Batteriet laddat men hojen startar inte

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jahapp. Då sitter en oerfaren mekare vid sin hoj och fattar nada.

Mitt tidigare helt urladdade batteri blev nu laddat med bilbatteriladdare. Den var tidigare på 8,7V och ligger numer på 11,9V efter 1-1,5h laddning.

Jag har satt fast batteriet och nu börjar det hända saker. Från att tidigare inte gett ifrån sig ett ljud avger nu hojen extremt tråkiga läten.

När jag ska starta pärlan låter det som tändningen är på väg att sätta fyr men som dör efter någon tiondels sekund och istället sprakar det rejält om batteriet och kringliggande kablar. Det låter nästan som det slår gnistor...

Inga lampor fungerar heller, mer än blinkers ets.

Jag vågar mig inte på att testa för mycket eftersom jag misstänker att något kan skadas. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Last edited:
Spänningen bör väl ligga ÖVER 12v om du laddat det,kolla att alla kablar sitter som de ska, även jordkabeln vid blocket, annars byt batteri!

Spänningen bör väl ligga ÖVER 12v om du laddat det,kolla att alla kablar sitter som de ska, även jordkabeln vid blocket, annars byt batteri!

Då låter jag den laddas ytterligare och försöker på nytt. Det märkliga är att vi hade igång hojen innan den gick på ide (mars-juli) och jag har inte ändrat något alls förutom att jag plockat ur batteriet.

Det kanske helt enkelt är att spänningen fortfarande är för låg?

Jag fortsätter ladda batteriet ytterligare då...

Ps. tack för snabbt svar!

Kabla ifrån bilen.

När den startat så mäter du spänningen och ser om den laddar (ca 14v)

Jag har hört spånandes att det ska vara riskabelt att kabla från bilen eftersom den skulle ge för hög spänning. Det stämmer alltså inte? Bara att köra på?

Jag är alltså helt nybörjare, så vi måste ta det från grunden. :gnissla

Jag har hört spånandes att det ska vara riskabelt att kabla från bilen eftersom den skulle ge för hög spänning. Det stämmer alltså inte? Bara att köra på?

Jag har kablat från bilar flera gånger utan att nått gått pajj.

Ladda batteriet med en laddare avsett för MC batterier alltså som laddar med en lägre strömstyrka. En vanligt bil laddare bränner batteriet om du kör för länge. Spänningen på batteriet bör som sagts tidigare ligga på en bit över 12v. Mina ligger på 12,7-12,9v direkt när jag tar bort laddaren.

Myt. det är 12v i båda batterierna, oberoende hur stort bilbatteriet är. Starta på bara med bil, låt gå på tomgång i åtm. 30min eller ut och köra i ca 15min. Sen ska batteriet vara laddat. startar den inte efter det är batteriet kass = byta batteri.

Det finns väl specialbilar med 24v, Toyota landcruiser? Med dubbla batterier, men men..

Då får jag vänta tills bilen kommer hem så slipper jag riskera att bränna batteriet. Kalas med snabba svar! :Bugar

Fixar backspeglarna och avgasröret så länge...

Myt. det är 12v i båda batterierna, oberoende hur stort bilbatteriet är. Starta på bara med bil, låt gå på tomgång i åtm. 30min eller ut och köra i ca 15min. Sen ska batteriet vara laddat. startar den inte efter det är batteriet kass = byta batteri.

Det finns väl specialbilar med 24v, Toyota landcruiser? Med dubbla batterier, men men..
Appappapp! Inte köra på tomgång i 30 minuter, det är ren misshandel! Hojars generatorer laddar i princip ingenting på tomgång och ger inte fullt förrns över 3-4k varv, så låter man hojen stå på tomgång drar man bara ur batteriet ännu mer! :fakta I synnerhet om man har lyset på, hojen har sprut mm.

Kvax skrev:
Mitt tidigare helt urladdade batteri blev nu laddat med bilbatteriladdare. Den var tidigare på 8,7V och ligger numer på 11,9V efter 1-1,5h laddning.

När jag ska starta pärlan låter det som tändningen är på väg att sätta fyr men som dör efter någon tiondels sekund och istället sprakar det rejält om batteriet och kringliggande kablar. Det låter nästan som det slår gnistor...
Vid 11,9 volt är batteriet i princip helt urladdat. Runt 12,3 volt är det på 50% och 12,7 volt 100% (på ett friskt batteri). Direkt efter laddning kan volten vara högre men sjunker då sakta mot 12,7. Gelbatterier kan ligga lite högre.

Jag tycker det låter som ditt batteri är slut. Men titta gärna så att kablar och anslutningar runt batteriet är kopplade och sitter fast som de ska. Att det sprakar runt batteriet låter inte bra.

Vid 11,9 volt är batteriet i princip helt urladdat. Runt 12,3 volt är det på 50% och 12,7 volt 100% (på ett friskt batteri). Direkt efter laddning kan volten vara högre men sjunker då sakta mot 12,7. Gelbatterier kan ligga lite högre.

Jag tycker det låter som ditt batteri är slut. Men titta gärna så att kablar och anslutningar runt batteriet är kopplade och sitter fast som de ska. Att det sprakar runt batteriet låter inte bra.
Det som låter som att det sprakar kan mycket väl vara startrelät som klapprar, vilket det gör när spänningen blir för låg så att det inte orkar dra ordentligt.

Det som låter som att det sprakar kan mycket väl vara startrelät som klapprar, vilket det gör när spänningen blir för låg så att det inte orkar dra ordentligt.
Jo tänkte på det jag också, men det kostar bara några minuter att gå över kablaget för att vara på den säkra sidan. :)

Dessa volter skall inte tas så på 0.1 noggrann het. Mitt batteri blev urladdat (tror det fanns 4v i det) och efter laddning hade det ca 12.1. Efter körning fick jag upp det till 12.45v. Fungerade felfritt, även om hojen sto 2 veckor som mest. Aldrig ens ett hum om att det inte skulle ha funnits juice i batteriet.

Appappapp! Inte köra på tomgång i 30 minuter, det är ren misshandel! Hojars generatorer laddar i princip ingenting på tomgång och ger inte fullt förrns över 3-4k varv, så låter man hojen stå på tomgång drar man bara ur batteriet ännu mer! :fakta I synnerhet om man har lyset på, hojen har sprut mm.

tack för rättelsen, det visste jag inte om!:) Men bondförnuftet säger ju nog att man int har den å gå på tomgång så länge.

Ut å köra för att ladda.

Jo tänkte på det jag också, men det kostar bara några minuter att gå över kablaget för att vara på den säkra sidan. :)
Jovisst, det skadar ju iofs inte att kolla, ju mer man stryker på fellistan, desto bättre är det ju :tummenupp

tack för rättelsen, det visste jag inte om!:) Men bondförnuftet säger ju nog att man int har den å gå på tomgång så länge.

Ut å köra för att ladda.
Det finns gott om trådar från folk som har tuffat runt på körgården lääääänge och helt plötsligt har hojen varit stendöd, i synnerhet om dom bara har tränat garagevändning och fått några motorstopp :) Hojarna är ju som sagt till för att köras med!

Dessa volter skall inte tas så på 0.1 noggrann het. Mitt batteri blev urladdat (tror det fanns 4v i det) och efter laddning hade det ca 12.1. Efter körning fick jag upp det till 12.45v. Fungerade felfritt, även om hojen sto 2 veckor som mest. Aldrig ens ett hum om att det inte skulle ha funnits juice i batteriet.
Nä det har du rätt i. Det beror ju lite på hur lättstartad hojen är också, och om du har larm eller liknande som drar när den står still. Så länge batteriet orkar leverera i startögonblicket så funkar det.

Ett batteri som är några år och börjar bli sulfaterat kanske når maxladdning vid 12.5 volt, dvs ca 70% av ursprungskapaciteten, men fungerar fortfarande lika bra att starta hojen med. Samma batteri när det är 10-15 minus ute kanske inte orkar, men det märker man ju inte med hoj då den oftast inte körs då.

Då får jag ställa nästa nybörjarfråga.

Nu när jag har bilen ställd här så är det + till + och - till....vadå? På bilen dunkar man bara in den, men jag är föga intresserad av att repa hojen med dessa stålklämmor. Var placerar jag den lämpligast?

Om nu hojen inte startar ändå, då är det fel på något annat än batteriet?

Killen som haft den här hojen tidigare har mekat en hel del med den. Det är tejpat lite överallt och har en hel del andra problem att försöka treva ut, så felsökandet är aningen försvårat med allt tejpande killen tidigare har styrt med.

Då får jag ställa nästa nybörjarfråga.

Nu när jag har bilen ställd här så är det + till + och - till....vadå? På bilen dunkar man bara in den, men jag är föga intresserad av att repa hojen med dessa stålklämmor. Var placerar jag den lämpligast?

Om nu hojen inte startar ändå, då är det fel på något annat än batteriet?

Killen som haft den här hojen tidigare har mekat en hel del med den. Det är tejpat lite överallt och har en hel del andra problem att försöka treva ut, så felsökandet är aningen försvårat med allt tejpande killen tidigare har styrt med.

Sätt du - kabeln på hojens minuspol först och sen på jordad del i bilen blir det nog bra :tummenupp

eller håll i hatten och sätt den direkt på bilens - pol :D

och ha bilen avstängd, annars kan det bli dumt :tungan

Last edited:
Sätt du - kabeln på hojens minuspol först och sen på jordad del i bilen blir det nog bra :tummenupp

eller håll i hatten och sätt den direkt på bilens - pol :D

och ha bilen avstängd, annars kan det bli dumt :tungan

Låter som en smidig deal.

Undviker nog det andra alternativet. Tveksam om farmin blir glad då...

Vissa menar att man kan få en skjuts om man ett kort tag har bilen igång när man startar hojen. Men det kanske är han den där bullsnackaren som varit i farten igen...

Men du missade en väsentlig fråga. Kommer hojen starta om det endast är mitt batteri som är dött? Kan man konstatera att det är mer fel om den inte startar?

Fick igång han nu. Kört en vända... :tummenupp

Tack för hjälpen!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma