Barndomsdrömmen Yamaha R1.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Tja!

Efter flera dagars dreglandes på blocket och några telefonsamtal med olika försäkringsbolag så inser jag att min barndomsdröm kommer att gå i uppfyllelse. Det kommer till och med bli billigare än vad jag kunde ha trott.

Innan jag slår till så har jag dock några frågetecken som jag vill räta ut först.

1. Vad är den faktiska effekten på -98:ans R1:a, 55Kw som det står i reg.beviset?

2. Är det lämpligt att köpa en R6:a innan man ger sig på ''The Animal mother''?

3. En R1:a från 98-01 med 4000 mil på mätaren, sjunger den på sista versen?

Tacksam för svar.

2. Det är nog inte lämpligare att köpa en R6 än en R1. Eller så här. De är väl lika olämpliga egentligen båda två som första hoj.
3. Nej. Det är nog helt upp till det enskilda objektet.

/En som köpte R1 som första hoj ;)

En gammal R1 är en bra cykel som jag själv skulle kunna tänka mig .
Skulle jag leta efter en R1 skulle leta efter en som är så nära original som möjligt (gärna med en styrdämpare på) & med få ägare . Mil talen skulle jag inte bry mig så mkt om det fanns service bok & den såg fin ut .

Skulle hellre köpa en gammal R1 före en gammal R6 då en mindre motor får oftast jobba hårdare + en R1 är mer eftertraktad & lättare att sälja när det är dax .

Fasen, en till suring! :)

Skall du åka gata är en literhoj trevligare, pga vridet.
Skall du åka på riktigt (bana) så är en 600a trevligare pga att du kommer våga göra rätt saker...utan noja att hojen kommer riva huvudet av dig (för att inte tala om att de mindre hojarna är ruskigt mycket smidigare med).

Försäkringar skiljer en hel del med, men där är det lite som att kasta en tärning och hoppas på det bästa, rettan du kikar på är billig pga den underliga effektuppgiften (nej, det är mer än 55 kW, de sägs ligga på strax under 150 pållar).

/J

Har en polka retta, blev kär i den när den kom 1998.
Helt orginal har jag behållit den i, 2200 mil.
Den står som 55Kw i papper men det är endast strypt på papper från fabrik så det är över 100.
Jag betelar endast 1800 helförsäkring helår på min så det är lätt värt det.

Viktigt är att du kollar av så inte växlarna hoppar ur vid gaspådrag och för övrigt så är det väl allmänskick du ska se efter.

Bardomsdrömmar är till för att följa:) Så varför vänta? JAg köpte en R1a andra sommaren, inte vettigt alls enligt vissa, meen ångrar mig inte för fem öre, Är ju bara att man kör med huvudet så spelar de ju ingen roll vad för hoj man sitter på..

Min -01a har gått precis 4000 och inga fel alls nånstanns. Däremot som tidigare sagt, vissa kan ha problem med växlarna och några av de äldre (98-99) kan dra en hel del olja.. och 01 är ju lite snyggare med;)

Så lycka till, du kommer inte å ängra dej:) :tummenupp

Ett bra val :) Det är en enkel hoj att köra så du behöver inte vara orolig över effekten! Min r1 har 103 kw

Tack för svaren alla:)

Jag har gått ifrån tanken med en R6:a och kommer att köpa en r1:a.

Angående växlarna, så har jag hört att man ska lägga i tvåan och smiska på så hört som möjligt, hoppar den ur då så är lådan kass=avstå köp.

En -98:ans skulle jag få betala 3147 spänn för och -99:ans 5800 kronor för.
-99:an är väl registrerad på betydligt mer än 55 Kw, så jag anser ändå att de pengarna är relativt billigt:)

Finns det andra fallgropar att undvika när man letar efter dessa skönheter förutom växellåda och oljeläckage?

Kolla om den har tveksamt lagade skador efter krasch. Mååååånga gamla R1or har varit omkull både en och två gånger.

Litet tips är att kolla noga med försäkringsbolaget innan du bestämmer dig. Jag har flera gånger fått ett pris då jag t.ex. kollat på nätet (även min gamla klump är reggad på 55kW) och sedan ett HELT annat då fakturan kommer. Det visar sig nämligen att det uträknade priset går på regbeviset men att de sedan försäkrar på ursprungseffekt. (Gäller kanske inte alla bolag, men värt att kolla...)

OT men iaf. Hur gammal är man om en hoj som kom 98 är en barndomsdröm? :gamlo

Jag tänkte också det men kom på att det skulle avslöja min ålder om jag sa att min barndomsdröm var en oljekyld 7/11.

Barndomsdröm var väl att ta i, jag var 15 när de kom, 29 nu.

Ej heller är det min första hoj som kan ha missförståts tidigare i tråden.

Men R1orna är anledningen till att jag överhuvudtaget tog mc-kort, någon gång ska jag fan äga en:yoparty

Letar intensivt...

Årsmodell 98-99 vill jag helst ha, men egentligen kvittar det.

1) Fullt tillräckligt
2) Lämpligt hur? Ur säkerhetssynpunkt? Vad har du kört innan? Jag tycker supersport 600 är roligast på bana, till vardags är de rätt tröttsamma. Då blir mitt val R1.
3) Hur långt är ett snöre? Det kan den vara...liksom en som gått 1500 mil i ovarsamma händer. Allt berör på hur hojen skötts om. R1 vimlar det av så välj med omsorg, ta inte första bästa för att drömmen hägrar.

Enl. Wikipedia har en R1 från 98/99 150hk/110kW, varav ca 129hk på hjulet. 55kW bör som någon skrev tidigare alltså vara en strypt hoj, åtminståne på pappret..

55kw = 74,8hk....... det hade den säkert mycker mer än när den kom från fabrik. skulle tro den är strypt.

Effekt vänjer man sig med, hade en 48 hk hoj som första tunga som kändes galet pigg, som jag tröttnade på efter ett par månader och bytte till mig en med 145 hk, efter det är jag enbart kört rad 4:or med 135 plus hk, jag trivs rätt bra med det..Som SGM säger literhoj är bekvämt att åka på gata satan, men det är lätt att vaggas upp i höga farter.. som du märker lättare med en 600 som får jobba på. Själv kör jag en del gocartbanor och storbanor. Men skulle jag prova en chey 600 på bana skulle jag nog inte vilja byta, så jag törs inte :D:lol

Drömmar skall man se till att förverkliga:yoparty

Den där dan när det börjar värka i vänsterarmen och man börjar se vita prickar så vill man inte ångra att man sket i det man egentligen ville ha gjort.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...