Banhoj bygge......

Sakke

Drive it like you stole it!!!!
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Västerås
Hoj
CBR 600 "Banhoj" -01
Hejsan allesammans,

Jag har i dagarna införskaffat en sk "banhoj" en CBR 600F 2001...Blivande i alla fall.
Jag har redan plockat ner den i molekyler i källaren men det dök direkt upp funderingar på bygget....Krachkåpor, slicks, regndäck, fälgar, stålomspunna slangar, bort med överflödig vikt osv.....

1. Fins det någon därute som har köpt krachkåpor som ser bra ut och som framförallt passar bra på hojen?

2. Vart kan man hitta en upsättning fälgar för regndäcken?

3. Ni som kört ett tag, hur ska man börja? Jag skulle helst vilja börja med någon slags "racing for dummies" med instruktör och så vidare. B-Licens kommer nog så småningom.....

4. Vad är viktigt att tänka på nu när bugget startar. Jag skulle helst vilja ta bort mätarna och endast ha en varvräknare men jag vet inte om Hondas tändningskod system tillåter detta.

5. Jag fick med ett så kallat "MC ID-Kort"....Vad e detta?

Det får va för den här gången....Men mera frågor dimper nog ner allt eftersom och det fins ju en hel drös med "profs" info här på SH.

Ha det gött......
 
Jag köpte Sebimoto crashkåpor i kolfiber. Dom passade hyfsat tycker jag. Det är nog så med dom flesta. Man får vrida och bända lite. Sen ser dom bra ut också.
Ingen expert på området dock .
 
1: Grevens t.ex. , klickbar länk finns till vänster under Annonsörer.

2: Köp & Sälj på Sporthoj.com ??

3: Om du inte kört bana alls så föreslår jag åtminstone att mjukstarta på någon bandag för att bli lite bekant med hojen o.s.v. Ta sen B-licens hos LMS t.ex.. Kör lite tisdagsträningar, öva och öva mera :-)

4: Lägg energi och noggranhet på säkerheten som t.ex. bromsar och slangar. Lägga massa pengar på snygg lack är antagligen onödigt om du ska börja köra för du kommer säkert bekanta dig med ett och annat lekahav :)

5: Mc-ID kortet kan du ge tillbaka till han som gav det till dig, det är personligt och inget som följer med hojen. Ska du tävla så måste du ansöka om ett MC-ID, kostar 200kr. Det är ett ID kort för motorcykeln som är knuten till DIG som förare, måste uppvisas vid varje tävling när cykeln ska besiktigas.

/Nitrous
 
Del 2 i "RR for dummies";

1. Ni som har en CBR 600 F4 (99-00), jag funderar på att höja up baken lite för lite snabbare styrning (ca 30mm) och i samma veva montera en styrdämpare, någon med erfarenhet av detta, och behövs styrdämpare?

2. Angående fjädringsinställningar;
Ska jag gå för "factory settings" och sedan jobba mig därifrån till vad jag tycker är bäst, förra ägaren har skruvat upp allt till max.:confused:

3. Ska jag ha bromsljus kvar bak och rycka bort allt annat? Kan tänka mig att detta kan vara till fördel ibland på bana.....



Nu har det beställts Sebimoto krachkåpor, stålomspunna slangar runt om, tranny o generator skydd, och lite annat smått och gott för motorn. Det va dock 2 månaders väntetid på kåporna, men jag ska inte ut i år så det är ingen panik.....:tummenupp

Jag kan inte vänta tills våren 2008. Jag fick snällt sälja min Thunderace när frugan började predika.....Men efter mycket psykologisk krigsföring fick (Det är vad hon tror) jag köpa en banhoj efter att jag predikat hur mycket säkrare dett är att köra på bana.....Jag tom tvingade henne att se på Moto GP för total övertygelse då hon fick se avåknings-zoner och avsaknaden av motgående trafik.:D


Bygget fortsätter nere i källaren, hoppas jag kan få svar på ovanstående av någon RR freak därute......
 
Last edited:
Del 2 i "RR for dummies";

1. Ni som har en CBR 600 F4 (99-00), jag funderar på att höja up baken lite för lite snabbare styrning (ca 30mm) och i samma veva montera en styrdämpare, någon med erfarenhet av detta, och behövs styrdämpare?

Har du en öhlinare eller motsvarande monterad? Annars kan du sänka kronan fram med samma resultat som att höja bak. Prova dig fram på banan lite i taget. Då märker du bättre när det blir rätt!
Styrdämpare märker du om du behöver. Den Honda du har har en snällt chassi, så kanske inte

2. Angående fjädringsinställningar;
Ska jag gå för "factory settings" och sedan jobba mig därifrån till vad jag tycker är bäst, förra ägaren har skruvat upp allt till max.:confused:

Öhlins guide för hur du ställer fjädring är jätte-enkel:

http://www.ohlins.se/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx



3. Ska jag ha bromsljus kvar bak och rycka bort allt annat? Kan tänka mig att detta kan vara till fördel ibland på bana.....



Nu har det beställts <mycket text...> därute......

Bromsljus behöver du icke! Ryck bort allt som väger!

// Jens
 
Back
Top