Bandit Vs. Craft

Har en Bandit Alien och är nöjd med det mesta. Bra siktfält och jag tycker den sitter bekvämt.

Det som är mindre bra är ljudnivån, det brusar rätt mycket. Kör man med öronproppar så avhjälps ju det iofs.

Vad gäller säkerhet vet jag inte, jag har inte varit omkull (ta i trä), jag tror att Alien-modellen är den enda Bandit-hjälm som är ECE-godkänd. Vad det se'n egentligen betyder vet jag inte, men det låter ju bra.

Jag har en Bandit också, snygg men i allt väsentligt en värdelös hjälm. Den brusar mycket och den är så dåligt tätad runt visiret att ögonen tåras om du kör i någorlunda hastigheter. Säkerheten har jag dessbättre inte testat men jag får ingen vidare känsla av den eftersom finishen inte känns något vidare på hjälmen.

Men som sagt grymt snygg och jag använder min som andrahjälm för att köra i stan med. Ska du köra på allvar eller bara ha en hjälm rekomenderar jag starkt att du ser dig om efter en bättre hjälm.

Jag har en Bandit också, snygg men i allt väsentligt en värdelös hjälm. Den brusar mycket och den är så dåligt tätad runt visiret att ögonen tåras om du kör i någorlunda hastigheter. Säkerheten har jag dessbättre inte testat men jag får ingen vidare känsla av den eftersom finishen inte känns något vidare på hjälmen.

Men som sagt grymt snygg och jag använder min som andrahjälm för att köra i stan med. Ska du köra på allvar eller bara ha en hjälm rekomenderar jag starkt att du ser dig om efter en bättre hjälm.

Kunde inte sagt det bättre själv. Bandit är överlag en skithjälm. Har en XX. Snygg dock. (har haft min i 5 år tror jag)

EDIT: Tre krascher har den varit med om. Tror inte jag har fått några hjärnskador iaf..:rolleyes: :D

...och den är så dåligt tätad runt visiret att ögonen tåras om du kör i någorlunda hastigheter.

Upp till 110 tätar den ju, och fortare får man ju inte köra! :fakta

Men det stämmer som du säger (tänkte inte på det när jag skrev första inlägget). Däremot lyckades jag får ner draget genom att dra åt skruvarna till visiret. Det verkar som att fartvinden tvingade upp visiret lite innan. Men dock så börjar det dra en del ändå när man hamnar uppåt 190-200... har jag hört.

Så min slutsats blir som din, kör man mycket fort och ofta ska man kolla efter en annan hjälm (eller använda (sol)brillor under hjälmen, vilket faktiskt hjälper).

Tråkigt bara att det inte finns nån liknande hjälm för det priset. Det ska va Craft då men jag känner inte till någon som haft en. Det är iaf en kevlar hjälm för dryga 3000kr.

Sen har vi ju simpson med men då är vi uppe i 7000kr :(

Några andra exempel på liknande hjälm man kan köpa? Gärna mattsvart :=)

Tråkigt bara att det inte finns nån liknande hjälm för det priset. Det ska va Craft då men jag känner inte till någon som haft en. Det är iaf en kevlar hjälm för dryga 3000kr.

Sen har vi ju simpson med men då är vi uppe i 7000kr :(

Några andra exempel på liknande hjälm man kan köpa? Gärna mattsvart :=)

Roof har en liknande hjälm och de ska tydligen vara OK som hjälm också. Jag har aldrig provat någon själv så jag kan inte säga i och för sig.

Du kan alltid leta efter inspiration här: www.designerhelmets.com, de har lite roliga hjälmar.

Upp till 110 tätar den ju, och fortare får man ju inte köra! :fakta

Det var väldigt stark motvind en dag när jag körde 110 på motorvägen och då drog det runt visiret... :rolleyes:

Last edited:
Varför inte köpa en kruka du vet är bra??? Om du köper arai eller shoei så kommer du inte att bli besviken och dom finns garanterat i mattsvart!

Varför inte köpa en kruka du vet är bra??? Om du köper arai eller shoei så kommer du inte att bli besviken och dom finns garanterat i mattsvart!

Mattsvarta måhända men designen är ju inte rolig för fem öre.

Förresten så läste jag nånstans att Simpsons hjälmar är citat "endast för bilracing" Har detta något med kvalité att göra eller är det hur de valt att profilera sig själva?

Fortfarande ingen med en craft hjälm? Alternativt ett exempel på nån annan trevlig hjälm :=)

Förresten så läste jag nånstans att Simpsons hjälmar är citat "endast för bilracing" Har detta något med kvalité att göra eller är det hur de valt att profilera sig själva?

Fortfarande ingen med en craft hjälm? Alternativt ett exempel på nån annan trevlig hjälm :=)

Inom Bilracing så har du inte så mkt fartvind runt knoppen så de är nog inte perfekta ur aerodynamiskt/brussynpunkt!

Ang. Simpsons. I en bil skrapas man inte så ofta mot asfalten heller. Kan ha med det att göra också. Därmed inte sagt att den inte klarar det, men den är troligen inte testad för det.

Roof har en liknande hjälm och de ska tydligen vara OK som hjälm också. Jag har aldrig provat någon själv så jag kan inte säga i och för sig.
Tror de har en som heter boxter eller något sånt. Polaren har en iaf. Ser ganska ok ut och är säkerligen av högre kvalle än bandits dito. Utseendet har jag för mig är helt ok.

En av grejorna med bandithjälmarna är att visiret inte sluter speciellt bra, precis som pitbuell säger. Man kan lösa det, eller iaf förbättra det lite genom lite slipning med dremeln, så gjorde jag, men helt bra blir det inte i vilket fall. Det finns fler aber. Gummilisten runtom hjälmen, under alltså, färgar av sig vilket renderar i förstörda skjortor och tröjor:gnissla Inte helt bra.. Spännet känns smäckigt och går inte att spänna hur hårt som helst. Mitt har iofs aldrig öppnat sig men det skulle inte förvåna mig om det gjorde det. :tungan

Du hör ju att min nästa hjälm INTE kommer bli någon ny bandit:D Tyvärr får man väl säga, för de är fräcka. Vore kul att testa nån riktig kvalitetshjälm för en gångs skull. Lätt ska den vara också för, glömde jag det.., banditen är ju dessutom ganska tung. :huvet

Craft

Får nog bli en Craft rx1 http://shop.strato.de/epages/102070...s/Craft-RX1-Cobra/SubProducts/34311-1103154-1

Känns som mest hjälm för pengarna samt ser rätt snygg ut :yoparty

Får hoppas inte bakdelen på den är allt för stor bara. Det lär vi märka.

Ok att beställa från www.fc-moto.de förresten?

edit: Jag blir galen på detta hjälm letande. Nu visar det sig att rx1:an låter som fan över 100 knyck också. Snälla tomten ge mig en tyst, snygg, säker och billig hjälm i julklapp!

Last edited:
Craft hjälm

Kan varmt rekommendera CRAFT Hjälmarna. Har en RX6 idag. Riktigt cool design och riktigt skön!!! Hade en Bandit hjälm innan. Visst, den var helt ok snygg, men det var också det enda. Inte ens godkänd... Då är CRAFT hjälmarna snyggare, skönare och bättre! Finns på www.vikinghelmets.se eller på www.craftsweden.se . (På viking slipper man frakten - vilket e nice!)

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...