Bang for the bucks!

Mantraslider

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
2014 Honda MSX
Nu ska jag svära i kyrkan lite, men men.

Nu när barn nr 2 är på väg och bilen är för liten så måste jag tyvärr sälja min nuvarande hoj. Mest pga kostnaderna att ha den i stan med lägenhet (garage, försäkring). Men jag tänkte försöka skaffa mig en billig hoj att ha hos mina föräldrar då jag har sommarställe i närheten.

Jag tänkte hålla månadskostnaderna så låga som möjligt och köpa en hoj för max 25 000.
Det finns ju gott om cyklar som numera är 20+ och därmed kan få klassikerförsäkring.
Men hur är det med sporthojjar?? bilsport mc verkar ju inte vilja försäkra nåt vildare än VFR enl. hemsidan. Är det annorlunda om man ringer dom?

tanken var en tidig fireblade eller liknande.

Tar gärna emot förslag på billiga lösningar som ger mycket körglädje!
 
En gammal GSXR eller Fireblade bör väl funka med klassikerförsäkring?
 
Kör man bara gata kan jag meddela att min 450-motard bara blir roligare och roligare.
Jag misstänker att de japanska håller lite bättre och 115 kg med bra bromsar snackar man inte bort.

Inte fireblade dock men valfri -00 literklubba med trafikförsäkring kan väl inte vara så dyr?
 
Hur gammal är du?

En tidig GSXR-1000 eller R1 är ju alltid mycket "bang for the buck". Sålde en gixxerfajter vid den här tiden förra året för 19K.
Jag har haft ett gäng och de sista körde jag halvförsäkring på. Runt en femhundring i månaden.
Sen kan man ju köpa ännu äldre och klassikerförsäkra, men frågan är då om dom hundralapparna är värt det.
 
Jag är 33 år.

Jag måste verkligen hålla i pengarna de kommande åren. Det blir billigt eller inte alls, särskilt de löpande kostnaderna.
Finns garageförsäkring fortfarande?
 
Jag slår ett slag för hondas vtr1000f. En riktigt trevlig hoj som man kan få för runt 20 lök. Relativt billig försäkring. Jag 45 år fyrbarnsfar betalar 2700 kr halvf. helår.

Jag är 33 år.

Jag måste verkligen hålla i pengarna de kommande åren. Det blir billigt eller inte alls, särskilt de löpande kostnaderna.
Finns garageförsäkring fortfarande?
 
Jag slår ett slag för hondas vtr1000f. En riktigt trevlig hoj som man kan få för runt 20 lök. Relativt billig försäkring. Jag 45 år fyrbarnsfar betalar 2700 kr halvf. helår.

VTRen skulle jag gärna prova. Den låter ju förjävla gött :)

Men vart försäkrar du den för det priset??
 
Och jag slår ett slag för Aprilia Falco. Samma motor som i Aprilia Mille. Klart vassare än VTR. Samma försäkringspeng som VTR. Du får i princip en Mille som är bekvämare och billigare i försäkring. Jag har en själv och det är utan tvekan den mest kompletta hoj jag haft och då har jag haft en del hojar under mina drygt 30 år som hojåkare. Även nyare. Fullständigt älskar den.
Lite dyrare än VTRen begagnad men oj att det är värt det.
Nu tycker en del att jag klankar ner på VTRen men det är ingen dålig hoj, jag tycker bara att den saknar det där sista på toppen, framgaffeln känns lite vek och att tiden har sprungit förbi den utseendemässigt. Det är en bra hoj jämfört med det mesta men Falcon slår de alla dagar i veckan.
Bor du i närheten av Linköping så kom förbi så du får se en Falco live.
Sen har vi ju en av Sveriges trevligaste märkesklubbar också. :-)
 
Åh jag har en vtr som ska säljas till våren. Så jag slår självklart ett slag för den också. Förmånlig försäkring. Trygg hoj på alla sätt. Enda nackdelen är vikten. Det är mycket massa i rörelse. Jag köpte vtr:en för att få ner kostnaden under renoveringsperioden. Nu är det dags för något nytt.

/KaliZ
 
Lite mer referensramar för försäkring om du behöver: Min Ducati ST2 -99 går på ca 3200:-/år helår helförsäkring. Bilsport & MC har jag. Billigare än bilen.. :3freak

42 bast är jag så det är 40+ försäkring... vet inte om jag är vettigare i huvet nu än förr dock... :hihi
 
Många bra förslag! Falcon lockade mig faktiskt. Det bör nämnas att jag är 190cm och har lite kött på benen. I och med att den här cykeln inte kommer köras dagligen så kan jag göra visst avkall på komforten men det får ju inte förstöra upplevelsen.
 
Många bra förslag! Falcon lockade mig faktiskt. Det bör nämnas att jag är 190cm och har lite kött på benen. I och med att den här cykeln inte kommer köras dagligen så kan jag göra visst avkall på komforten men det får ju inte förstöra upplevelsen.

Jag är 189 och väger 95. Har långa ben också och det är inget som helst problem på Falcon. Den är faktiskt överraskande bekväm. Har inte kontrollmät men när min Falco står bredvid kompisens VTR så ser VTRen ut att ha betydligt lägre sadelhöjd.
Innan du bestämmer dig så ta och prova en i alla fall.
 
När jag frågade för ett halvår sen så sa svedea att gsxr750 1985 kostar kring 1200kr/år hel, dvs samma som vilken 80-talshoj som helst. De förklarade att det gällde just vatten/oljekylda modellen. Kollade inte med dem om samma gällde för gsxr1100 samt om det gällde alla vatten/oljekylda årsmodeller, vilket jag har för mig betyder fram till 1993?
 
min GSXR 1100 W -93 vill varken Svedea eller Bilsport veta av.
lite tråkigt då jag hade räknat med att kunna classic försäkra den :/
 
En blade från -00 borde vara möjlig för dom pengarna.
Om du "säljer den" varje höst och köper den varje vår så kan den väl vara oförsäkrad i päronens (de andra ägarnas) garage under den tiden du inte vill köra...eller?
 
Verkar som att iaf bilsport och antagligen svedea har slutat ge klassikförsäkring till de sportigaste. En polare har en zx750r klassikförsäkrad hos bilsport och köpte en till likadan av samma årsmodell men i bättre skick men den fick han inte försäkra hos dem, den gamla verkade han dock få behålla tills han sa upp den.

Tänkte bara så du tar det i beräkningen.
 
Har inte bott i åmål på fyra år och har ingen suzuki längre heller. Va visst ett tag sen jag va inloggad här haha.
Bor i malmö men min tilltänkta hoj kommer ju faktiskt att stå i åmål.

Det är faktiskt ingen dum idé med en offroadare. Är ju sugen på nåt sportigt men det kanske helt enkelt är bättre att vänta med det tills ungarna är nåra år och man kanske har ett garage att meka i.

Men falcon drar lite i mig faktiskt...



Uppskattar all hjälp!
 
Ett antal FB gjorde om klassiker/retro försäkringarna för ett år sedan eller så... så att cyklarna måste vara 30 år eller äldre.
Dom såg (förmodar jag) utfallet på risk/premierna - att de 20 år gamla cyklarna var början på sporthojseran.
Jag köpe min GSXR 1100 -92 när den var 20 år. Dom säger inte upp försäkringen men man får inte nyteckna.
Så jag får fortsätta betala 1800:-/år för hel/hel
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top