Banta windows med nLite för Eee PC

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej

Jag har en gammal Windows Xp Pro SP2 licens liggande och har försökt att banta ner den med nlite.
Men jag lyckas inte riktigt utan jag får blåskärm under windowsinstallationen.

Har följt denna guide både till punkt och pricka samt att jag laborerat lite själv.
http://www.i64x.com/eeexp.php

Datorn det gäller är en Asus Eee PC 901 utan 3Gmodem.

Är det någon annan som lyckats? Let me know!!

Duger det inte med dom färdigbantade som finns i piratbukten?

Duger det inte med dom färdigbantade som finns i piratbukten?

Nja..de jag provat fungerar dåligt och verkar vara avsedda för de lite äldre datorerna som inte har Atomprocessorn.
Hur som helst så är jag en tjurig jävel och måste på nåt vis få min egna hembantade version att fungera. Annars blir jag tokig.

Provade en färdigbantad i morse men fick blåskärm vid installation. Dock så fungerar installationen utmärkt med en originalversion av xp.

Folk har installerat egna versioner på 901:an så det går att göra.

Nja..de jag provat fungerar dåligt och verkar vara avsedda för de lite äldre datorerna som inte har Atomprocessorn.
Hur som helst så är jag en tjurig jävel och måste på nåt vis få min egna hembantade version att fungera. Annars blir jag tokig.

Provade en färdigbantad i morse men fick blåskärm vid installation. Dock så fungerar installationen utmärkt med en originalversion av xp.

Det finns ju en 901 modell som har xp.
så det finns ju färdigt..
någonstans har jag cd skivan.. skall se om jag hittar den..

Det är sant jag har också 900n, körde med en färdigbantad som jag till 80% var nöjd med, men fick snabbt lägga in gamla linux opet igen d jag skulle iväg på en tripp och ville ha mobilt 3g bredband, och självklart så fungerade ju inte det i den bantade XPn.

Nu har jag ett "Vista for eee" liggandes som jag skall testa.

Har med lurat på at göra ett eget/banta, men jag vette 17 verkar krångligt samt kräva mycket dataskills. Hur vet man vad man skall/kan ta bort?

Last edited:
Har med lurat på at göra ett eget/banta, men jag vette 17 verkar krångligt samt kräva mycket dataskills. Hur vet man vad man skall/kan ta bort?

Följer du guiden jag länkade till så ser du ett sätt att göra det på. Det finns små förklaringar med i nLite som talar om vad de olika komponenterna är till för.
Visst, lite koll på hur ett operativsystem fungerar bör man ha men jag är själv ingen expert, o andra sidan har ju inte fått min bantade variant att fungera heller. :D

Jag har rätt hyfsad koll faktiskt, även solen har sina fläckar. ;)

Min version vill inte ens installera utan BSOD.
Tänk på att inte ta bort stödet för multiprocessorer om du gör en egen variant eftersom 901 inte fungerar ordentligt utan detta stöd.
Det är där jag tror min miss ligger, återkommer om jag får allt att fungera.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...