Banhoj till en elev?

  • Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Hej, alla!

Min svågers styvson har börjat på Svalöfsgymnasiet för att utbilda sig till tävlingsmekaniker. Skolan ligger tydligen på Ring Knutstorp om jag förstått det hela rätt.

Av skolan får de en förarlicens för att köra på bana, och nu vill han ha en hoj att köra med och har bett mig om lite assistans.

Han är 17 år men väldigt storväxt. Närmar sig 190 cm och väger nog 90 pannor. Han har mig veterligen aldrig kört varken hoj eller moped. Så vad ska man börja med? Räcker det med en 250 till hans storlek? Är en 600:a för mycket kraft för en som aldrig kört innan?

Hojen ska bara vara som en inkörsport att lära sig köra och meka med, så en i prisklass 10-15.000:- är mer än tillräckligt.

Jag är inte till nån större hjälp, därför vänder jag mig till er.

HjELp mIG!

/Mange
 
En äldre strypt sexhundra på 20-30 kW kanske då? Den kan han ju ta bort strypet på sen när han blir varm i kläderna.
Det är inte direkt jättesvårt att komma igång och köra sporthoj på bana. Mycket, mycket lättare än tex motocross, så även om man inte kört innan ska det nog gå.

Fast 190cm... fan det ska vara en av de rymligare hojarna då.
Vet tyvärr inte vilken det är. Man får googla om inte nån här vet.
 
En äldre strypt sexhundra på 20-30 kW kanske då? Den kan han ju ta bort strypet på sen när han blir varm i kläderna.
Det är inte direkt jättesvårt att komma igång och köra sporthoj på bana. Mycket, mycket lättare än tex motocross, så även om man inte kört innan ska det nog gå.

Fast 190cm... fan det ska vara en av de rymligare hojarna då.
Vet tyvärr inte vilken det är. Man får googla om inte nån här vet.

En strypt hoj är definitivt värt att fundera på! Dock kom jag på att jag vet inte om det är nån maxkubik som skolan tillåter. Han nämnde aldrig nåt om det i alla fall.
 
Jag är ca 193 och jag har inte haft några problem med R6'or på bana, senast en -06'a som jag stortrivdes på :tummenupp Eftersom man rör på sig konstant, och sällan sitter på hojen mer än 20-30 min i taget så spelar inte storleken någon större roll.

I den prisklassen, och med den budgeten, är det viktigt med mycket billiga delar och know how från omgivningen, så en R6'a eller en CBR600 är mina tips, "alla" har haft en, så det kryllar av kunskap och delar till dom :tummenupp
 
Dom flesta brukar lämna juniorklassen i 17-18 årsåldern. Men man kan tävla till 20 år om man vill.
Men 600 klassen är en utmärkt banhoj för äldre ungdomar.
 
En strypt hoj är definitivt värt att fundera på! Dock kom jag på att jag vet inte om det är nån maxkubik som skolan tillåter. Han nämnde aldrig nåt om det i alla fall.

Dessutom kom jag på ett par saker...

Osannolikt att det är 2-takt 250 som är maxgränsen.
Dels med tanke på att det knappt tillverkas sånna längre. Och de som fortfarande tillverkas är svindyra fullracemaskiner. Men det behöver du ju såklart kolla upp ;)
Så troligen är det 600cc eller kanske 400cc som gäller. Finns en SuperMono klass också. Det är egentligen ombyggda crossar med 250/450 4-takt motorer. Säkert skitkul att köra. Ligger dock utanför 15.000:- budgeten.
På tal om 400cc så finns det flera stycken äldre (80-90 tal) japan-fyror i den klassen som är både lätta och jätteroliga att köra. Inte dyra heller.

Men generellt så ska du nog kolla efter en äldre banhoj, oavsett strypning, det kan man ju göra efteråt.
Typ något sådant:

http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_R6_Banhoj_53284881.htm?ca=11&w=3

eller

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_R6_Banhoj_52399463.htm?ca=11&w=3

Good luck! :tummenupp
 
Dessutom kom jag på ett par saker...

Osannolikt att det är 2-takt 250 som är maxgränsen.
Dels med tanke på att det knappt tillverkas sånna längre. Och de som fortfarande tillverkas är svindyra fullracemaskiner. Men det behöver du ju såklart kolla upp ;)
Så troligen är det 600cc eller kanske 400cc som gäller. Finns en SuperMono klass också. Det är egentligen ombyggda crossar med 250/450 4-takt motorer. Säkert skitkul att köra. Ligger dock utanför 15.000:- budgeten.
På tal om 400cc så finns det flera stycken äldre (80-90 tal) japan-fyror i den klassen som är både lätta och jätteroliga att köra. Inte dyra heller.

Men generellt så ska du nog kolla efter en äldre banhoj, oavsett strypning, det kan man ju göra efteråt.
Typ något sådant:

http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_R6_Banhoj_53284881.htm?ca=11&w=3

eller

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_R6_Banhoj_52399463.htm?ca=11&w=3

Good luck! :tummenupp

Ja, det finns ganska många att välja mellan när det kommer till äldre sexhundror.

Tack för din input! :)
 
Strypa kan man lätt göra själv med ett trottelstopp och det kommer inte ta lång tid innan han kan hantera en 600 på bana. Det svåra med att hantera mycket effekt är att man lätt får för hög fart inför en okänd kurva eller om något oväntat händer och det är problem relaterade till gatkörning.

25kW på Knutan blir segt riktigt fort.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top