Barebone dator?

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Funderar på att köpa en barebone dator eller vad dom nu heter dom små modellerna men undrar vad är det man förlorar på att ha ett litet chassie mot ett i standard storlek?
Tänkte ha den till spel å media framförallt.
Så ni som vet, vad är plus å vad är minus med dom?

Lättare att få värmeproblem i ett litet chassie samt att det kan vara svårt att montera extra hårddiskar om man vill det.

Loy skrev:
Lättare att få värmeproblem i ett litet chassie samt att det kan vara svårt att montera extra hårddiskar om man vill det.
svårt att montera extra prylar öht. hårddisk kan man ju lösa med en extern, det blir värre om man ska trycka i andra saker då det oftast bara finns en kortplats på moderkortet.

den här tråden borde för övrigt ligga i datorcentralen! :7peta

Trycka in övriga saker vad är det för nå saker är det något jag är i behov av?

Och värme problem är det någon som råkar ut för det om man inte nördar flera dagar i sträck framför datorn?

Jag vill bara skjuta monster å köra rallybil nån timme får man värmeproblem då?

Gör det nån skillnad om man lirar på en projektor eller en vanlig skärm värmemässigt?

Jag är verkligen helt växlad på sånt här så hjälp mig innan jag handlar fel tycker dom små skulle vara så smidiga i min lilla lägenhet.

Trycka in övriga saker vad är det för nå saker är det något jag är i behov av?
T.ex. ett annat ljudkort, ett nätverkskort eller liknande.

Och värme problem är det någon som råkar ut för det om man inte nördar flera dagar i sträck framför datorn?
Ska du köra spel med tung grafik så krävs ett ordentligt grafikkort vilket alstrar värme. Så, ja! Du kan få värmeproblem. Därmed inte sagt att du behöver få det.

Jag vill bara skjuta monster å köra rallybil nån timme får man värmeproblem då?
Se svaret ovan.

Gör det nån skillnad om man lirar på en projektor eller en vanlig skärm värmemässigt?
Nej. Inte för datorn iaf. Möjligen kan du få lite varmare inomhus om du har en projektor som alstrar väldigt mycket värme.

Jag är verkligen helt växlad på sånt här så hjälp mig innan jag handlar fel tycker dom små skulle vara så smidiga i min lilla lägenhet.
Ja, dom är smidiga och jag funderar själv på att bygga en. Gör det ordentligt bara så blir det nog inga problem.
Kör en googling på HTPC (Home Theater PC) eller Media Center så får du nog fram en del tips och råd.

http://www.tomshardware.se/datorer/htpc_och_sff/20050311/index.html
http://www.tomshardware.se/diverse/20050616/

Varför inte en bärbar, köpte Acer Aspire 5024 wlmi för 12400:- i Stockholm för
ett par veckor sedan, går att köra spel på, mycket prisvärd, supernöjd
Ligger just och surfar trådlöst.

Kolla vad andra tycker......
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/528924/reviews
Lite mer info idag :)
kvaliteten är i de flesta fall hög. Bäst betyg fick Acer Aspire 5024WLMi.

– Bra skärm, suverän batteritid, generöst med hårddisk och minne, prisvärd och snabb, konstaterar PC för Allas testare Henrik Olars.

Med en prislapp på 13 400 kronor är Acers bärbara också en av testets mest prisvärda.

5 testade bärbara datorer
1. Acer Aspire 5024WLMi (Betyg 9)
2. Asus A6V (Betyg 8)
2. Zepto Znote 2415W (Betyg 8)
4. Dataprince Xtreme 1,6 GHz (Betyg 7)
5. Fujitsu Siemens Amilo Pro V2030 (Betyg 4)

Källa: PC för Alla, nr 1/06 (Kommer ut i butik den 24
:banana :banana

Last edited:
som är så små barebone att många av dagens grafikkort inte får plats.
2 st h-diskar får man plats med.

Back