Bandit skrev:
Kom över en 24V/20A laddare.....kan man på nåt billigt vis bygga om den så att man kan använda den som start hjälp till (12V)bilen om batteriet råkar vara dött.
Antar att stypa ner den med motstånd till 12V ej är rimligt men vad vet jag
Tacksam för svar
Kolla om transformatorn i batteriladdaren har uttag för halva sekundärspänningen. Dom flesta brukar har ingång för 110/220
samt utgång för 6 och 12, eller 12 och 24 men gör det inte
tillgängligt externt utan är bara en produktionsteknisk grej
som gör att tillverkningen blir billigare.
Annars är det väldigt svårt att halvera spänningen med en
så pass stor strömstyrka. P=U*I. Dvs du ska bort med 12
volt och 20 ampere, dvs 240 Watt.
Enklast är att köpa en billig starthjälp, en s.k. startväska,
med inbyggd specialbatteri med väldigt låg inre resistans,
dvs klarar av väldigt höga strömuttag fast bara under en kort
tid. Jag köpte en sån för 800 spänn och lade i min skuff.
Helt suveränt när det är -32 grader och man har 20w50 i
motorn.