Bandit-"R" projekt

decube

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Jag har då en Suzuki Bandit GSF600 96:a. Jag har kört den en säsong och redan tröttnat på väghållningen och även motorn :)
Många skulle säkert rekommendera att köpa ny hoj, men jag vill ju ha något att göra i vinter också! Så jag har bestämt mig för att göra en "extreme makeover" på min hoj :)

Det som ska göras maskinellt är:
Montering av GSXR upsidedown gaffel, kronor, styrdämpare, bromsar o hjul.
Byte av motor till GSX-R1100.(luftkyld slabside) c.a 143hp?

Utseende; Jag är väldigt förtjust i streetfighters så jag kommer b.la att bygga en ny kortare bak, ta bort onödigt jox, byta lysen, ljuddämpare osv samta lacka om hela hojen.

Demontering påbörjad. Har köpt limpa från en R1:a som jag ska modda in..

Glömde skriva att jag redan har tjuvstartat för nån vecka sen :)


video
[youtube-ID]wflE3IiaGis[/youtube-ID]

FÖRE:
DSC00074.jpg



EFTER:
 

Bifogat

  • DSC00223.jpg
    DSC00223.jpg
    230.6 KB · Visningar: 266
Last edited:
Låter trevligt :) När börjar du?

Glöm inte att bilder är uppskattade :tummenupp
 
ska bli intressant att följa.

har precis startat ett liknande projekt fast med en 1200....
dock lite enklare dvs inget motorbyte.....
 
Mer demontering.. Har nu även monterat GSX-R gaffeln. Jag fick pressa ur styrstammen ur GSXR-kronan och pressa in den gamla bandit-stammen som är lite längre. Har även choppat av baken lite...

DSC00079.jpg


Svenne100, började för nån vecka sen så jag laddar upp några bilder direkt från det jag redan har gjort.

newbornkano: Du har också tröttnat på gaffeln? bandit-gaffeln är ju rent av trafikfarlig, det bara gungar o kränger :näsblod
 
Last edited:
Satan i gatan! Här går det undan.
Riva ur spisen och montera gaffel på en kvart :Bugar:Bugar

E ru klar framåt eftermiddan då ?:tungan:)
 
ja jag skulle gärna vilja byta..
har ställt lite frågor på forumet kring detta men inte fått vettiga svar..

men det ser ju onekligen ut som att en gaffel från gsxr funkar att montera på direkt.. har du stött på några problem?
Måste man tex byta bromsoken oxå?
 
Last edited:
ja jag skulle gärna vilja byta..
har ställt lite frågor på forumet kring detta men inte fått vettiga svar..

men det ser ju onekligen ut som att en gaffel från gsxr funkar att montera på direkt.. har du stött på några problem?
Måste man tex byta bromsoken oxå?

Det man behöver är en gsxr gaffel komplett med bromsar,hjul, kronor etc. Banditdelarna passar inte.. utan man måste byta hela "front-end"

Det som ska moddas är:
-Flytta bandit styrstammen till gsxr-kronan
-Montera in en hylsa i övre kronan då det skiljer c.a 3mm i diameter.
-Borra hål i övre kronan för fästena till styret.

Jag hittade en komplett gaffel på ebay för c.a 4000kr ink moms frakt

Du ska inte byta bakdämpare med då?

Aha det gjorde jag i somras.. har en gsx dämpare på som är precis lagom hård för min vikt :)

Satan i gatan! Här går det undan.
Riva ur spisen och montera gaffel på en kvart :Bugar:Bugar

E ru klar framåt eftermiddan då ?:tungan:)

Uppstart före middagen! haha nä men jag tjuvstartade förra helgen så det är gamla bilder :D
 
Last edited:
Tror inte 600-svingen klarar av en riktigt elak spis, har läst det någonstans.
Min B12-sving hade inga problem med en trimmad B12-motor, kanske något att fundera på.
Hade GSXR gaffel och 6-kolvsok på min med, en mycket trevlig uppgradering.
Ska bli kul att följa det här bygget.
 
Tror inte 600-svingen klarar av en riktigt elak spis, har läst det någonstans.
Min B12-sving hade inga problem med en trimmad B12-motor, kanske något att fundera på.
Hade GSXR gaffel och 6-kolvsok på min med, en mycket trevlig uppgradering.
Ska bli kul att följa det här bygget.

Jaså, jag har bara hört att 1200 svingen är längre.. Den kanske är grövre också? Jag får ta och forska lite i detta och eventuellt byta sving också då..

Här är förresten en bild på hur jag fäste styrdämparen.. jag kapade bort de gamla styrstoppen som var ivägen och svetsade fast ett öra i ramen.. Jag är ganska nöjd med resultatet.. jag är trots allt nybörjare på tig-svetsning :)
DSC00090.jpg


Jag ska svetsa fast nya styrstopp ikväll tänkte jag.. jag bygger som det sitter på gsx-r:en dvs på ramen, bakom styrhuvudet o inte direkt på styrhuvudet som innan
 
Kul att ni är intresserade :)
Fick lite godis idag med posten!
DSC00093.jpg

Nytt lyse, komplett skruvsats för hela hojen i rostfritt o lite annat smått bös :)
 
Kul att ni är intresserade :)
Fick lite godis idag med posten!
DSC00093.jpg

Nytt lyse, .......... :)

Vill inte förstöra din dag...men vet du om att de där lamporna inte ger en ljusbild som SBP godkänner, men dom funkar som extraljus.

/KentW
 
hmm surt.. för det är just det där "speed triple" utseendet som jag gillar :-/ Jag får väl montera på original för bes o sen byta, är ju bara bes vartannat år iaf. Kan nog f.ö bli lite strul också med en 1127cc maskin i en 600 f:D Jag funderar på att stansa in 599cc på nya motorn och om det skiter sig får jag väl hänga i gamla motorn också på bes.
 
trist att lyset inte är besiktningsgodkänt, har införskaffat mig ett likadant.
Bara hoppas på en bra besiktnings gubbe eller byta lyse då.

Förövrigt ser ditt bygge grymt bra ut, kommer bli en perfekt hoj.
 
Tror inte 600-svingen klarar av en riktigt elak spis, har läst det någonstans.


Ovanstående stämmer tyvärr. Jag funderade på att göra samma sak som du håller på med på min 600:a, och på flertalet Banditforum säger de att 600:a svingen är för klen och spricker :brinnerup
 
Ok synd att du inte vill ha enkelsvingen, men lycka till med byggandet ser fram emot nya bilder på fram gången.:tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top