Batteri 55Ah -> 75Ah?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Behöver byta batteri i båten. Nu sitter där ett 55Ah fritidsbatteri. Jag har kommit över ett 75Ah fritidsbatteri istället. Första tanken var att det är lugnt. Men så gjorde jag en sökning på nätet och där fanns lite troll som påstod att det hängde på generatorn om det var ok att gå upp i kapacitet.
Här blev jag lost. ser inte den kopplingen. Har heller ingen susning om vad generatorn ger ifrån sig i en liten 40hkr 4takt utombordare.

Vad säger expertisen. Är det bara att köra på?

/KaliZ

Enda som jag kan komma på är att det tar något längre tid att ladda.
Men, fritidsbatteri, är det bara för ölkyl och mysbelysning som det batteriet ska användas till :va

Tjo!

Behöver byta batteri i båten. Nu sitter där ett 55Ah fritidsbatteri. Jag har kommit över ett 75Ah fritidsbatteri istället. Första tanken var att det är lugnt. Men så gjorde jag en sökning på nätet och där fanns lite troll som påstod att det hängde på generatorn om det var ok att gå upp i kapacitet.
Här blev jag lost. ser inte den kopplingen. Har heller ingen susning om vad generatorn ger ifrån sig i en liten 40hkr 4takt utombordare.

Vad säger expertisen. Är det bara att köra på?

/KaliZ
Bara att byta. Det tar lite längre tid att ladda bara. Generatorn skiter högaktningsfullt i storlek på batteriet, så länge det har rätt nominell polspänninng.

Det är ingen fara, det är nog bara ytterst klena båtmotorer med "laddningsspole" istället för generator som eventuellt inte orkar med.

Det är lite som att gå från en 4l tank till en 20L tank på motorn, den bryr sig inte.
Så länge som generatorn ger minst en ampére i laddning kommer den att ladda batteriet.

Jag underhållsladdar ett 60Ah fritidsbatteri med en solcell som ger 0.8A, det funkar bra, men det tar ju minst 60timmar konstant solljus att ladda upp det om det är halvtomt...

Ville också ha de till detta, men nu är jag övertygad! Tack!
Fin fin ide det dära med solcellen för underhållsladdnig.

//KaliZ

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...