Bankväxel!

Kristian_82

hej hopp i tallskogen..
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Honda Vfr 800 Fi Kristian Edition
Ska åka o betala en hoj nu i helgen,hade då tänkt att betala med bankväxel.Eftersom det är lite säkrare än att springa omkring med kontanter.

Men har aldrig använt en sådan tidigare,så jag undrar vad det ska stå på den :confused:

Är det bara Säljarens namn man måste ha på bankväxeln eller måste man ha hans personnummer också :confused:

Kristian_82 skrev:
Ska åka o betala en hoj nu i helgen,hade då tänkt att betala med bankväxel.Eftersom det är lite säkrare än att springa omkring med kontanter.

Men har aldrig använt en sådan tidigare,så jag undrar vad det ska stå på den :confused:

Är det bara Säljarens namn man måste ha på bankväxeln eller måste man ha hans personnummer också :confused:

Fråga på banken. De vet garanterat hur det ska vara.

Kristian_82 skrev:

Det räcker med namnet konstigt nog... Så det är inte så himla säkert. :rolleyes:

Skriv bankväxeln på dig själv, om du nu mot förmodan inte gör något köp.

Om du köper hojen så skriver du bara på baksidan:

Överförd till xxxxxxx, persnr:xxxx

Signera med namn och persnr

Klart !

Jonnybravo skrev:
Det räcker med namnet konstigt nog... Så det är inte så himla säkert. :rolleyes:

Jepp... så va de när jag köpte.
Men när tjejen köpte sin bil, så stod det hennes namn på.
O hon skulle skriva under för att den skulle bli giltig :va

Skriv ut bankväxelen på dig själv och så skriver du på baksidan av växeln att du överlåter den på köparen med hans namn + personnr.Glöm inte att skriva på den båda två.Så har jag gjort.

måste köparen legitimera sig när han betalar mig med postväxeln?

Se bara till att informera säljaren om att du kommer med en bankväxel. Väldigt många vet inte vad det är och vill inte ta dem. Är det dessutom helg kan det bli besvärligt. Cash is king :yoparty

Postväxel som man skaffar på banken är det ni menar eller hur? Dvs med en Postväxel finns pengarna på växeln, medans en bankväxel inte nödvändigtvis har täckning, eller är detta en gammal histora :confused:

Kör postväxel, den utfärdar dom på banken. :argpådato

Sätt den på dej själv och när ni kommer till betalningen så skriver du bara på den. Då :banana kan vem som helst lösa in den sålänge dej som den är står på har signerat. Om du däremot skriver :banana Överlåtes till Elof Elofsson 850111-1112 så skall ni si :banana gnera den bägge två och då är det enbart han som kan lösa in den.

Är väl bara stenåldersgubbar som :banana inte vågar :banana ta emot postväxlar?
Tyckte det kändes sådär att springa runt med 60lax i kallingarna när jag var :fyllisar ute och koll :banana ade efter hoj.

Edit: Kollegan tycker :banana jag skall jobba istället för att skriva på sporthoj.com och pajjade således inlägget med massa smileys :D

Last edited:
Nått som annars funka smidigt och bra är om man överför pengarna via datorbanken så slipper man problemet med att hämta postväxel samt om säljaren inte accepterar den.
Funkar smidigt om man använder samma bank annars dröjer det innan pengarna överförs.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT