Bandit 1200

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Ok tydligen skulle man diskutera sådant här i öppna forum så frågan lyder vilka är dom svaga (om det finns några) punkterna i en bandit motor om man satar på ca 300 ?
 
Hehe, svarar samma sak här som i PM'et. Kopplingen från en 89-92 gsxr är det enda du behöver montera för 300 hästar. Banditen är rejält bygg så när som på kopplingen. Kolvarn är väl nästa grej att byta om du vill upp till dryga 400 hästar - om du håller dig under 11000 varv, annars lär du byta vevstakar och kolvbultar.
 
Ok så du menar att org kolvar håller o fan .
Med koppling menar du då hela korgen ? har hört att det sitter sne skuret drev på banditen o raka på gsxr en i så fall behövs det väl bytas vev också ?
 
Banditens primärdrev på vevaxeln är identisk med 89-92 gsxr1100. Det är GSX-F som har snedskurna drev. Du köper en komplett gsxr1100-koppling inklusive hub och korg och återanvänder (bakom korgen) generator/olje-drevet från Banditen. Det blir dock lite pyssel att få till tryckstångens längd. Notera - korgen från en 1052 (86-88) passar inte då den har en för liten diameter så det blir ett glapp mot vevaxeldrevet.

Så länge du inte ska plåga motorn med lustgas duger originalkolvarna bra för 300 kusar. För lustgas lär du lägga band på dig vid ca 230 hästar.
 
Se där blir tydligen inte fult så dyr vinter som jag fruktat då.
Antar att det borde gå o finna en koppling på skroten ,
Vad tror du om att montera en centrifugal koppling för att få smidigare körning i stan eller blir det för jävligt att växla i fart då ?
Nödvändigt med Arp bult vev/topp ?
Topp packning org/oring ?
 
En lock-up kopplingen behövs inte om du kör med två Barnett diafragmafjädrar. Det är varvtalet som dödar vevlager, stake och kolvbult så håller du dig under 10k8 (default rev-limiter på banditen, den visar ca 11k2 då dvs visar lite fel) är det lugnt. För att hålla veven i schack kan det vara fördel med APE-bultar i både botten och toppen. ARP- eller SPS-bultar i stakarna behövs inte eftersom du inte varvar mer än originalet. När man kliver över 300 hästar är det en fördel med bigblock-cylle som då fungerar som stöd för vevaxeln då den innehåller mer material än originalcylindern - fast då bör även kolv och kolvbult bytas. Stakarna håller fortfarande upp till drygt 400 hk.
 
Låter ju lysande .
Några förslag om vad som behövs i motorväg för 300vallen ?
Portad topp ,camar , ventiler ?
o vilket komp förhålande bör man sikta på ?
Eller räcker det med att få insug/avgas turbo rätt
 
Med originalmotorn orörd kan du klämma fram ca 240 hästar med 1 bar ladd. Snyggar du till toppen men i övrigt original ca 260 med bensin. Med E85 kan du skruva upp lite till och hamna på 300. Rekommenderar att du byter till gsxr-kammar, allt från 86-90 duger inklusive 750-kammar, ger ca 7 hästar extra i sugmotorn vilket blir ca 14 hästar extra med 1 bar samtidigt som de plockar bort det mesta av vridmomentkicken runt 7k rpm.
 
Nu sitter det redan Gsxr-cammar i maskinen men funderar på att låta custom slipa om dom el ev bara vrida isär de . Då LSA brukar vara lite för tight i vassa sugmotorer, Dock har jag inte funnit några värden på hur många grader dom ligger på .
Jag ligger i dag på ca 1,2 i ladd (enligt den billiga inte fullt så tillförlitliga mätaren som sitter monterad) utan intercooler o fick med ett broms papper på 211hk 9000rpm.
Därför trodde jag att en ic o lägre comp skulle räcka för att öka till 1.5 bar som turbona ska ha som rek max.
Men om det är tufft att ha så mycket ladd kanske man behöver mer kubik o portning för att nå 300 ?
 
ska se om det går att ordna , annars är det inte direkt någor raket forskning två agregat en på var sida på cycklen primär rören dragna enklast väg från två burkar med tändpunkterna 360 grader från varandra . till ett gemensamnt plenium . tror annars jag hittade bilder på den här nån stans för ett tag sedan är ett rätt gammalt bygge .
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top