Banåkningstipps!

Pat-the-rich

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Kawasaki zx-10r 2008
Tänkte att det vore kul med en trå där du kan lämna lite tipps till en som mig en nybörjare på vad man ska tänka på för att bli bättre och duktigare på banan, först och främst snabbare. Och såklart även säkrare, roligt att höra lite tipps. Hur man ska sitta i kurvor, hur man ska ha fötterna på pinnen osv...!:tummenupp

Gör inte som jag gjorde en gång, glömde flytta foten när jag växlat så i nästa vänster så gjorde de ganska ont.:mad:

Tips är att gå en SMC kurs, då går man igenom basic sakerna så som, blick, gaskontroll, sittställning etc. Lite dyrare men oftast så får man mycket hjälp på vägen.

Börja med att anmäla dig till en bandag någonstans å sen när du kommer dit så tar du ett snack med arrangören så brukar dom fixa genom en erfaren förare åker före dig å visar spår + efter dig å kollar hur du bär dig åt, sen ger dom dig lite tips i pauserna och berättar vad som är fel och rätt.

Så brukar dom göra iaf, och är du helt grön så anmäl dig till en "lugn" grupp till å börja med ,,, å snabbheten kommer sen automatiskt efter en tid i sadeln :tummenupp

ett annat tipps är att skynda långsamt. kör safe i början och öka med tiden. Tiderna kommer automatiskt. Att hetsköra kommer bara leda till en dyr sesong.. vurpa kommer du hinna med ändå :)

Tack för tippsen!

En sak som jag undrar, när jag åker i kurvor så lutar jag mig ner framåt och åt sidan, har kanske en skinkan kvar på sadeln, viker in fotsulan mot hojen, jag tycker själv själv att det går fort i kurvorna då men känns lite ostadigt när jag ska sätta mig till rätta och känns som att det tar tid. Tipps någon på om man ska sitta kvar helt i sadeln? Eller smaksak?:confused:

Tack för tippsen!

En sak som jag undrar, när jag åker i kurvor så lutar jag mig ner framåt och åt sidan, har kanske en skinkan kvar på sadeln, viker in fotsulan mot hojen, jag tycker själv själv att det går fort i kurvorna då men känns lite ostadigt när jag ska sätta mig till rätta och känns som att det tar tid. Tipps någon på om man ska sitta kvar helt i sadeln? Eller smaksak?:confused:

Se till att alltid ha minst ett lår i kontakt med tanken.
Jag brukar göra såhär:
1 Sätter mig men typ ena skinkan utanför sadeln, låret kniper jag mot tanken, bromsar.
2 Svänger, hänger och gasar.
3 När knät inte längre är i närheten av backen, en dm eller två kanske, fäller jag in det så att båda ben har kontakt med tanken. Häng kvar tills hojen bara lutar lite grann. DU har bättre fäste när hojen går upprätt. Dra upp kroppen med benen.

Om det ska gå undan, exempelvis i en chikan eller S-kurva, kanske man inte har tid att först ta upp benet och sen flytta på sig. Skit i det då, men tänk på att göra sidoförflyttningen med benen och inte armarna/styret.
:tummenupp

SMC-kurser är toppen! Vill du ha hjälp med så livsviktiga saker som körställning är min varmaste rekommendation att du går SMC-kurs och snackar speciellt med Linda och/eller Jens (dom med gröna cyklar..) :tummenupp, dem lär dig gärna massvis om saken! :tummenupp

Tack för tippsen!

Försök se till så att du satt dig till rätta innan du går in i kurvan.
Sedan kanske du lägger kraft på styret när du byter position på cyklen så det kanske är därför som det känns lite ostadigt.

Sedan kan det vara bra ide att köpa kraschkåpor så slipper du förstöra dom som sitter på din cykel vilket vore synd på en ny och fin hoj.

Kul att du kom och tränade med oss i tisdags:tummenupp

Thomas!

Åhh, jag drog nog lite för mkt armarna så det skakade lite i hojen. Tack för det :)

Var roligt att vara med på träningen, Jesper lärde mig en den runt banan. Och roligt att höra lite vilka växlar och så du Thomas hade på diverse ställen, det gick bättre för mig ganska så snart!

Fick ett bra tipps som jag vill dela med av, att slappna av i armarna, knip ihop knäna istället, vid inbromsning så res upp kroppen och förök få tryck mot tanken och ha raka armar så man inte tröttar ut armarna. Testade det sist och jag hade mer ork kvar i armarna än vad jag har haft förrut, tack för det tippset!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul