Banor med allmänhetens åkning

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Börjar löst planera nästkommande säsongs bankörningar. Utöver de vanliga, arrangerade körningarna tänkte jag försöka hålla lite koll på vilka banor som kör allmänhetens åkning och när, så att man eventuellt kan spontanköra lite någon gång också om möjlighet ges. Har dock skamligt dålig koll på vilka banor förutom Gotland Ring som har dylik verksamhet. Någon som kan fylla i?

falkenbergs motorbana men den ligger kanske lite för långt från dig?

Falkenbergs Motorbana (onsdagar dock ej varje onsdag)
Gelleråsens Motorbana (minns ej vilka dagar, tror det är måndagar)

Avstånd spelar inte så stor roll.

De banor som nämnts.. Är det heldagar eller kvällsträningar?

falkenberg är det som regel kvällsstyrning som gäller, 17.00-20.00, annars har du som nämnts fiver´s styrningar på anderstorp (heldagar), har själv kört med dom vid ett par tillfällen och det har varit kanon:tummenupp

Yep, det tror jag säkert. Dock som sagt mer ute efter öppna, pay and play, körningar för spontankörning. Arrangerade bandagar är alltid bra, men jag söker snarare ett komplement till dessa. Det kan ju t.ex. vara så att man inte med säkerhet kan boka in bandagar så långt fram i tiden.

Yep, det tror jag säkert. Dock som sagt mer ute efter öppna, pay and play, körningar för spontankörning. Arrangerade bandagar är alltid bra, men jag söker snarare ett komplement till dessa. Det kan ju t.ex. vara så att man inte med säkerhet kan boka in bandagar så långt fram i tiden.

Vi har drop in på alla våra heldagskörningar. På kvällarna är det enbart drop in.

Du vill se om det är sol eller regn...
Då banor är är dyra att hyra så är det inte många som kan köra med ett sådant upplägg att de hyr banan för runt 100.000:- (Mantorp) för en helg och hoppas att det blir sol och många kommer. Regnar det så blir det inte många som betalar tyvärr.

Däremot skulle det kunna finnas banägare som gör annorlunda.
Dvs. då de inte har hyrt ut banan så kan de likaväl ha öppet för "spontankörning" men det krävs en del arbete ändå som flaggvakter och sjukvårdspersonal som kostar pengar.

Så tyvärr får du nog leta en del. Men säg till när du finner något :)

Dal-Mausen

Du vill se om det är sol eller regn...
Då banor är är dyra att hyra så är det inte många som kan köra med ett sådant upplägg att de hyr banan för runt 100.000:- (Mantorp) för en helg och hoppas att det blir sol och många kommer. Regnar det så blir det inte många som betalar tyvärr.

Däremot skulle det kunna finnas banägare som gör annorlunda.
Dvs. då de inte har hyrt ut banan så kan de likaväl ha öppet för "spontankörning" men det krävs en del arbete ändå som flaggvakter och sjukvårdspersonal som kostar pengar.

Så tyvärr får du nog leta en del. Men säg till när du finner något :)

Dal-Mausen

Nja, riktigt så är det inte och det borde framgått i mitt första inlägg. Jag letar inte efter arrangör med enbart drop in eller liknande. Gotland Ring erbjuder exempelvis allmänhetens åkning, bara att prata med banägaren i förväg och dra iväg och köra. Nu är ju Gotland halvvägs till Ryssland mentalt förvisso, men likväl. Kvällsträning finns ju lite här och där, men heldagar allmänhetens vore ju intressant att få nys om så att man kan träna lite extra då och då.

Nja, riktigt så är det inte och det borde framgått i mitt första inlägg. Jag letar inte efter arrangör med enbart drop in eller liknande. Gotland Ring erbjuder exempelvis allmänhetens åkning, bara att prata med banägaren i förväg och dra iväg och köra. Nu är ju Gotland halvvägs till Ryssland mentalt förvisso, men likväl. Kvällsträning finns ju lite här och där, men heldagar allmänhetens vore ju intressant att få nys om så att man kan träna lite extra då och då.

Nu är det ju lite svårt att "spontanarrangera" bankörningar. Ett seriöst arrangemang kräver ju både flaggvakter, ambulans personal och "föråkare" (instruktörer). Det är sådant som deltagarna betalar för förutom banhyran.

Nu är det ju lite svårt att "spontanarrangera" bankörningar. Ett seriöst arrangemang kräver ju både flaggvakter, ambulans personal och "föråkare" (instruktörer). Det är sådant som deltagarna betalar för förutom banhyran.

Men jösses.

Ja, jag är medveten om vad som ingår i en "vanlig", arrangerad bandag. Jag åker även på dessa. Dock är det ibland så, att man inte har möjlighet att planera så långt i förväg som krävs. I dessa fall är det kanon när möjlighet ges, såsom på Gotland Ring, att kunna åka iväg och träna mer eller mindre spontant. Det handlar dock inte om att "spontanarrangera", utan om allmänhetens åkning där man helt sonika kan droppa in. Ingen arrangör per se, utan banägaren har öppet för intresserade. Den ursprungliga frågeställningen var alltså vilka banor, om några, förutom Gotland Ring som tillhandahåller dylika körningar.

Kemora hoppas jag att kunna åka på i sommar, på allmänhetens eller via SMC. Har hört alldeles för mycket bra för att kunna hålla mig borta. :D

Men jösses.

Ja, jag är medveten om vad som ingår i en "vanlig", arrangerad bandag. Jag åker även på dessa. Dock är det ibland så, att man inte har möjlighet att planera så långt i förväg som krävs. I dessa fall är det kanon när möjlighet ges, såsom på Gotland Ring, att kunna åka iväg och träna mer eller mindre spontant. Det handlar dock inte om att "spontanarrangera", utan om allmänhetens åkning där man helt sonika kan droppa in. Ingen arrangör per se, utan banägaren har öppet för intresserade. Den ursprungliga frågeställningen var alltså vilka banor, om några, förutom Gotland Ring som tillhandahåller dylika körningar.

Kemora hoppas jag att kunna åka på i sommar, på allmänhetens eller via SMC. Har hört alldeles för mycket bra för att kunna hålla mig borta. :D

Om jag var banägare. då skulle jag inte bara ha öppet så där som du vill. Uppsikt, grundläggande sjukvård och betéende övervakning. Det krävs allt några personer att dra runt även en enkel bandag.
En vurpa kräver lätt att 4-5 personer engagerar sig. Två för sjukvård och "förarkontroll". Två för hojbärgning (skamkärra) och ev oljesanering. Vi pratar om en förare som har varit med om en "högfartskrasch", som kan ha allvarliga skador även om dom inte syns dom första minuterna efter kraschen.

Jobbar själv som ledande funktionär vid tävlingar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT