbatteri och två mcbatterier, varav ett är ett underhållsfritt gel-batteri.
Nema problema.

Friskt kopplat...
 
Dr.Bike skrev:
Jodå för F! Det är inget som har betydelse. Laddaren "ser" ju bara det totala Ah-talet som byggs på vartefter.

Det är en sån uppkoppling jag har: Ett bilbatteri och två mcbatterier, varav ett är ett underhållsfritt gel-batteri.
Nema problema.

Friskt kopplat...

OK, sjysst, då ska jag låta Cteken få jobba på två batterier istället för ett. Parrallellkoppling som gäller alltså.

Antar att ni snickrat ihop en specialkabel med snabbfästen?

Men en fråga till, vilket laddningsläge gäller? Ett har ju 15 ah medan det andra har 60 ah, vore kanske knas att ladda ett 15 ah batteri i billäget?
 
Last edited:
Nån som vet var de säljer C-TEK'en till bra pris i sthlm?

/Martin
 
Twin skrev:
OK, sjysst, då ska jag låta Cteken få jobba på två batterier istället för ett. Parrallellkoppling som gäller alltså.

Antar att ni snickrat ihop en specialkabel med snabbfästen?

Men en fråga till, vilket laddningsläge gäller? Ett har ju 15 ah medan det andra har 60 ah, vore kanske knas att ladda ett 15 ah batteri i billäget?

Nja, återigen: Det totala Ah-talet styr. Du behöver alltså INTE bry dig om vad minsta batteriet har för Ah-tal.
Jag laddade i billäget då alla var lite halvtomma, men sen de blev fulla gick jag över i mc-läget, det räcker då den går in och laddar.

Själva underhålsladdningen är troligen samma på de båda lägena, men mc-läget ger ju som bekant lägre ström när den väl laddar.
Och som sagt, det räcker med den svaga strömmen de gånger laddaren gör en pull.
 
Gummi skrev:
Nån som vet var de säljer C-TEK'en till bra pris i sthlm?

/Martin


Skulle tro att Clas Olsson är de som har bäst pris på de olika varianterna av Ctek. Köp en 3600 eller en Zafir så blir du happy. Det finns en mindre 800-modell, men den klarar ju inte stora bilbatterier och då har du ju målat in dig i ett hörn. Köper du nån av de två jag sa så har du laddare livet ut för alla tänkbara situationer!
 
Dr.Bike skrev:
Skulle tro att Clas Olsson är de som har bäst pris på de olika varianterna av Ctek. Köp en 3600 eller en Zafir så blir du happy. Det finns en mindre 800-modell, men den klarar ju inte stora bilbatterier och då har du ju målat in dig i ett hörn. Köper du nån av de två jag sa så har du laddare livet ut för alla tänkbara situationer!

vad är priset på en enklare model av Ctek?
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top